پس از ممنوعیت واردات خودرو کمکم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگتر خودروهای مونتاژشده توسط شرکتهای خصوصی در بازار نیزفراهم شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریمها، دولت بهمنظور صرفهجویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوعاعلام کرد؛ پس از ممنوعیت، کمکم زمینه […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریمها، دولت بهمنظور صرفهجویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوعاعلام کرد؛ پس از ممنوعیت، کمکم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگتر خودروهای مونتاژشده توسط شرکتهای خصوصی در بازار نیزفراهم شد.
این شرکتها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار میکنند؛ این شیوه تولیدخودرو در اغلب کشورها انجام میشود، اما نکتهای که امروزه در مورد مونتاژکاران ایرانی گفته می شود این است که ﻗﯿﻤﺖ ﺧﻮدروﻫﺎیﭼﯿﻨﯽ مونتاژ ﺷﺪه در داﺧﻞ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﻫﻤﺎن ﺧﻮدروﻫﺎ در ﭼﯿﻦ متفاوت است و بعضا برخی از آنها ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی اینخودروها در کشور مبدأ به فروش می رسند اما آیا واقعا این چنین است؟
بیایید مطلب را با کالایی غیر از خودرو شروع کنیم؛ قیمت تلویزیون 70 اینچ سامسونگ در امارات متحده عربی معادل هزار دلار استیعنی با احتساب دلار 40 هزار تومانی باید 40 میلیون تومان به فروش رود اما اکنون این کالا با قیمت 80 میلیون تومان در بازار بهفروش می رسد. در حالی که قطعات و حتی بردهای آن به صورت آماده وارد ایران و فقط مونتاژ آن در شرکت های تولیدکننده تلویزیون درایران انجام می شود، این یعنی این کالا حق هزینه پلاک، بسته بندی، بیمه و … مانند خودرو ندارد.
لازم به ذکر است قیمت تعرفه و حق گمرک برای تلویزیون 26%، مالیات بر ارزش افزوده 9% و قیمت تمام شده آن 1231 دلار است، درحالی که فروش آن 2000 دلار است. یعنی در یک تلویزیون بالای یکصد درصد سود خالص برای یک شرکت لوازم خانگی به دست میآید!
حال می گویند خودروسازان خودروهای مونتاژی را 2 تا 4 برابر قیمت می فروشند؛ یکی از خودروهای مونتاژی داخل را محاسبه میکنیم تا ببینیم واقعا این 4 برابر قیمت حقیقت دارد؟
قیمت خودرویی مانند فیدلیتی در بازار چین بین 18 تا 20 هزار دلار است و برخی محاسبه گران در زمانی که دلار 30 هزار تومان بودقیمت آن را 600 میلیون تومان محاسبه کردند، دریغ از اینکه تعرفه گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، قیمت بسته بندی و … را محاسبهکنند.
حال جالب اینجاست گروه بهمن برخلاف سایر خودروسازان، طی یکسال اخیر افزایش قیمتی نداشته است و مدیران خودرو و کرمانموتور 2 خودروساز مونتاژی، 2 بار تاکنون اکنون قیمت داشته اند و حتی مدیران خودرو هر کدام از خودروهای تازه رونمایی شده را باقیمت نجومی به بازار عرضه می کند به طوری که سال گذشته که از تیگو 8 رونمایی کرد قیمت این خودرو را یک میلبارد و 800 میلیونتومان معرفی کرد و به منظور این چنین قیمت گذاری سازمان حمایت از فروش آن ممانعت کرد و پس از آن این خودرساز با کمی کاهشقیمت تیگو 8 را عرضه کرد.
از طرفی اکنون که دلار 40 هزار تومانی شده است، گروه بهمن فیدلیتی خود را با همان قیمت یک سال گذشته بدون افزایش قیمت یعنی845 میلیون تومان به فروش می رساند؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که این خودرو اکنون در بورس کالا با نهایت قیمت یک میلیارد و صدمیلیون تومان به فروش می رسد در حالی که خودرو تیگو 8 مدیران خودرو که از از لحاظ آپشن با خودرو فیدلیتی تفاوتی ندارد با قیمت 2 میلیارد تومان به فروش می رسد.
در جدول زیر قیمت خودرو در چین با احتساب دلار 40 هزار تومانی محاسبه شده است؛ طبق این محاسبات یک خودرو 18 هزار دلاریباید اکنون 943 میلیون تومان به فروش رود این در حالیست که فیدلیتی گروه بهمن با قیمت 845 میلیون تومان به فروش می رسد.
قیمت خودرو در چین |
18000 |
720 میلیون تومان |
حمل از چین به ایران |
3000 |
90 میلیون تومان |
حقوق گمرکی |
25 تا 30 درصد |
145 میلیون تومان |
ارزش افزوده |
9 درصد |
80 میلیون تومان |
هزینه پلاک |
35 میلیون تومان |
35 میلیون تومان |
بیمه |
4 میلیون تومان |
4 میلیون تومان |
جمع |
943 میلیون تومان |
طبق مقایسه بالا با توجه به هزینههای حمل، مالی و گمرکی خودروهای مونتاژی میتوان به این جمع بندی رسید که خودروی فیدلیتیبهمن موتور در کلاس خودروهای SUV فقط با اختلاف قیمت 125 میلیون تومانی تقریبا هم قیمت با نمونه آن در چین به فروش می رسد.
چری تیگو 7 و فردا SX5، 500 میلیون بیشتر از کارخانه تولیدکننده اصلی قیمت بالاتری دارند. در رتبه بعدی اف ام سی T5، فاصله550 میلیونی با نمونه چینی دارد. همچنین جک K7 و تیگو8 در صدر گران ترین چینی های بازار هستند که قیمت پیشنهادی برای آن هاجای تامل دارد.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید