پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید عبور مستقیم یک تیر و چند نشان/ ایران خودرو در حال عبور از بحران

در اخبار پیرامون صنعت خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری صحبت از افزایش تولید خودروسازان می شود. عبور خودروسازان از کل تولید خود در سال گذشته طی حدود 9 ماه از سال جاری مهمترین خبری است که در این ایام به گوش می رسد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو در اخبار […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۹ دی ۱۴۰۱

در اخبار پیرامون صنعت خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری صحبت از افزایش تولید خودروسازان می شود. عبور خودروسازان از کل تولید خود در سال گذشته طی حدود 9 ماه از سال جاری مهمترین خبری است که در این ایام به گوش می رسد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

در اخبار پیرامون صنعت خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری صحبت از افزایش تولید خودروسازان می شود. عبور خودروسازان از کل تولید خود در سال گذشته طی حدود 9 ماه از سال جاری مهمترین خبری است که در این ایام به گوش می رسد. این در حالی است که اهالی صنعت عقیده دارند، اگر دو خودروساز بزرگ کشور و بخش خصوصی با همین فرمان تا آخر سال حرکت کنند، احتمالا به یک رکورد قابل تامل در سخت ترین دوران تحریمی دست خواهند یافت. امری که برای رسیدن به آن راهی دشوار طی شده و بخشی از مسیر باقیست.

در سال های پس از تحریم یعنی درست بعد از اردیبهشت ماه سال 97 که حتی صنعت خودرو قبل از اقتصاد ایران تحریم شد، خودروسازان تا به امروز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند که سخن گفتن در خصوص آنها تکرار مکررات است. در این دوران از نظر زنجیره تولید خودرو باید مهمترین مشکل را تامین نقدینگی و مواد اولیه در زنجیره تامین دانست. به طور کلی فرآیند تولید خودرو را اگر شبیه یک خیابان تصور کنیم، ابتدای خیابان زنجیره تامین قرار دارد و در انتها نیز فروش محصول توسط خودروساز. البته پلتفرم ها قبل از ورود به جاده تولید در همکاری با موسسات معتبر و قطعه سازان طراحی شده اند و به همین دلیل صرفا مقصود از این خیابان فرآیند تولید است.

به هر حال همیشه قدم اول است که راه را آغاز می کند. قدم اول در صنعت خودرو همان ایستگاه ابتدایی خیابان است که قطعه سازان در آن قرار دارند. در واقع این زنجیره تامین قوی و توانمند است که در ایستگاه اول، تولید را برای برداشتن قدم های بعدی حمایت می کند. موضوعی که متاسفانه در دوران تحریم بدل به مشکل اصلی صنعت خودرو کشور شده بود. زیرا عدم توانایی مالی قطعات سازان در تامین مواد اولیه و البته مشکلات مختلف ارتباطات مالی با خارج از مرزها نفس های این بخش از صنعت خودرو را به شماره انداخته بود.

از طرفی به دلیل وجود قیمت دستوری برای فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، تامین مالی و پرداخت بدهی به زنجیره تامین نیز کابوس ترسناک دو خودروساز بود. در این دوران شعارهای بسیاری با موضوع اصلاح همکاری با زنجیره تامین و موضوعاتی از دست به گوش رسید، اما مردان تریبونی بلدِ راه تولید نبودند و به همین دلیل صنعت خودرو در سال گذشته هزاران میلیارد تومان بابت استراتژی های نادرست متضرر شد.

اما از ماه های پایانی سال گذشته با تغییر و تحولاتی که در جاده مخصوص رخ داد، شرایط به شکل واقعی نه شعاری تغییر کرد. اصلاحاتی که قبلا شعاروار پشت تریبون ها بیان می شد، جای خود را به طراحی استراتژی های مبتنی بر واقعیت داد. از این رو به طور مثال ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور توانست در حدود 9 ماه با تولید بیش از 460 هزار دستگاه خودرو از کل تولید سال 1400 عبور کند. این در حالی است که به نظر می رسد، ظرفیت سازی های انجام شده در این خودروساز این توان را به آبی پوشان داده است که در ماه های پیش رو تا پایان سال، این رکورد را ده ها هزار دستگاه ارتقاع ببخشند.

این در شرایطی است که هنوز تحریم ها پابرجاست و حتی سخت تر از گذشته شده است. پس باید پرسید دلیل اصلی افزایش تولید خودرو در ماه های اخیر چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ روش های اصلاحی در این خودروساز رفت. به طور مثال ایران خودرو در حالی وارد سال 1401 شد که به گفته مهدی خطیبی مدیرعامل این خودروساز اگر در ماه های پایانی سال گذشته این شرکت خودروی ناقص تولید نمی کرد، دست کم حدود 3 هزار میلیارد تومان کم تر متضرر می شد.

دست بر قضا یکی از مهمترین تصمیمات کلان صنعت خودرو و البته مدیرعامل این خودروساز نیز در همین راستا بود. به این معنی که در ماه های ابتدایی سال بخشی از ظرفیت زنجیره تامین را حتی به قیمت کاهش تولید به تکمیل خودروهای ناقص اختصاص داد تا این بار سنگین از دوش ایران خودرو برداشته شود. ضمن این که با تنظیم روند تولید و تامین، از خرداد ماه سال جاری تولید خودروهای ناقص پایان یافت و به این ترتیب ایران خودرو در سال جاری توانسته با تولید عبور مستقیم دست کم تا 2100 میلیارد تومان از هزینه های اضافه تولید ناقص جلوگیری کند. از طرفی با قطع تولید خودروهایی چون سمند و 405 که ضرر ده بودند، طبق آمارهای منتشر شده تا 8200 میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

هر چند نباید فراموش کرد ثبت رکورد تولید و کاهش روند زیان انباشته در شرکت تولیدی صنعتی چون ایران خودرو بدون یافتن چالش های اساسی و راه حل آن امکان پذیر نبوده است. از این رو یافتن گلوگاه های تامین از راه تولید عبور مستقیم از مهمترین اقدامات این خودروساز در سال جاری بود. به این معنی که این خودروساز به قطع تولید خودروی ناقص و حرکت به سمت تولید خودروی کامل توانست علاوه بر یافتن دقیق میزان کسری قطعات، توان تامین کننددگان را نیز سنجش کند. به این ترتیب در بسیاری از قطعات که تامین کننده توان کافی را نداشت و همین موضوع باعث تولید ناقص می شد، از تامین کنندگان دیگر در زنجیره استفاده کرد.

در نتیجه این اقدامات طی یک بازه زمانی ایران خودرو توانست با اصلاحات ویژه در زنجیره تامین و ایجاد ظرفیت های جدید در این بخش، علاوه بر عبور از تولید خودروی ناقص و تکمیل و تجاری سازی خودروهای کف، تولید را نیز افزایش دهد. این در شرایطی است که با روش های مدیریت در این شرکت، علاوه بر افزایش تولید، کیفیت، رضایت از خدمات پس از فروش، گسترش محصول و استفاده از فناوری های جدید نیز در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب باید گفت امروز ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در حال عبور از بحران های گذشته است و می رود تا در چشم انداز سال آینده خود، 900 هزار دستگاه خودرو تولید کند. در حقیقت ایران خودرو با تولید عبور مستقیم یک تیر را به چند نشان زد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی