پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با ورود هر خودرو جدید، باید 8 خودرو اسقاط شود

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور بیان کرد: به ازای هر خودرویی که وارد چرخه ­می شود، باید ­۴ تا ۸ خودرو فرسوده از چرخه خارج شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بحث خروج خودرو‌های فرسوده در کشور از سال 1385 به منظور کاهش […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور بیان کرد: به ازای هر خودرویی که وارد چرخه ­می شود، باید ­۴ تا ۸ خودرو فرسوده از چرخه خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بحث خروج خودرو‌های فرسوده در کشور از سال 1385 به منظور کاهش آلودگی هوا، ­مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای مطرح شد،پس از آن مراکز اسقاط و بازیافت با هزینه کاملا شخصی وارد این حوزه شدند و تا سال 93 با بهترین سرمایه گذاری کار را پیش بردند، تا جایی که شاهد بودیم در سال 93 حدود 350 هزار خودرو از چرخه حمل و نقل خارج شد و انقلابی در صنعت اسقاط و بازیافت صورت گرفت.

او ادامه داد: متاسفانه پس از سال 93 شاهد این بودیم که مسئولان نگاه ویژه‌ای به این موضوع نداشته اند و­ واردات خودرو که یکی از مهم‌ترین موضوعات در خروج خودرو‌های فرسوده بود­ از روند اجرایی خارج شد و تاکنون همچنان بحث واردات خودرو اجرایی نشده است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران­ به ازای هر خودرویی که وارد چرخه ­یا هر خودرویی که وارد کشور می‌شد، باید ­4 تا 8 خودرو فرسوده از چرخه خارج می‌شد.

احمدی گفت: بعد از سال 93 آمار خروج خودرو‌های فرسوده کاهشی شد و اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد، به طوریکه تا سال گذشته، پیگیری‌های ویژه‌ای هم در این زمینه داشتیم؛ با توجه به اینکه واردات خودرو را نداشتیم، موضوع جایگزینی خودرو از اوایل سال گذشته با توجه به قانون بودجه 1401 انجام شد، اما با تاخیر، به طوریکه از 6 ماه دوم سال 1401 این موضوع اجرایی شد که خودروساز مکلف شده بود 10 درصد خودرو‌های پیش فروش شده را به مالکان خودرو‌های فرسوده ­تخصیص می‌داد.

او افزود: 2 ماه برای اسقاط و ارائه گواهی در نظر گرفته شد، مالک خودروی فرسوده باید در این دو ماه خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط دهد، و این مراکز عملیات اسقاط را انجام و حواله آن را تحویل خودروساز دهند که مالک خودروی فرسوده بتواند از­ طرح ­جایگزینی خودرو فرسوده استفاده کند.

احمدی با اشاره به اینکه بعد از این مدت، با توجه به اینکه تعداد برندگان ثبت نامی اعلام نشد، گفت: از 10 بهمن 1401، با توجه به تصویب قانون ساماندهی باید ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از زیر نظر وزارت راه به زیر نظر وزارت صمت می‌رفت باید برنامه ریزی ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شد، اما متاسفانه از 10 بهمن سامانه ستاد حمل و نقل سوخت از دسترس خارج شد و با پیگیری‌های ما­ اعلام کردند با توجه به تصویب قانون ساماندهی، دیگر نمی‌توانند خدمات ارائه دهند و این موضوع باعث شد که بیشتر مالکان خودروی فرسوده ضرر کنند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: موضوع دیگر این بود که غیر از طرح جایگزینی، مراکز با هزینه شخصی، خرید خودروی فرسوده را انجام می‌دهند؛ وقتی خودروی فرسوده از چرخه خارج می‌شود، یک گواهی ارائه می‌شد که این گواهی در بحث شماره گذاری تخصیص پیدا می‌کند، اما اکنون سایت مراکز انتقال گواهی به تولیدکننده بسته و موجب شده سرمایه مراکز اسقاط مسدود شود و هیچ خریدی نمی‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی