پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سالی که وارداتی است از بهارش پیداست!/ واردات خودروهای دست دوم چه شد؟

موضوع واردات خودرو کارکرده در حالی مطرح شد و با جدیت دنبال شد که در غبار بهار سال جدید، لغو و به دست فراموشی سپرده شد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو بازار خودرو کشور قریب به ۴ سال با واردات خودرو غریب بود و حالا طی آخرین ماه های سال گذشته شاهد ورود […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲

موضوع واردات خودرو کارکرده در حالی مطرح شد و با جدیت دنبال شد که در غبار بهار سال جدید، لغو و به دست فراموشی سپرده شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

بازار خودرو کشور قریب به ۴ سال با واردات خودرو غریب بود و حالا طی آخرین ماه های سال گذشته شاهد ورود مرکب های کره ایبوده ایم و اخباری مبنی بر احتمال حضور برخی از برند های اروپایی اعم از اپل و فولکس واگن به چشم می خورد. اگرچه مجموعه ای ازاتفاقات و تصمیم گیری ها موجب خیز افسار گسیخته قیمت خودرو در آن روزها (ماه های آخر سال ۱۴۰۱) و این روزها شده اما نقشانحصار حاکم بر بازار را می توان به عنوان یک اهرم تاثیر گذار در این آشفتگی قلمداد کرد.

بهارستانی ها به دنبال کاهش شدت رشد قیمت و از طرفی ایجاد تنوع در بازار بحث واردات خودروهای دست دوم را مطرح کردندسرفصلی جذاب که می توانست اثرگذاری مثبتی در بازار به دنبال داشته باشد به این علت که هم‌اکنون از عمر جدیدترین مدل خودروهایوارداتی موجود در بازار نزدیک به ۴ سال گذشته اما این محصولات در زمره گران قیمت ترین خودروها قرار گرفته اند و هر‌ دلالی هم بهشیوه ای سعی در حصول بیشترین سود از خرید و فروش این خودروها دارد.

رفت و برگشت این موضوع در مجلس چندان پرترافیک نبود و بحث واردات خودروهای کارکرده با جدیت تا تصویب دنبال شد اما یکباره بانبوغی تحسین برانگیز در غبار بهار سال جدید در افق محو و در روزهای آغازین سال جدید کنار دیگر مباحث از یاد رفته به بن بسترسید و لغو شد! نمی توان از حضور پر رنگ و‌ همه جانبه چینی ها در بازار خودرو چشم پوشی کرد و نسبت به فرضیه وجود ارتباط میاناین ۲ موضوع بی تفاوت بود به این علت که هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق خودروهای موجود در سبد محصولات خودروسازان، چینی است. به همین علت منطقی است که بگوییم عمدتا تولیدکنندگان سعی در حذف رقبا برای عرضه اندام‌‌ هرچه بهتر محصولات چشم بادامی و بهمپیوسته خود دارند!

از طرفی هم نبود ساز‌وکاری مشخص در واردات خودروهای کارکرده می تواند مزید بر علت انقضا زودتر از موعد این موضوع باشد. توجه داشته باشید که در صورت آزادسازی این دسته از‌ خودروها باید این محصولات بررسی و کارشناسی شوند تا شرایط لازم‌ و کافیرا برای تحویل به‌ مشتری داشته باشند. همچنین مشخص نبود که قرار است این خودروها توسط چه اشخاصی اعم از حقیقی و‌ حقوقیوارد و به چه صورتی پشتیبانی و به چه شیوه ای خدمات پس از فروش به مشتری ارائه شود؟!

تاثیر قابل توجه حضور خودروهای وارداتی کارکرده در بازار بر کسی پوشیده‌‌ نبوده اما اهمیت تست این خودروها که مشخص نیستتوسط چه کسانی استفاده و رانده شده و قرار است به چه طریقی خدمات پس از فروش  برای آن ارائه شود مواردی است که از اهمیتنسبتا بیشتری برخوردار است.

شاید بهتر است تا دست اندرکاران و نمایندگان مجلس قبل از پیشنهاد راهکار، چگونگی پیاده سازی و اجرای طرح ها را آزمون و خطاکنند و سپس حلقه های جانبی آن را در نظر بگیرند بعد پیشنهادات را به سمت اجرایی شدن سوق بدهند.

انتهای پیام /

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی