پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مالیات خودرو لوکس

لوکس سواران شناسایی شدند! / مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

مالیات‌ستانی عادلانه یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان مالیاتی است که در این راستا ۳۷۰ هزار خودروی لوکس در کشور شناسایی شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مالیات از خودروهای لوکس و گرانقیمت برای اولین بار از سال 1400 در راستای اجرای ماده (30) قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد. اهمیت مالیات ستانی […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲

مالیات‌ستانی عادلانه یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان مالیاتی است که در این راستا ۳۷۰ هزار خودروی لوکس در کشور شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مالیات از خودروهای لوکس و گرانقیمت برای اولین بار از سال 1400 در راستای اجرای ماده (30) قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد. اهمیت مالیات ستانی از خودروهای لوکس به قدری است که در قانون بودجه 1402 بند (خ) تبصره (6) آمده است. از این رو انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 30 میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌ شود.

لوکس سواران برای اطلاع از شمول یا عدم شمول و میزان مالیات متعلق و پرداخت آن، نیاز است تا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از انجام ثبت‌نام و ورود به درگاه مذکور، میزان مالیات مربوط را مشاهده کنند.

سازمان امور مالیاتی اسفندماه سال 1401 در اطلاعیه‌ای به مالکان خودروها و خانه‌های گرانقیمت نسبت به پرداخت مالیات هشدار دارد.

بر این اساس، سازمان مالیاتی اعلام کرد: در اجرای تبصره 6 قوانین بودجه سال های 1400 و 1401 مالیات متعلق به خودروها و واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به اطلاع عموم مردم شریف کشور رسیده است. مالکان محترم می‌توانند با مراجعه به درگاه یاد شده نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده اقدام نمایند تا مشمول محدودیت‌های قانونی نشوند.

آن دسته از مالکانی که به ارزش های تعیین شده یا مالکیت اعتراض دارند می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض خود در درگاه یاد شده اقدام کنند تا مشمول محدودیت‌های قانونی نشوند.

شناسایی 370 هزار خودروی لوکس

سوی سازمان امور مالیاتی گزارشی از آخرین وضعیت مالیات ستانی از خودروهای لوکس را اعلام کرد که بر این اساس تعداد مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس 177 هزار و 617 نفر هستند که 370 هزار و 113 خودروی گران‌قیمت دارند.

68 هزار و 227 نفر برای بررسی وضعیت مالیات بر خودروهای خارجی مراجعه کرده‌اند که 18 هزار و 37 نفر مالیات را پرداخت کرده‌اند ، 14 هزار و 852 نفر نیز نسبت به مالیات بر خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند.

مالیات مطالبه شده از خودروهای گران‌قیمت 20 هزار و 297 میلیارد ریال بوده است که تنها هزار و 284 میلیارد ریال مالیات دریافت شده است که معادل حدود 6 درصد است.

همچنین مالکان نسبت به پرداخت 2 هزار و 796 میلیارد ریال مالیات خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی برای خودرو هایی که مشمول مالیات می شوند تا زمانی که مالیاتشان پرداخت نشده امکان نقل و انتقال برای این خودرو ها ممنوع است.

اجرای قانون مالیات بر خودروهای لوکس با هدف توزیع درآمد، کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و رفاه عمومی است که از سوی سازمان مالیاتی به شدت در دولت سیزدهم پیگیری می شود.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی