پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

امسال چه تعداد خودرو تولید می شود؟

طبق اعلام وزارت صمت قرار است امسال تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو اسفند سال گذشته بود که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت از راه اندازی طرح یکپارچه فروش خودرو گفت؛ طبق گفته قالیباف قرار بود بزرگترین طرح فروش خودرو برگزار شود. بعد از اجرای […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

طبق اعلام وزارت صمت قرار است امسال تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

اسفند سال گذشته بود که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت از راه اندازی طرح یکپارچه فروش خودرو گفت؛ طبق گفته قالیباف قرار بود بزرگترین طرح فروش خودرو برگزار شود.

بعد از اجرای این طرح و اعلام اسامی، خودروسازان اعلام کردند که تحویل خودروهایشان تسریع شده است به طوری که هم آقای تیموری مدیر عامل سایپا و هم آقای عظیمی مدیر عامل ایران خودرو اعلام کردند در یک هفته 25 هزار خودرو تحویل مشتریان شده است. فعالان بازار خودرو می‌گویند نتیجه این عرضه ها,‏‌کاهش قیمت در بازار بوده است به طوری که در برخی موارد تا 300 میلیون تومان قیمت خودرویی کاهش یافته است.

12 اسفند 1400 بود که رئیس جمهور از خودروسازان بازدید و در این بازدید 8 فرمان صادر کرد‎؛ نخستین مورد آن افزایش 50 درصدی تولید خودرو بود.

بنا به گفته عظیمی مدیر عامل ایران خودرو رشد تولید خودرو در فروردین امسال به 65 درصد رسیده ضمن اینکه تیموری مدیر عامل سایپا هم اعلام کرد که در فروردین, 41 درصد تولید رشد داشته است.

در کنار افزایش تولید بحث شفاف سازی عرضه هم مطرح بود؛ عبدالله توکلی لاهیجانی در بازدید از دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا گفت: برنامه‌های افزایش تولید دو خودروساز بزرگ کشور در تحقق هدف وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ایران خودرو برای تحویل 25 هزار دستگاه خودرو در یک هفته در کنترل هیجانات بازار دور از دسترس نیست، اضافه کرد: ایران خودرو از ابتدای امسال تا چهارم اردیبهشت توانسته بیش از 34 هزار دستگاه خودرو تولید کند که تولید این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته 20 هزار دستگاه بوده که نشان دهنده رشد بیش از 70 درصدی در تولید است.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت خودرو در سال گذشته گفت: سال گذشته در گام نخست، با اجرای برنامه تحولی وزارت صمت در حوزه خودرو، جریان تولید خودرو در ریل مناسبی قرار گرفت، به طوریکه مشکلات متعددی مانند تحریم، مانعی برای رسیدن به تولید یک میلیون دستگاه خودرو نشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به برنامه‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای افزایش تولید، قادر به پاسخ گویی به نیاز مشتریان خواهیم بود و این امر در سایه همدلی و مشارکت شرکت‌های خودرو ساز و زنجیره تامین محقق خواهد شد.

وی با اشاره به فروش خودرو از طریق سامانه یک پارچه افزود: این سامانه به منظور تنظیم بازار و شفاف سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، به طوریکه با اجرای آن شاهد حذف قرعه کشی و ثبت نام900 هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.

توکلی ادامه داد: برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان در این سامانه، فرآیند تحویل خودرو در زمان بندی مشخصی صورت خواهد گرفت و مشتریانی که به دلیل تقاضای بالا، موعد تحویل خودرو آنان در سال آینده است، می‌توانند نسبت به تبدیل محصولاتی که دارای تقاضای کم‌تر بوده و قابل عرضه در سال جاری هستند، اقدام کنند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با تاکید بر این که روند عرضه در سامانه یک پارچه ادامه دار خواهد بود، افزود: روند ثبت نام در این سامانه با توجه به شرایط تولید و در راستای عرضه بهتر ادامه خواهد داشت و در مراحل آینده فروش، شاهد عرضه محصولات جدیدی مانند ری را و دیگر محصولات جدید شرکت‌های خودرو ساز خواهیم بود.

توکلی ادامه داد: گام دوم و سوم طرح تحول صنعت خودرو توسعه محصول و توجه به توان داخلی است و توجه نداشتن به ظرفیت‌های کشور، عارضه اصلی و شکنده در صنعت خودرو به شمار می‌رود. یکی از اهداف وزارت صمت، توسعه محصول برمبنای توان بومی و اتکا به عمق ساخت داخلی سازی است که این روند با تغییر ریل دنبال می‌شود و در سال جاری صنعت خودرو در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف عالیه برای تثبیت جریان تولید و کنترل بازار قرار خواهد گرفت.

البته کارشناسان معتقدند شفاف سازی و تقاضا باید مدیریت شود.
محمدحسین پروانه با اشاره به راهکار‌ها در خصوص کاهش قیمت خودرو از کارخانه تا حاشیه بازار، افزود: برای تنظیم بازار خودرو، لازم است برای مدیریت عرضه و تقاضا اقداماتی انجام شود؛ که از جمله این اقدامات در حوزه مدیریت عرضه، افزایش تولید و واردات خودرو است.

وی با اشاره به اقدامات لازم در حوزه مدیریت تقاضا، نیز گفت: در حوزه مدیریت تقاضا هم لازم است واسطه‌ها حذف شوند که برای حذف واسطه‌ها و دلالان از بازار، 2 اقدام باید صورت گیرد؛ اقدام نخست، دریافت مالیات از معاملات مکرر خودرو و اقدام بعدی، مشخص کردن نهادی برای تعیین قیمت خودرو در بازار است.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد:، چون مرجع رسمی برای اعلام قیمت خودرو‌ها در بازار وجود ندارد، لازم است ساز و کار شفافی برای تعیین قیمت اتخاذ و یا محلی برای تعیین قیمت مانند بورس کالا در نظر گرفته شود.

پروانه گفت: در مجموعه با اقداماتی مثل افزایش تولید، واردات خودرو، دریافت مالیات، تعیین قیمت به صورت شفاف و کشف قیمت می‌توانیم مدیریت و تنظیم بازار را در اختیار داشته باشیم و بازار را کنترل کنیم.

مسئولان وزارت صمت، افزایش تولید برای جلوگیری از مونتاژکاری و به معنای واقعی خودروساز شدن است؛ حال مرحله دوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش از 20 اردیبهشت با افتتاح حساب وکالتی آغاز شده و قرار است 3 خرداد ثبت نام آغاز شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی