عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بیان کرد: بورس با داشتن 2 شرط میتواند بهترین کارایی را برای ارزشگذاری و فروش خودروها داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ابراهیم دوستزاده عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار کرد: بورس با داشتن دو شرط میتواند […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
ابراهیم دوستزاده عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار کرد: بورس با داشتن دو شرط میتواند بهترین کارایی را برای ارزشگذاری و فروش خودروها داشته باشد.
وی بیان داشت: شرط نخست، این است که با حداقل دخالت دولت کار کند و شاهد باشیم به عنوان یک بازار رقابتی، مکانیسم عرضه و تقاضا در آن تعیینکننده است؛ البته نقش نظارتی دولت باید با قوت وجود داشته باشد.
دوستزاده ادامهداد: شرط دوم، عرضه کافی انواع خودرو در بورس است تا به واسطه عدمعرضه کافی شاهد قیمتگذاری اشتباه نباشیم.
وی خاطرنشانکرد: در این صورت، بورس کالا بهعنوان بهترین گزینه و راهکار برای عرضه و فروش خودرو در میانمدت و بلندمدت خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور یادآور شد: اکنون که چند ماهی از عرضه خودروها در بورس کالا میگذرد، همچنان برخی نارضایتیها را شاهدیم و اساسا نمیتوان در مدت زمان کوتاه انتظار پیشبرد بدون اشکال کار را داشت.
وی اضافه کرد: اکنون شاهدیم هنوز عرضه خودروها در بورس به میزان کافی انجام نمیشود، هنوز اعتماد کافی در بین مشتریان شکل نگرفته و همچنان با التهابات بازار مواجهیم، اما مطمئنیم در میانمدت و بلندمدت با تدابیری که اندیشیده میشود، شاهد کاهش مسائل و مشکلات خواهیم بود.
دوستزاده، همچنین به مزایای این شیوه برای زنجیره تامین تولید خودرو اشاره کرد و گفت: زنجیره تامین در چند سال اخیر به دلیل مساله قیمتگذاری دستوری متضرر شده و شاهد مشکلاتی همچون زیان انباشته خودروسازان و عدم بهروز رسانی بهموقع قراردادهای فیمابین قطعه سازان و خودروسازان بوده و هستیم.
وی معتقد است: در این شرایط اگر عرضه خودروها در بورس کلید نمیخورد، شاید فرآیند تولید و تامین خودرو با توقف و مشکلات عدیده مواجه میشد.
این فعال صنعتی، به مشکلات عدم تامین کافی نقدینگی و سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: این مساله امروز حتی واحدها و بنگاههای بزرگ را نیز دچار مشکل کرده است و مسوولان این واحدها احساس خطر کردهاند.
وی گفت: راهکار فعلی بورس، آبی بر آتش و راهکاری در جهت جبران خسارتها و کمبود نقدینگی زنجیره تامین خودروسازی کشور است که امیدی در دل فعالان صنعتی ایجاد کرده است.
دوستزاده تاکید کرد: اگر نقدینگی کافی وارد چرخه تولید شده و تولید متناسب با نیاز جامعه انجام شود، بیشک بهتدریج شاهد کاهش قیمت تمام شده خودروسازان و ارائه محصولات با سود مناسب خواهیم بود.
وی در عین حال بر لزوم نظارت دولت بر فرآیند کار در بورس کالا تاکید کرد تا عرضهها به میزان کافی انجام شود و خودروساز نتواند از کاهش عرضه به عنوان ابزاری در راستای منفعت بیشتر خود بهره بگیرد.
انتهای پیام/ منبع: ایرنا
دیدگاه خود را بنویسید