پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو چیست؟

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ موتور و قطعاتی که داخل سیستم خودرو قرار دارند، بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر گردوغبار، آلودگی و […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

موتور و قطعاتی که داخل سیستم خودرو قرار دارند، بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر گردوغبار، آلودگی و ذراتی که در هوا وجود دارند، فرسوده شوند. از این رو باید ورود این ذرات و آلودگی‌ها را به داخل موتور و سیستم خودرو کنترل کنید. قطعه‌ای که مانع از ورود آلودگی و گردوغبار به داخل اتومبیل می‌شود فیلتر هوای خودرو است.

فیلتر هوای خودرو تمام آلودگی‌ها را جذب کرده و کمک می‌کند که موتور، پیستون‌ها، سیلندر، سوپاپ‌ها و … تمیز مانده و دچار فرسایش و خوردگی نشوند. پس کثیف شدن فیلتر خودرو، ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

انواع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای اسفنجی

فیلترهای هوای اسفنجی در بیشتر خودروهای مسابقه‌ای قرار دارند. این فیلترها به‌صورت چندلایه و با فناوری نانو تولید می‌شوند. فیلترهای اسفنجی با قیمت بالایی که دارند در خودروهای مسابقه‌ای کاربرد دارند

فیلتر هوای سلولزی

پرکاربردترین نوع فیلتر در خودروهای شهری امروزی، فیلتر هوای سلولزی است. ظاهر این نوع فیلتر شبیه به کاغذهای پلیسه‌دار که روی یک فریم پلاستیکی قرار دارند. با توجه به اینکه آلودگی در هوای شهرها بسیار زیاد است، پس نیاز است که از فیلترهایی استفاده شود که قیمت کمتری دارند و می‌توان بعد از گذشت مدت کوتاهی آنها را تعویض کرد.

فیلتر هوای کتان

فیلترهای کتان نسبت به نوع سلولزی و اسفنجی از عمر بیشتر برخوردار هستند و می‌‎توانید در صورت نیاز آنها را بشویید. این نوع فیلتر قیمت از دو نوع دیگر گران‌تر بوده و از 6 لایه پارچه روغنی تولید شده است.

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا

قطعات داخلی خودرو به هوای تازه نیاز دارند. موتور هم برای اینکه فرایند احتراق را انجام دهد، به هوای ورودی نیاز دارد، پس در صورت نبود هوا، احتراق به درستی صورت نگرفته و خودرو به‌‎خوبی حرکت نخواهد کرد. پس اگر فیلتر هوا کثیف باشد، هوای تمیز به موتور خودرو نخواهد رسید. براساس استاندارد های اعلام شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده، عمر مفید یک فیلتر هوا چیزی حدود 3 تا 5 هزار کیلومتر است. پس بعد از طی کردن این مسافت، باید نسبت به تعویض فیلتر اقدام کنید.

اما هر زمانی که حس کردید فیلتر خودرو کثیف شده، حتی اگر زمان تعویض فیلتر هم نرسیده بود، بهتر است آن را تعویض کنید. زیرا گاهی به دلایل آلودگی شهرها، وجود گردوغبار و …، فیلتر زودتر از موعد کثیف خواهد شد.

علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو چیست؟

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم با بروز علائم زیر، باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید.

1-کثیفی فیلتر هوای خودرو

اولین نشانه کثیفی فیلتر خودرو، بررسی ظاهری آن است. شما با مشاهده وضعیت فیلتر هوا، متوجه خواهید شد که زمان تعویض فیلر هوای اتومبیل رسیده است.

2-افزایش مصرف سوخت

مصرف زیاد سوخت در خودروهای جدید به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا نیست، بلکه این مورد تنها در خودروهای قدیمی که سیستم کاربراتوری داشتند رخ می‌دهد. در این خودروها برای اینکه اکسیژن بیشتری به موتور برسد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

3-صدای غیرطبیعی موتور

در حالت عادی که خودرو روشن است و کار می‌کند، صدای موتور را می‌شنوید. اما گاهی صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسد غیرطبیعی بوده و حتی منجر به تکان خوردن اتومبیل می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایلی از جمله علائم خرابی پمپ بنزین و یا کثیفی فیلتر هوای خودرو باشد.

4-روشن شدن چراغ چک موتور

موتور برای فرایند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. اما اگر هوای موردنیاز برای احتراق فراهم نباشد، داخل موتور کربن انباشته شده و همین امر موجب روشن شدن چراغ چک اتومبیل خواهد شد.

با کثیف بودن فیلتر خودرو، این اکسیژن برای احتراق تامین نمی‌شود و باید با روشن شدن چراغ چک اتومبیل، به سراغ فیلتر هوای خودرو بروید.

5-وجود مشکل در محفظه احتراق

در صورت کاهش هوای برای سوختن بنزین و احتراق، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. در نتیجه در زمان استارت، محفظه احتراق به درستی عمل نکرده و موتور خوب استارت نمی‌خورد.

6-استشمام بوی بنزین در زمان استارت

هر زمان که اقدام به استارت زدن خودرو کردید و بوی بنزین را مشامتان خورد، باید به فیلتر هوا نگاه بیندازید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد، اکسیژن کافی به موتور نرسیده و احتراق ناقص انجام می‌شود. پس بنزین نسوخته به صورت دوده از اگزوز خارج می‌شود. در این لحظه است که در زمان استارت، بوی بنزین به مشام شما خواهد رسید.

7-کاهش قدرت موتور

یکی از علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو، کاهش قدرت موتور است. هر زمانی که حس کردید قدرت موتور کاهش یافته و با فشار دادن پدال گاز، خودرو حرکات غیرمتظره دارد، فیلتر هوا را بررسی کنید.

8-رسوب دوده روی شمع‌های خودرو

در صورت نبود اکسیژن کافی برای احتراق سوخت، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. این رسوب دوده روی شمع‌ها نتیجه کثیفی فیلتر هوای خودرو است.

9-لرزش موتور خودرو

با کثیف بودن فیلتر هوای اتومبیل، فرایند احتراق درست انجام نشده و درنتیجه در زمان استارت، با لرزش موتور خودرو مواجه خواهید شد.

10-خروج دوده از اگزوز

نبود هوا برای سوختن بنزین، منجر به کامل نسوختن بنزین شده و درنتیجه دوده از گزوز خارج می‌شود. پس از دیگر نشانه‌های کثیف بودن فیلتر هوا خودرو، خروج دود از اگزوز است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی