پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بهترین زمان تعویض دوره‌ ای قطعات خودرو چه زمانی است؟

برای اینکه خودرو سالم و سلامتی داشته باشید، باید به آن برسید و به خوبی از آن نگهداری کنید. خودرو، ماشین یا اتومبیل، مجموعه منظمی از قطعات است که در کنار هم دستگاهی را تشکیل می‌دهد. هر کدام از این قطعات به دلیل استفاده، بعد از مدتی مستهلک شده و کارایی خود را از دست […]

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲

برای اینکه خودرو سالم و سلامتی داشته باشید، باید به آن برسید و به خوبی از آن نگهداری کنید. خودرو، ماشین یا اتومبیل، مجموعه منظمی از قطعات است که در کنار هم دستگاهی را تشکیل می‌دهد. هر کدام از این قطعات به دلیل استفاده، بعد از مدتی مستهلک شده و کارایی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

تسمه ‌تایم

تعویض تسمه تایم بستگی به مدل و نوع خودرو دارد. بعضی از خودروهای خارجی نیازی به تعویض تسمه تایم ندارند اما تسمه تایم خودروهای داخلی را باید بین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر عوض کرد.

هنگامی که تسمه تایم پاره شود، انتقال نیرو از بین می‌رود و احتراقی در موتور شکل نمی‌گیرد و در نتیجه موتور روشن نمی‌شود. اگر کیفیت تسمه تایم پایین باشد، دندانه‌های آن از هم جدا می‌شوند و در این صورت هم زمان انتقال نیرو به هم می‌ریزد.

سالم بودن تسمه تایم اهمیت بسیاری دارد چراکه هرگونه آسیبی که به آن وارد شود می‌تواند به سلامت موتور نیز آسیب برساند. برای سالم ماندن پیشرانه، باید تسمه تایم را در زمان مناسب تعویض کنید.

لاستیک

باد لاستیک یا تایر با میزان سایش آن ارتباط مستقیم دارد. برای مثال اگر فشار باد در تایرها کم باشد سایش لاستیک در بخش‌های بیرونی آن بیشتر خواهند شد. هنگامی که باد تایرها را بررسی می‌کنید به آج لاستیک‌ها نیز توجه کنید.

اگر لاستیک‌ها آج نداشته باشند، به این معنی است که فرسوده شده‌اند و باید عوض شوند. بهتر است هر هفته میزان فشار تایرها را بررسی کنید. تنظیم نبودن باد تایرها روی میزان مصرف سوخت و راحتی خودرو اثرگذار است.

صفحه کلاچ

جلوبندی خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده که یکی از آنها صفحه کلاچ است. کلاچ انتقال نیرو را قطع و وصل می‌کند. توصیه می‌شود هر ۶۰ هزار کیلومتر صفحه کلاچ خودرو را عوض کنید.

تسمه

برای دسترسی به تسمه‌ها باید کاپوت را بالا بزنید و درپوش موتور را بردارید. تسمه‌ها باید بعد از طی ۲۵ هزار کیلومتر بررسی و چک شوند و پس از ۵۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. البته در صورتی پارگی تسمه‌ها در کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر، باید تعویض شوند.

شمع

شمع خودرو وظیفه اشتعال بین سوخت و هوا را به‌عهده دارند. نوک شمع‌های خودرو باید سفید باشد و اثری از کثیفی و زنگ‌زدگی روی آن‌ها دیده نشود. زمان تعویض شمع بستگی به نوع آن دارد که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. اگر خودرو به صورت غیرطبیعی استارت خورد، شتاب ماشین کم بود، در دور آرام موتور لرزشی احساس کردید و دود آبی از اگزوز خارج شد، یعنی شمع‌ها ایراد دارد و باید تعویض شود.

فیلتر روغن

فیلتر روغن را باید با در هر مرتبه تعویض روغن موتور و یا هر دو بار تعویض کنید. توجه داشته باشید که تعویض فیلتر روغن نه تنها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد بلکه سبب افزایش شتاب و عمر موتور نیز می‌شود. در صورتی استفاده از روغن ارزان‌قیمت یا کم‌کیفیت، باید هر دفعه فیلتر روغن را تعویض کنید.

فیلتر هوا

کار فیلتر هوا، تمیز کردن هوایی است که وارد موتور می‌شود. بنابراین اگر نسبت به تعویض فیلتر هوا بی‌تفاوت باشید، ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب،‌ اختلال در سوخت‌رسانی و… شود. برای همین لازم است که فیلتر هوا را هر یک یا دو ماه تعویض کنید.

باتری

استفاده از تجهیزات برقی و الکتریکی در زمان خاموش بودن خودرو، به تدریج باعث خالی شدن باتری می‌شود. در صورتی که شارژ باتری کم یا زیاد باشد، به دینام آسیب می‌زند. اگر باتری شارژ خالی کرده باشد، با باتری به باتری می‌توان آن را شارژ کرد. اگر باتری خراب شده باشد ماشین روشن نمی‌شود.

بهتر است باتری هر سال یا ۲ سال یک بار عوض شود، البته زمان تعویض آن بستگی به مدل، نوع و استفاده از تجهیزات الکتریکی خودرو دارد.

واشر سرسیلندر

این واشر بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و بهتر است هر ۱۰۰ هزار کیلومتر واشر سرسیلندر را عوض کنید.

پمپ آب

عمر پمپ آب ممکن است ۶ تا ۸ سال و یا مادام‌العمر باشد. اگر درزگیر شفت در پمپ آب آسیب ببیند، باعث نشتی می‌شود و در این حالت، موتور بیش از حد گرم می‌شود یا ماشین جوش می‌آورد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی