پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترمیم شیشه خودرو به چه معناست؟

ترمیم شیشه اتومبیل خدمتی که اکثر مردم با آن آشنایی کافی و کاملی ندارند. در این مطلب سعی داریم تا شما را با ترمیم شیشه اتومبیل بیشتر آشنا کنیم و تمامی مطالب در این زمینه را بیان کنیم.در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترمیم شکستگی شیشه اتومبیل هستید با ما همراه باشید.

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

ترمیم شیشه اتومبیل با لیزر:  ترمیم شیشه اتومبیل در دنیا به یک صورت و روش انجام می ود و فقط نوع رزین مصرفی و شکل ظاهری دستگاه ترمیم شیشه متفاوت است بنابراین ترمیم شیشه با لیزر و سایر موارد این چنینی دروغ بوده و برای جذب مشتری است

ترمیم شیشه اتومبیل چیست؟

ترمیم شیشه یا شکستگی شیشه به عملی گفته می شود که باعث جلوگیری از پیشروی ترک و شکستگی شیشه و بهبود شکل ظاهری و محو شدگی شکستگی می شود.

فروش پک یک بار مصرف ترمیم شیشه,توصیه ما به شما عزیزان عدم خرید این نوع محصول می باشد.دلایل عدم خرید در زیر برای شما شرح داده شده است
-در فضای مجازی ویدیو هایی وجود دارد که یک قطره از قطره چکان رزین بر روی شکستگی چکانده شده و ترک یا سنگ خوردگی ناپدید می شود.در روند ترمیم جهت تزریق کامل رزین به داخل شکستگی از انژکتور استفاده می شود و چکاندن رزین بدون انژکتور بر روی شکستگی باعث نفوذ کامل رزین به داخل ترک نمی شود.

تزریق رزین به داخل سنگ خوردگی بدون فرزکاری و سیلندر امکان پذیر نیست
جهت مسدود سازی و جلوگیری از پیشروی شکستگی نیاز به مته زنی و بستن انتهای ترک وجود دارد و تمامی ترک ها از لحاظ بسته یا باز بودن جداره ترک با هم تفاوت دارند.
پس ترمیم شیشه با این کیت ها عملا ممکن نیست و باید کار را به تکنسین مربوطه بسپارید تا با استفاده از دستگاه مخصوص ترمیم شیشه شکستگی خودرو شما رفع گردد.

آیا تمامی شکستگی ها قابل ترمیم هستند؟

خیر تمامی شکستگی های شیشه اتومبیل قابل ترمیم نیستند.شکستگی ها با سطح مقطع بالا و آسیب دیدگی زیاد قابل ترمیم نیستند انواع سنگ خوردگی ها و ترک هایی با طول کمتر از 50 سانتی متر قابل ترمیم هستند.

به طور کلی شیشه های لمینیت یا چند لایه قابل ترمیم هستند اکثرا شیشه های جلو خودرو از این نوع هستند و شیشه های جانبی که یک لایه و از جنس تمپورد هستند و در صورت شکستن کل سطح مقطع آن به قطعات کوچکتر تبدیل می شوندقابلیت ترمیم را ندارند.اما در خودروهایی که ضریب امنیتی بالایی را دارا می باشند شیشه های جانبی نیز از جنس لمینیت می باشند.

چرا شکستگی نباید با آب و مایعات تماس داشته باشد؟

در صورت تماس شکستگی با آب و به طور کلی مایعات جرم و کثیفی روی سطح شیشه و رسوب و املاح موجود در مایعات وارد شکستگی می شود و پس از تبخیر املاح,جرم,رسوب و کثیفی در محل آسیب می ماند و بعد از ترمیم شیشه باعث کمتر شدن میزان محو شدگی می شود.

چرا شیشه اتومبیل را باید ترمیم کنیم؟

کسانی شیشه اتومبیل خود را ترمیم می کنند که سعی در حفظ و عدم تعویض شیشه اتومبیل خود دارند.
شیشه هایی که در بازار موجود نیست یا مارک اصلی با کیفیت خم اصلی در بازار موجود نیست و یا هزینه تعویض شیشه بالا بوده و ترمیم آن با صرفه تر است و یا کسانی که نمی خواهند شیشه از حالت فابریکی کارخانه خارج شود و آب بندی تست شده توسط کارخانه بهم بخورد این گونه افراد راغب به ترمیم شیشه اتومبیل خود هستند.

این مطلب جهت ترساندن شما نیست و هیچ وقت تعویض شیشه گزینه بدی نیست.در صورتی که تعویض شیشه توسط تکنسین متخصص و آموزش دیده,متریال استاندارد و شیشه استاندارد انجام شود هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.ترمیم شیشه همانند ترمیم دندان آسیب دیده است.

آیا ترمیم شیشه به صورت تضمینی و 100% باعث جلوگیری از پیشروی ترک می شود؟

ترمیم شیشه باعث جلوگیری از پیشروی ترک می شود.اصول و پایه اصلی ترمیم شیشه اتومبیل جلوگیری از پیشروی شکستگی است.اما استاندارد های تعریف شده ای در این ضمینه وجود دارد.برای مثال برای ترمیم سنگ خوردگی از نوع ستاره ای طبق آخرین گزارش و پایش که توسط یکی از شرکت های تولید کننده کیت ترمیم شیشه اعلام شده است در هر 370 مورد ترمیم شکستگی یک مورد پیشروی شکستگی گزارش شده است این مورد مربوط به ترمیم شیشه از نوع سنگ خوردگی مدل ستاره ای می باشد.بعد از ترمیم شیشه نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود.یکی از این موضوعات جلوگیری از وارد آمدن شوک ناگهانی به شیشه است.

برای مثال شیشه خیلی داغ باشد و با آب سرد شستشو داده شود و به شیشه شوک وارد شود.برای این موضوع ماشین را در محلی سایه پارک کنید و پس از متعادل شدن دمای شیشه اقدام به شست و شوی آن نمایید.نکاتی که شما باید بعد از ترمیم شیشه رعایت کنید توسط تکنسین مربوطه بعد از ترمیم شیشه بسته به نوع شکستگی و محل آسیب به شما گفته می شود.رعایت این نکات باعث جلوگیری از پیشروی ترک خواهد شد.

آیا شکستگی شیشه بعد از ترمیم به صورت 100% محو می شود؟

خیر بهبود شکل ظاهری شکستگی در بهترین حالت 90 درصد است.میزان محو شدگی شکستگی بسته به نوع,اندازه,زمان و جهت شکستگی بر روی سطح شیشه متفاوت است برای اطلاع از این موضوع با ارسال عکسی از محل آسیب از میزان محو شدگی و بهبود شکل ظاهری شکستگی مطلع شوید.یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بهبود شکل ظاهری زمان است.زمان یکی از ارکان اصلی در ترمیم شیشه و بیشتر در نوع ترک است.

قبل از ترمیم شیشه چه باید کرد؟

جهت ترمیم شیشه اتومبیل خود وسیله نقلیه را در محلی سر پوشیده(پارکینگ)پارک کنید. در صورت عدم دسترسی به مکان سر پوشیده در محلی سایه پارک کنید و رو به نور خورشید و تابش مستقیم آفتاب پارک نکنید. از تماس شکستگی با آب و موادشوینده همچون شیشه پاک کن جلوگیری نمایید.در صورت عدم دسترسی به محل سر پوشیده روی محل آسیب دیده را با چسب شیشه ای یا همان 5 سانتی بپوشانید.

از حرکت دادن وسیله نقلیه اجتناب کنید.عدم حرکت وسیله نقلیه یکی از مهم ترین نکات در ترمیم شیشه است.کسانی که خدمات ترمیم شیشه اتومبیل انجام می دهند باید به صورت سیار ارائه سرویس نمایند چون یکی از مهم ترین استاندارد ها می باشد که باید رعایت شود.

ترمیم شیشه اتومبیل به چه صورت انجام میپذیرد؟

فرآیند ترمیم شیشه اتومبیل دردو نوع سنگ خوردگی و ترک شیشه متفاوت می باشد که در زیر به صورت کامل توضیح داده شده است
ترمیم شکستگی از نوع سنگ خوردگی:
در ترمیم شکستگی از نوع سنگ خودرگی در ابتدا مرکز سنگ خوردگی توسط فرز مخصوص فرزکاری شده و سپس رزین یا چسب مخصوص ترمیم شیشه اتومبیل تزریق می شود و سنگ خوردگی پر شده ودر انتها توسط چراغ uv خشک می شود.
ترمیم شکستگی از نوع ترک:
در ترمیم شکستگی از نوع ترک ابتدا و انتهای ترک فرز کاری شده و بسته می شود تا از پیشروی ترک جلوگیری شود سپس ترک توسط دستگاه ترمیم شیشه باز شده و توسط سیلندر و انژکتور های ترمیم شیشه رزین یووی داخل ترک تزریق و شکستگی و منافذ به وجود آمده از مایع uv انباشته و پر می شود و در آخر توسط چراغ uv خشک می شود.

هزینه ترمیم شیشه به چه صورت محاسبه می شود؟

هزینه ای که بابت ترمیم شیشه اعلام می شود بر اساس نوع شکستگی,اندازه شکستگی و نوع مواد مصرفی متفاوت است.هزینه ترمیم شیشه اتومبیل به مدل اتومبیل شما بستگی ندارد.

برای تعیین قیمت دقیق,شکستگی باید توسط تکنسین رویت شود یا به صورت حضوری یا با ارسال تصویر واضح ازشکستگی از قیمت آن مطلع شوید.

چه شیشه هایی قابل ترمیم هستند؟

تمای شیشه ها قابل ترمیم نیستند فقط شیشه های لمینیت یا سه لایه قابل ترمیم هستند و ترمیم می شوندو سایر شیشه ها که سه لایه نیستند و تمپورد هستند قابل ترمیم نیستند. در اتومبیل نیز شیشه جلو اتومبیل از نوع لمینیت می باشد قابل ترمیم است اما سایر شیشه از جنس تمپورد هستند و قابلیت ترمیم را ندارند.

ترمیم شیشه خودرو

دقت کنید الزاما هر شکستگی قابل ترمیم نیست.برای کسب اطلاع از شکستگی شیشه اتومبیلتان((که قابل ترمیم است یا خیر,میزان بهبود شکل ظاهری شکستگی بعد از ترمیم و هزینه ترمیم شیشه چقد خواهد بود))می توانید به صورت غیر حضوری با ارسال عکس از شکستگی از این اطلاعت بهره مند شوید

آیا مدل خودرو در قیمت ترمیم شیشه تاثیری دارد؟

مدل خودرو هیچ تاثیری در اعلام قیمت جهت ترمیم نخواهد داشت.قیمت اعلام شده تنها با نوع شکستگی اندازه و میزان کار تعیین می شود.
دلایلی که اقدام به ترمیم شیشه می کنیم
فردی که اقدام به ترمیم شیشه خود میکند به خاطر دلایل زیر شیشه خود را ترمیم می نماید:
-فردی که نمی خواهد شیشه خودرو از حالت کارخانه خارج شود
-فردی که نمی خواهد شیشه خودرو از حالت پلمپ و آببندی کارخانه خارج شود.
-شیشه خودرو در بازار موجود نمی باشد یا با کیفیت و درجه مورد تایید در بازار موجود نمی باشد.
-هزینه ترمیم شیشه اتومبیل نسبت به تعویض شیشه اتومبیل پایین تر باشد.

گارانتی ترمیم شیشه:

ترمیم شیشه تنها راه جلوگیری از انتشار و گسترش ترک شیشه می باشد.هنگامی که شما اقدام به ترمیم شیشه می کنید عمل مته زنی و تزریق رزین uv دو عامل جهت جلوگیری از گسترش ترک شیشه خودرو شما خواهد بود.اگر ترمیم شیشه تاثیری در جلوگیری از پیشروی شکستگی نداشت اصلا این صنف به وجود نمی آمد.

اما ترمیم شیشه به صورت تضمینی یک عنوان غلط و فقط برای کسب سود بیشتر می باشد.احتمال پیشروی بعد ترمیم نخواهد بود زمانی که شوک دمایی بالا به شیشه به خصوص به محل ترمیم شده وارد نشود(به اصطلاح سردی و گرمی شدید)ویا فشار فیزیکی شدید به محل شکستگی وارد نشود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی