پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اصلاح قيمت خودرو موجب شكستن حباب قيمت ها خواهد شد

يك كارشناس بازار سرمايه، با اشاره به اينكه بهترين روش براي فروش خودرو، استمرار عرضه در بورس كالا بود، گفت: طي روزهاي گذشته زمزمه افزايش قيمت پايه خودرو مطرح شده است. اين افزايش قيمت نيز همچنان به صورت دستوري بوده و ممكن است به صورت ناقص اتفاق بيفتد كه نه تنها موجب خنثي شدن عطش […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

يك كارشناس بازار سرمايه، با اشاره به اينكه بهترين روش براي فروش خودرو، استمرار عرضه در بورس كالا بود، گفت: طي روزهاي گذشته زمزمه افزايش قيمت پايه خودرو مطرح شده است. اين افزايش قيمت نيز همچنان به صورت دستوري بوده و ممكن است به صورت ناقص اتفاق بيفتد كه نه تنها موجب خنثي شدن عطش بازار نمي شود، بلكه همچنان خودرو را به عنوان يك كالاي سرمايه اي حفظ خواهد كرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

علي بخشنده، با اشاره به لزوم اصلاح قيمت خودرو به شكلي عادلانه كه موجب تعديل قيمت ها و سهولت دسترسي مشتريان به محصولات خودروسازان شود، خاطرنشان كرد: قيمت گذاري دستوري سال ها است بر بسياري از صنايع كشور تاثير گذاشته و موجب وارد آمدن زيان به آنها شده است.

وي افزود: به عنوان مثال، در گذشته سيمان و بسياري از محصولات پتروشيمي به صورت دستوري فروخته مي شدند، اما با آمدن اين محصولات به بورس كالا، بازار بر اساس مكانيزم عرضه و تقاضا توانست قيمت گذاري را به صورت بهينه انجام دهد و اين موضوع موجب پوياتر شدن اين صنايع شد؛ به طوري كه با وجود تورم و جهش ارزي اخير، كمترين ميزان تورم را در اين صنايع از جمله محصولات سيماني شاهد هستيم.

اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: بر اين اساس، عرضه محصولات خودروسازان در بورس كالا علاوه بر كشف قيمت صحيح، موجب از بين رفتن فرايند قرعه كشي و رانت حاصل از آن و نيز شفافيت در زمينه خريد و فروش مي شود.

وي با اشاره به اينكه بسياري از تقاضاهاي موجود در بازار براي خودرو، تقاضاي كاذب است كه از سوي دلالان صورت مي گيرد، بيان كرد: در ساز و كار كنوني، مافيا و دلالان نه تنها اجازه دستيابي خريداران واقعي به خودرو را نمي دهند، بلكه موجب افزايش چشمگير قيمت خودرو در بازار و به وجود آمدن وضعيت حال حاضر شده اند.

بخشنده راهكار برون رفت از مشكلات كنوني صنعت خودرو را در كنار آزادسازي قيمت ها به شيوه اي كه هم رضايت مندي مشتريان و هم خودروسازان را به دنبال داشته باشد، واردات خودرو دانست و با تاكيد بر اينكه نمي توان به صرف برخوردار بودن از خودروسازان داخلي، درهاي كشور را به روي محصولات خارجي بست، اظهار كرد: آزادسازي واردات مي تواند يكي از راه حل هاي جلوگيري از افزايش قيمت خودرو در بازار نيز باشد. در حال حاضر محصولات خارجي قديمي و دست دوم با قيمت هاي گزاف در بازار خودرو خريد و فروش مي شوند، اين در حالي است كه وارد كردن همان محصول با يك دهم قيمت بازار داخل امكان پذير است.

به گفته اين كارشناس بازار سرمايه، واردات خودرو مستلزم كاهش عوارض واردات و گمركي است؛ در غير اين صورت هم چنان با قيمت هاي حبابي خودرو مواجه خواهيم بود.

وي با اشاره به افزايش قيمت ارز كه موجب تاثيرگذاري در قيمت انواع كالاها و نيز تقاضاي بي رويه به جهت نگاه سرمايه اي شده است، گفت: تا زماني كه نرخ دلار تعديل نشود و به آرامش نرسد، عطش خريد و تقاضا در تمامي كالاها وجود دارد. اگر خريدار كالا مطمئن شود كه نرخ دلار به ثبات رسيده و ريال به پايه هاي محكمي خواهد رسيد، قطعا هرگز ريال خود را براي خريد كالاي سرمايه اي حراج نخواهد كرد.

بخشنده با اشاره به اينكه تمامي قطعات و مواد اوليه خودرو از فلز تا پليمرها، هم گام با افزايش نرخ دلار، دچار افزايش قيمت شدند، عنوان كرد: در اين صورت اگر خودروساز محصولات خود را بدون افزايش قيمت به شكلي عادلانه، عرضه نكند، قطعا متحمل ضرر و زيان بيشتر خواهد شد. عرضه خودرو در بورس كالا موجب شده بود تا مابه التفاوت قيمت خودرو، به جاي سرازير شدن به جيب واسطه گران و دلالان، به حساب توليد كننده واريز شود، اين شكل از عرضه مي توانست به زودي عطش تقاضاي كاذب را فروكش كند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی