پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه افت قیمت خودرو

بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی می شود؟

بیمه بدنه خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها خسارت های متفاوتی را پوشش می دهند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  بیمه بدنه خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها خسارت های متفاوتی را پوشش می دهند. اگر خودرو شما […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۹ دی ۱۴۰۱

بیمه بدنه خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها خسارت های متفاوتی را پوشش می دهند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

بیمه بدنه خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها خسارت های متفاوتی را پوشش می دهند. اگر خودرو شما دچار آسیب شده است و دغدغه خرید سپر جلو پراید یا سایر بخش های معیوب آن را دارید، اما نمی دانید بیمه تا چه میزانی خسارت خودرو شما را پرداخت می کند، لازم است با انواع پوشش های بیمه بدنه خودرو و نحوه محاسبه آن آشنا شوید. حادثه خبر نمی کند! بهتر است شما نیز خودرو خود را بیمه کنید و در صورت بروز حادثه، قطعات لازم را از بهترین فروشگاه لوازم یدکی تهیه کنید.

معرفی بیمه بدنه خودرو

قبل از اینکه بدانیم بیمه بدنه شامل چه مواردی می شود، بهتر است تعریف دقیقی از بیمه بدنه خودرو داشته باشیم. زمانی که شما ماشین خود را بیمه بدنه می کنید، موظف می شوید به صورت روتین، مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کنید و در قبال آن خودرو خود را در برابر هر حادثه ای، حتی اتفاقاتی که خودتان مقصر هستید، بیمه می کنید. لازم است بدانید بیمه بدنه در دو گروه پوشش های اصلی و پوشش های فرعی تقسیم بندی می شوند که در ادامه در مورد هر یک به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

چه حوادثی شامل پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو می شود؟

پوشش های اصلی به طور کلی شامل سه موضوع حادثه، آتش سوزی و سرقت می شوند. هر یک از موارد بیان شده جزئیاتی دارد که لازم است در مورد آنها بیشتر بدانید.

بیمه بدنه در حوادث

زمانی که خودرو شما دچار حادثه ای کلی یا جزئی شود، شرکت بیمه موظف است بخشی از خسارت ناشی از این حادثه را بپردازد. از حوادثی که بیمه، بابت آن خسارت پرداخت می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورد دو خودرو با هم
  • برخورد خودرو با یک جسم خارجی (جسم ثابت یا متحرک)
  • برخورد اشیاء با خودرو (در حال حرکت یا سکون)
  • واژگون شدن خودرو
  • سقوط خودرو

بیمه بدنه در آتش سوزی

به طور کلی، حوادثی که منجر به آتش سوزی خودرو شوند، در دسته بندی بیمه آتش سوزی قرار می گیرند. همچنین حوادثی مانند زدن صاعقه و انفجار مشمول این بیمه می شوند.

بیمه بدنه در سرقت

اگر خودرو شما به طور کلی دزدیده شود یا در حین سرقت دچار آسیب شود، شرکت بیمه غرامت آن را پرداخت می کند. نکته حائز اهمیت این است که وسایل جانبی خودرو، زیرمجموعه پوشش اصلی بیمه بدنه قرار نمی گیرند. اگر بخواهید قطعات و لوازم ماشین خود را بیمه کنید باید از پوشش های فرعی استفاده کنید.

چه حوادثی شامل پوشش فرعی بیمه بدنه خودرو می شود؟

در بیمه بدنه خودرو، پوشش های اصلی، اجباری هستند در صورتی که پوشش های فرعی به انتخاب مالک خودرو می توانند مشخص شوند. بعضی از افراد ترجیح می دهند هزینه بیشتری پرداخت کنند تا بتوانند از خدمات پوشش های فرعی بهره مند شوند. در ادامه با پوشش های فرعی بیمه بدنه آشنا خواهید شد.

  1. پوشش سرقت قطعات و لوازم جانبی

پوشش سرقت قطعات و لوازم جانبی خودرو مانند سیستم صوتی، لاستیک و غیره در زمان هایی کاربرد دارد که قطعات خودرو دزدیده می شوند.

  1. پوشش هزینه رفت و آمد

پوشش هزینه رفت و آمد در زمان هایی پرداخت می شود که خودرو به دلیل خطرهای اصلی دچار مشکل شده باشد و مالک نتواند از ماشین خود استفاده کند.

  1. پوشش ترانزیت

پوشش ترانزیت، زمانی کاربرد دارد که خودرو شما در خارج از مرزهای کشور، دچار خسارت شود؛ که در این صورت بیمه خسارت وارد شده را پرداخت خواهد کرد.

  1. پوشش شکستن شیشه ها

پوشش شیشه های خودرو در بیمه بدنه خودرو، برای زمان هایی است که شیشه های وسیله نقلیه شما دچار شکستگی می شوند.

  1. پوشش بلایای طبیعی

با پوشش بلاهای طبیعی، بیمه در زمانی هایی که حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و غیره رخ دهد، خسارات وارد شده را پرداخت می کند.

  1. پوشش حذف فرانشیز

پوشش حذف فرانشیز، پوششی است که با خرید آن، خسارت های پیش آمده برای خودرو شما به صورت کامل پرداخت می شود.

  1. پوشش حذف استهلاک

یکی از کاربردهای پوشش حذف استهلاک ماشین زمانی است که قیمت خودرو به دلایلی کاهش می یابد. البته این پوشش در بیمه بدنه خودرو، برای خودروهایی است که بالای 45 درصد تخفیف عدم خسارت دارند.

  1. پوشش مواد شیمیایی و اسیدی

با داشتن پوشش خطرات احتمالی سطح خودرو، در مواقعی که رنگ ماشین به دلیل ریختن مواد شیمیایی یا اسید آسیب می بیند، بیمه هزینه خسارت را پرداخت می کند.

  1. پوشش هزینه توقف

این پوشش مناسب خودروهایی است که بارکش و اتوکار هستند. اگر خودرو این افراد، به دلیل خطرات اصلی دچار آسیب شود و فرد نتواند از خودرو استفاده کند، بیمه هزینه خسارت ناشی از توقف خودرو را می پردازد.

  • پوشش نوسانات بازار

پوشش نوسانات بازار به این معناست که اگر در هنگام خسارت، نوسان قیمت در بازار وجود داشته باشد، میزان هزینه دریافتی افزایش خواهد یافت.

حوادثی که بیمه بدنه خودرو پوشش نمی دهد!

مواردی وجود دارد که شرکت های بیمه به طور معمول پوشش نمی دهند اما مالکان خودرو می توانند در صورت نیاز با پرداخت هزینه مجزا آن را به موارد اصلی بیمه خودرو خود اضافه کنند. در ادامه خساراتی که بیمه در حالت عادی متقبل نمی شود، معرفی شده است.

  • به طورکلی، بیمه حوادثی مانند جنگ، اعتصاب، تهاجم و این دست از وقایع را پوشش نمی دهد.
  • غالبا شرکت های بیمه، خسارات حوادثی مانند زلزله، آتش فشان و… را پرداخت نمی کنند.
  • پرداخت خسارات ناشی از خرابی قطعات و وسایل الکتریکی خودرو بر عهده شرکت بیمه نمی باشد.
  • اگر راننده خودرو گواهینامه نداشته یا باطل شده باشد، در صورت بروز حادثه، بیمه متقبل نخواهد شد.
  • اگر خودرو بخاطر حمل بار غیر مجاز دچار مشکل شده باشد، بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت ندارد.
  • خساراتی که به دلیل بکسل کردن خودرو دیگران به ماشین وارد می شود، بر عهده بیمه نمی باشد.
  • خساراتی که به دلیل انفجارهای هسته ای ایجاد می شود، بیمه مسئولیتی در پرداخت آن نخواهد داشت.
  • اگر وسیله نقلیه ای به دلیل تعقیب، توقیف و مصادره نیروهای انتظامی دچار آسیب شده باشد، بیمه هزینه ای بابت آن پرداخت نخواهد کرد.
  • اگر خودرویی به دلیل مصرف مشروبات یا مواد مخدر راننده دچار آسیب شده باشد، بیمه مسئولیتی متقبل نخواهد شد.

روش محاسبه بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه خودرو تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. از اصلی ترین فاکتورها در محاسبه بیمه بدنه می توان به سه مورد زیر اشاره کرد.

  1. ویژگی های خودرو (ارزش، سال ساخت، قیمت، نوع کاربری)
  2. تخفیف های بیمه شامل (تخفیف عدم خسارت، ماشین 0 کیلومتر، ارزش، غیرنقدی)
  3. پوشش های تکمیلی (تعداد و مبلغ هر یک به طور مجزا)

حرف آخر، اهمیت بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از خرید خودرو باید انجام دهیم. به طور کلی بیمه بدنه ماشین به دو پوشش اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود که هرکدام از آن ها خدمات مشخصی را به مالکان خودرو ارائه می دهند. همه ما ممکن است در رانندگی اشتباهاتی را انجام دهیم که به سبب آن، خودرو ما دچار آسیب شود. بدون شک زیان روحی وارد شده به انسان را نمی توان جبران کرد اما با کمک بیمه بدنه خودرو می توان مشکلات مالی را جهت تعمیر خودرو کاهش داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها : رپرتاژ

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی