پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت گذاری خودرو

قیمت های تجدیدنظر خودروهای مونتاژی چه زمانی اعلام می شود؟

سخنگوی شورای رقابت بیان کرد: شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گیری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود، از این رو سه شنبه قیمت ها اعلام می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: صورت‌های مالی به سازمان حمایت داده شده است و محاسبات مجدد […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

سخنگوی شورای رقابت بیان کرد: شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گیری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود، از این رو سه شنبه قیمت ها اعلام می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: صورت‌های مالی به سازمان حمایت داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن ماه و تکلیف قیمت گذاری باید روشن شود. شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گیری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود. براین اساس شورای رقابت با تجدید نظر، قیمت‌های خودرو سه شنبه اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی تا 700 میلیون تومان درست است؟ گفت: مصوبه شورای رقابت برای تمام فروش‌ها از ابتدای امسال لازم الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری را از مشتری اخذ کرده باشند باید آن را برگردانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودرویی نظیر تیگو 8 در چین 22 هزار دلار قیمت دارد که با احتساب تمام هزینه ها، قیمت آن در ایران به یک میلیارد و 116 میلیون تومان می‌رسد، اما شرکت مونتاژ کننده این خودرو را 2 میلیارد و 600 میلیون تومان می‌فروخت. خودرو‌های مونتاژی ما نباید از خودرو وارداتی بیشتر باشد، چنانچه بیشتر باشد منطق مونتاژ صحیح نیست.

شجاعی درخصوص اینکه مبنای محاسبه ارزتان برای قیمت گذاری چه بوده است اشاره کرد: این را سازمان حمایت محاسبه می‌کند، شورای رقابت دستورالعمل را به سازمان حمایت داده است.سازمان حمایت هم تازه این کار‌ها را نمی‌کند سالهاست کارش این است مبنای محاسبه و همه‌ی محاسبات بر اساس شاخص رقابت پذیری و همه محاسبات را سازمان حمایت انجام می‌دهد.دوستان تصور می‌کنند که شورای رقابت قیمت گذار هست و قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نه قیمت گذاری توسط سازمان حمایت انجام می‌شود شورای رقابت دستورالعمل را مشخص کرده، آن‌ها محاسبه کردند و انجام دادند. در برخی موارد هم افزایش داشتیم، همه قیمت‌ها هم الان اعلام نشده یعنی هنوز تعدادی از خودرو‌های مونتاژی ما هنوز باقی ماندند که در این لیست احتمالا برای سه شنبه آماده شوند که اکنون همه شان نهایی نشده است.

سخنگوی شورای رقابت ادامه داد: ما قیمت‌ها را به سازمان حمایت می‌دهیم و اگر اجرایی نشود به تعزیرات معرفی و برخورد لازم اتخاذ می‌شود. یعنی اگر یک خودرویی را ما وارد کنیم با پرداخت عوارض و همه این‌ها مثلا بشود یک میلیارد تومان اگر این خودرو را بیاوریم مونتاژ کنیم بدهیم دست مردم این بایدرقابت پذیر باشد و بگوییم این باید بشود 900 تومان یا 850 تومان یا پایین‌تر، اما اگر می‌آوریم این جا از خودرویی که مستقیم می‌توانیم وارد کنیم بالاتر می‌شود یک اشکالی در کارمان هست، این اشکال هم فقط به خودروساز بر نمی‌گردد، به همه جمیع جهات مان، بی ثباتی در نرخ ارز و خیلی چیز‌های دیگری که ما الان شاهد آن هستیم، ما هم چند بار در برنامه‌های دیگر خدمت تان عرض کردم اساسا سه چهار پنج سال پیش خودرو‌های مونتاژی ما هر کدام شان حتی خودرو‌های تولیدی مان داشتند قسطی می‌فروختند، چه اختلالی ما در بازار ایجاد کردیم که به این روز انداختیم صنعت خودرو را، نه تنها نگذاشتیم رشد بکند، کیفیتش بهتر شود مردم را دچار زحمت کردیم بابت کل صنعت خودرو، راه حلش هم این است، ما در شورای رقابت اساس را بر رقابت گذاشتیم.

انتهای پیام/ منبع: باشکاه خبرنگاران جوان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی