پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه تست کمپرس موتور انجام میشود؟

با استفاده از تست کمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد. در واقع موتور، از برخی جهات مشابه پمپ باد کار می کند، بنابراین برای این که به طور موثر و کارآمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد، نیاز به کمپرس و آب بندی خوب دارد. به گزارش پایگاه […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

با استفاده از تست کمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد. در واقع موتور، از برخی جهات مشابه پمپ باد کار می کند، بنابراین برای این که به طور موثر و کارآمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد، نیاز به کمپرس و آب بندی خوب دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

به عنوان یک اصل، جرم کمپرس بیش تر موتورها بایدبین 140 تا 160 باشد و نباید بین سیلندرها تفاوتی بیش تر از 10 درصد وجود داشته باشد. کمپرس پا یین در یک سیلندر معمولا بیانگر وجود نوعی ایراد در سوپاپ دود است. کمپرس پایین در دو سیلندر کنار هم معمولا به این معنی است که واشر سرسیلندر خوب عمل نمیکند. کمپرس پا یین در همه سیلندرها نشانگر روند فرسودگی رینگ ها و سیلندرهاست و موتور به معاینه فنی جدیتری نیاز دارد.

بررسی کمپرس

کمپرس را می توان به دو روش اندازه گیری کرد: به روش دستی با اندازه گیری کمپرس، یا الکترونیکی با تحلیل گر موتور. روش اندازه گیری دستی تنها روش قابل دسترسی است که بیش تر افراد نیز خودشان به تنهاییمی توانند آن را انجام دهند. برای بررسی کمپرس ابتدا موتور را خاموش کنید تا عمل احتراق متوقف شود. دریچه گاز و هوا را باز کنید. در حالی که فشارسنج را در محل قرارگیری یکی از شمع ها می بندید، موتور را با استفاده از سوییچ استارت کنترل از راه دور به مدت چند ثانیه روشن کنید تا بتوانید بیش ترین مقدار فشار را بخوانید. این کار را برای هر یک از سیلندرها انجام دهید و آن را با مقادیری که شرکت سازنده داده است مقایسه کنید. اگر کمپرس در یک یابیش از یک سیلندر، کم است، این مشکل در مواردی خاص به سوپاپ ها و رینگ ها مربوط می شود.

از طریق سوراخ شمع با پاشیدن مقدار کمی روغن موتور به سیلندر می توان تست کمپرس را انجام داد و این کار را تکرار کرد. روغن به طور موقت، رینگ ها را آب بندی میکند. اگر این رقم از بار دوم بالاتر بود، به این معنی است که رینگ ها و یا سیلندر مستهلک شده اند. اگر در خواندن عدد کمپرس تغییری حاصل نشد، به این معنی است که بوش سیلندر یا تعدادی از سوپاپ های دود یا هوا ایراد دارد.

در روش الکترونیکی، رایانه، کمپرس هر یک از سیلندرها را با ارزیابی تغییرات کم در دور آرام موتور هنگام روشن شدن تخمین می زند. نتایج به دست آمده تقریبا واقعی هستند و می توان بدون باز کردن شمع آن را در مدت زمان کوتاهی انجام داد. تحلیل گر رایانه ای نتایج تست کمپرس را به صورت چاپی نیز تحویل می دهد تا دید نشان راحت بوده و بتوان آن را با ارقام واقعی مقایسه کرد.

آزمون “نشتی ” چیست؟

آزمون “نشتی سیلندر ” مشابه تست کمپرس بوده و نشانگر آب بندی سیلندرهاست، با این تفاوت که به جای فشار، عدم (فقدان) فشار را اندازه گیری میکند. در تست نشتی، همه شمع ها باید باز شوند؛ سپس میل لنگ را بچرخانید تا هر پیستون درست در وسط قرار بگیرد.

هنگام آزمایش هرکدام از سیلندرها، سوپاپ های دود و هوا بسته هستند. بیش تر افراد با سیلندر شماره یک شروع و از ترتیب احتراق مثل 2- 4- 3- 1پیروی میکنند. یک کوپلینگ سیم پیچی شده به نشتی سنج متصل می شود و به سوراخی که شمع در آن قرار می گیرد بسته می شود. سپس هوای تحت فشار ( 80 تا 90 پی اس آی) به سیلندر دمیده می شود.( یک پی اس آی فشار به معنای فشار اعمال شده ناشی از 454 گرم وزن روی سطحی به اندازه یک اینچ مربع است.)

به طور کلی، موتور در بهترین وضعیت باید تنها پنج تا 10 درصد نشتی داشته باشد. موتوری که هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد ممکن است تا 20 درصد نشتی هم نشان دهد، اما نشتی بیش تر از 30 درصد نشاندهنده مشکل است.

نکته ای که در آزمون نشتی بر خلاف تست کمپرس وجود دارد این است که در این تست، وجود فشار سریع ترو راحت تر مشخص می شود. اگر می شنوید که هوا از لوله اگزوز بیرون می آید، نشان دهنده سوپاپ دودی است که نشتی می دهد. هوایی که از اطراف دریچه گاز یا کاربراتور بیرون می آید نشان گر وجود نشتی در سوپاپ هواست و بخاراتی که از سوپاپ خروجی کمپرس Crankcase Ventilation Positive بیرون می آید بیانگر مستهلک بودن رینگ ها یا بوش سیلندرها هستند.از تست نشتی به صورت مرتبط با تست کمپرس نیز استفاده می شود تا انواع مشکلات دیگر تشخیص داده شود.

سیلندری که کمپرس ضعیف ولی نشتی جزئی دارد، معمولا به دلیل مشکل در مجموعه سوپاپ است؛ مانند خرابی دلکو، فنر شکسته سوپاپ، فیلترهوای معیوب، میل بادامک ساییده شده و غیره. اگر همه سیلندرها کمپرس پایین دارند اما نشتی جزئی نشان می دهند، مهم ترین علت آن ممکن است زمان بندی نامناسب سوپاپ باشد.زنجیر یا تسمه تایمینگ ممکن است یکی دو دندانه اش از بین رفته باشد و به همین علت درست کار نکند.اگر کمپرس خوب است و نشتی جزئی است اما سیلندر خوب عمل نمیکند یا در تست توازن قدرت، ضعیف عمل میکند ، این موضوع بیانگر مشکل در پاشش سوخت یا انژکتور ایراددار است.

برخی اوقات مکانیک می گوید، موتور کمپرس بسیار زیادی دارد که به دلیل رسوب بیش از حد دوده کربن است؛ این جمله به این معنی است: هنگامی که سوخت می سوزد، رسوب زیادی در اتاق احتراق، سوپاپ ها و بالای پیستون باقی می گذارد.

سرعتی که این رسوبات جمع می شوند، بستگی به نوع رانندگی و کیفیت سوخت دارد. رسوبات کربن به طور کلی در یک موتور جدید در مسافتی بین هشت هزار و 450 تا 25 هزار و 350 کیلومتر جمع آوری و سپس متوقف می شوند.

با این حال رانندگی کم، تعویض کم روغن یا مشکلات داخلی موتور مانند گایدهای فرسوده سوپاپ یا رینگ های ایراددار یا شکسته شدن نشیمن ( seat ) سوپاپ سبب سوختن روغن در محفظه احتراق می شوند و می توانندتجمع رسوبات را به مقدار زیادی سرعت ببخشند.

کمپرس زیاد ممکن است به دلیل ضخامت زیاد رسوبات کربن باشد که سبب ضربه به شمع یا تاخیر در احتراق موتور های احتراق داخلی می شود. حتی ممکن است رسوبات به حدی برسد که سبب سایش میان پیستون و سرسیلندر شده و همچنین عامل ایجاد سروصدا و آسیب بسیار زیاد به موتور خودرو شود.

خلاصی از رسوبات: توصیه می شود تشخیص، عیب یابی و پاک کردن رسوبات داخلی توسط افراد خبره در نمایندگی های مجاز انجام پذیرد چرا که باز و بست متعلقات سرسیلندر و موتور باید توسط ابزار مخصوص صورت گرفته و در نهایت توسط ابزار دقیق صحت تعمیرات انجام شده مورد تایید قرار گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی