پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اولین جی کلاس برقی کدام است؟

مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴، یک خودرو شاسی بلند برقی است که به عنوان اولین G کلاس الکتریکی جهان، قدرت خود را به رخ همه می‌کشد. پس این شما و این SUV برقی مافیایی Benz! برخلاف تمامی خودروهای جهان، جی کلاس همواره به همان طراحی قدیمی خود وفادار بوده است و حتی در G63 مدل […]

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴، یک خودرو شاسی بلند برقی است که به عنوان اولین G کلاس الکتریکی جهان، قدرت خود را به رخ همه می‌کشد. پس این شما و این SUV برقی مافیایی Benz!

برخلاف تمامی خودروهای جهان، جی کلاس همواره به همان طراحی قدیمی خود وفادار بوده است و حتی در G63 مدل 2022 هم می‌توانید حس و حال مدل 1979 را پیدا کنید.

 

اما با وارد شدن خودروهای برقی و هیبرید به سبد محصولات مرسدس بنز مثل EQB ،EQS ، EQE و حتی شاسی بلندهای EQS به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده است تا خودرو مورد علاقه‌ی مافیاهای روسیه هم دستی به سر و صورت خود بکشد و حتی به موتورهای الکتریکی فکر کند. اما قبل از هر توضیح اضافه‌ای اجازه دهید تا با ویدیو هنرنمایی این شاسی بلند EV همراه شویم و قدرت واقعی EQG 2024 را مشاهده کنیم.

نگاهی به مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴

اگر میباخ را کنار بگذاریم، تقریبا می‌توان گفت که پیشرانه‌های V12 با محصولات بنز خداحافظی کرده‌اند. حتی 8 سیلندرهای خورجینی هم کم کم در حال مرگ هستند و جای خود را به 6 سیلندرهای تویین توربو شارژ می‌دهند. اما جی کلاس تا اینجای کار توانسته است تا پیشرانه 8 سیلندر تویین توربو شارژ 4 لیتری 577 اسب بخاری خود را حفظ کند و حتی این پیشرانه را به قایق‌ها و باگی‌های برابوس هم بفرستد. به هر حال نوبت آن رسیده است تا این خودرو شاسی بلند که با اهداف نظامی ساخته شده بود، به موتورهای الکتریکی مجهز شود.

ما خودرو مفهومی EQG را برای اولین بار در نمایشگاه خودرو ریویان 2019 دیدم اما تا به امروز، خبرهای زیادی از آن منتشر نشده بود. ولی شرکت بنز به تازگی با یک ویدیو جذاب از یک قابلیت حیرت انگیز، قدرت واقعی مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴ را به نمایش گذاشته است. در این ویدیو که شما آن را در ابتدای مطلب مشاهده کردید، می‌توانید قابلیت «چرخش تانکی» یا همان “tank turn” را مشاهده کنید که این قابلیت در مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴ با نام «چرخش کلاس جی» یا “G turn” معرفی شده است.

البته قابلیت چرخش تانکی در خودروهای برقی، اصلا چیز عجیبی نیست و در ماه‌های گذشته هم چنین چیزی را در فورد F150 لایتنینگ دیده بودیم. برای اینکه یک خودرو الکتریکی بتواند «چرخش تانکی» را انجام دهد، باید همزمان محورهای عقب و جلویی آن در دو جهت متفاوت حرکت کنند. پس طبق همین نظریه می‌توان گفت که مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴ از دو موتور الکتریکی در محور عقب و جلو بهره مند خواهد بود اما در مورد قدرت واقعی این موتورهای الکتریکی، هنوز هیچ خبری منتشر نشده است.

اما طراحی ظاهری و کابین چطور؟

فعلا تصاویر زیادی از کابین این خودرو برقی به دست ما نرسیده است و حتی چهره نهایی EQG 2024 هم با تصاویر منتشر شده، تفاوت خواهد داشت چرا که این خودرو، همیشه با پوشش استتاری به نمایش گذاشته شده است.

به هرحال همین تصاویر هم نکات زیادی برای گفتن دارند. در قسمت جلویی، با یک جلو پنجره یک تکه طرف هستیم که به سیستم نورپردازی اختصاصی مجهز شده است. پس بر اساس همین طراحی می‌توان گفت که مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴، نسخه هیبریدی نخواهد داشت چرا که هیچ فضایی برای ورود هوا به داخل کاپوت وجود ندارد.

به رینگ‌های احتمالا 17 اینچی آیرودینامیکی می‌رسیم که در کنار لاستیک‌های عریض و فاق بلند، چراغ‌های LED سقفی و باربند، قشر آفرود سواران را هدف گرفته است.

قسمت عقبی خودرو هم با همان حس و حال G کلاس های نسل قبلی طراحی شده است و باز هم می‌توانید محفظه زاپاس و چراغ‌های خطر کوچک و مستطیلی را مشاهده کنید. البته همه‌ی ما می‌دانیم که لاستیک یدکی در خودروهای برقی، جای خود را به کیت پنچرگیری داده است و احتمالا این محفظه، حاوی یک سورپرایز بزرگ باشد. به هر حال در مورد کارایی این قسمت که باز هم به نورپردازی LED مجهز شده است، واقعا نمی‌توان نظر درستی داد.

در ادامه به سقف خودرو می‌رویم. قبلا در مورد باربند و LED بار صحبت کرده بودیم اما بد نیست بدانید زمانی که از نمای بالا به مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم، حرف “G” را می‌بینیم و در قسمت عقبی هم یک LED بار قرمز را داریم که بدون شک، نقش چراغ خطر سوم را ایفا خواهد کرد.

همچنین کنترل‌های تنظیم صندلی و تنظیم آینه‌ها در بالاترین قسمت درب‌ها قرار گرفته‌ است تا دسترسی راحت‌تری را خلق کند. به هرحال باید قبول کنیم که چه در کابین و چه در نمای بیرونی، تقریبا همان روح و حس و حال جی کلاس 2022 را داریم که فقط کمی مدرن‌تر و الکتریکی‌تر شده است.

در پایان باید بگوییم همانطور که از اسم این خودرو پیداست، شرکت Benz قصد دارد تا مرسدس بنز EQG مدل ۲۰۲۴ را در اواسط سال 2024 و در بازه قیمتی 150 تا 180 هزار دلار به بازار بفرستد. همچنین گفته می‌شود که شرکت تیونینگ AMG هم نقشه‌های جدیدی برای این خودرو در سر دارد اما برای فهمیدن آن‌ها، فعلا باید منتظر بمانیم. همچنین گفته می‌شود که شاید این خودرو نسبت به جی کلاس‌های قبلی، محبوبیت به شدت کمتری را هم تجربه کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی