پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوناتا YF (1)

هوندا آکورد بخریم یا هیوندای سوناتا YF ؟

در این روزها که قیمت خودروها سر به فلک کشیده و در بسیاری از موارد این حس به خریدار دست می دهد که خودرو پیش رو ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد، می توان با گشتی در بازار خودروهای دست دوم، در همین شرایط هم گزینه های هیجان انگیزی انتخاب کرد. اگر بتوانید ریسک خرید […]

فاطمه علی اصغری
جمعه - ۵ خرداد ۱۴۰۲

در این روزها که قیمت خودروها سر به فلک کشیده و در بسیاری از موارد این حس به خریدار دست می دهد که خودرو پیش رو ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد، می توان با گشتی در بازار خودروهای دست دوم، در همین شرایط هم گزینه های هیجان انگیزی انتخاب کرد. اگر بتوانید ریسک خرید یک اتومبیل ده، دوازده ساله را قبول کنید، ما در این مقایسه شما را بر سر یک 2 راهی قرار می دهیم. 2 سدان بزرگ از 2 دنیای متفاوت، اینجا در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. پس در ادامه با مقایسه هوندا آکورد و هیوندای سوناتا همراه باشید.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

سوناتا YF

وقتی این سدان زیبا با آن طراحی ساختارشکنانه وارد بازار ایران شد، گویی از آینده‌های دور آمده بود. خودرویی که زیبایی ظاهر و باطن‌اش بر قابلیت‌های فنی و سواری‌اش می‌چربید، کیفیت متوسط روبه‌بالایی داشت و به‌شدت در بازار درخشید. حتی نسل‌های بعدی آن نیز نتوانستند موفقیت این مدل از سوناتا را تکرار کنند. اکنون اما با گران شدن خودرو، این مدل باردیگر در کانون توجه قرار گرفته. خودرویی که هنوز هم قدیمی نشده و در مدل‌های 2011 تا 2014 و رده قیمتی تقریبا برابر با یک سراتو سایپایی مدل بالا یا یک مزدا 3، هنوز هم می تواند یک انتخاب هیجان انگیز باشد. فقط باوجود گرانی لوازم یدکی، باید حتما برای خرید این خودرو وسواس زیادی به خرج بدهید. چرا که با توجه به بازار داغ خرید و فروش این خودرو و تعداد قابل توجه نمونه های دست دوم فروشی، سوناتا وای اف از آن دسته خودروهاییست که زیاد مورد توجه سودجویان قرار می گیرد. به همین دلیل مواردی مثل کم کردن کیلومتر و …، باعث می شود تا آگاهی کامل از وضعیت سلامت فنی آن نداشته باشید.

سوناتا YF (1)

نسل ششم سوناتا جوری تغییر یافته بود که ار جزء‌به‌جزء‌اش را زیر و رو می‌کردید، نقطه مشابهی با قبل در آن نمی‌یافتید. رشد ابعاد ‌‌‌‌وای‌اف نسبت به مدل قبلی و کوتاه شدن ارتفاع آن باعث شده بود تا بزرگ‌تر و عضلانی‌تر از قبل به نظر برسد. هم‌چنین هیوندای با معرفی ‌‌‌‌وای‌اف به‌نوعی زبان جدید طراحی خود را به دنیا معرفی کرد. نسل ششم سوناتا به تکیه بر عملکرد قابل‌قبول مدل قبلی در بازار ایران وارد کشور شد و در مدت کوتاهی حتی از نسل پنجم هم پرطرفدارتر و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی تبدیل شد. کابین ‌‌‌‌وای‌اف مدرن‌تر وشلوغ‌تر از مدل قبلی بود و وسعت تغییرات آن‌قدر زیاد بود که فکر می‌کردید سوناتا به یک کلاس بالاتر پریده است!

سوناتا YF (1)

پیشرانه این نسخه با پسوند تتا2 هم‌چون قبل 4 سیلندر 2.4 لیتری است اما با قدرت بیش‌تر. توان این پیشرانه در وای اف به 176 اسب‌بخار می رسد. حس‌وحال رانندگی با ‌‌‌‌وای‌اف نیز نسبت به نسل قبلی فرق می‌کند. در این نسخه شما می‌توانید دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید که هیجان بیش‌تری را در رانندگی منتقل می‌کند. ترمز پارک نیز در این مدل به‌صورت برقی عمل می‌کند. علی‌رغم بزرگ‌تر بودن کابین ‌‌‌‌وای‌اف نسبت به قبل، چیدمان کابین و ارتفاع کوتاه پنجره‌های جانبی سبب شده داخل کابین‌اش احساس کمبود فضا داشته باشید و در ادامه باید گفت که دید به اطراف نیز نسبت به قبل محدودتر است. سوناتا ویژگی پرآپشن‌بودن‌اش را مثل قبل حفظ کرده بود. حتی می‌توان گفت ‌‌‌‌وای‌اف در زمان خودش حتی بیش‌تر از خودروهای گران‌قیمت‌تر نیز آپشن داشت.

سوناتا YF (1)

اما در سال‌های عرضه ‌‌‌‌وای‌اف آپشن‌های بازاری که در داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نصب می‌شدند نیز گریبان سوناتا را گرفت. هم‌چون مدل قبلی، در سال‌های پایانی تولید، هیوندای این نسل از سوناتا را نیز دست‌خوش تغییراتی جزیی کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جلوپنجره جدید، پروژکتورهای متفاوت سپر جلو، گرافیک به‌روزشده چراغ‌های عقب، رینگ‌های جدید و راهنمای باریک‌تر روی آینه‌های جانبی اشاره کرد. نسخه فیس‌لیفت ‌‌‌‌وای‌اف در سال 2012 معرفی شد و تولید آن تا سال 2014 ادامه پیدا کرد.

سوناتا YF (1)

image description

هوندا آکورد

زمانی‌که هوندا آکورد در سال 2013 به بازار ایران عرضه شد، واردکننده این خودرو فکر می‌کرد می‌تواند با تکیه بر موفقیت‌های هوندای ژاپنی در بازار کشورمان طی دهه 90 میلادی و کیفیت و خوشنامی این برند در سراسر دنیا، خصوصا آمریکای شمالی، به پیروزی‌های ارزشمندی در ایران دست یابد. اما افسوس که خدمات پس از فروش نامساعد، معضلات کمبود و گرانی قطعات، تعداد اندک واردات و ذات آرام و کم‌هیجان این ژاپنی مغرور مانع از موفقیت آن شد. بنابر این سدانی که در زمان خودش یکی از پرفروش ترین های جهان بود، در بازار عجیب ایران با ناکامی روبرو شد و به محبوبیت مدل دهه نودی در ایران نرسید.

هوندا آکورد (1)

طراحی آکورد نسبت به سوناتا ساده تر و در عین حال ماندگارتر است. برای همین بعد از گذشت 10 سال از عمرش وقتی به ظاهرش نگاه می کنید، حس بهتری نسبت به سوناتا می گیرید، که این نشان از طراحی پخته و ماندگار این سدان اصیل ژاپنی دارد.

هوندا آکورد (1)

با وارد شدن به کابین بزرگ و جادار آکورد حس خوبی از حضور در کابین یک سدان راحت و خانوادگی به سرنشین دست می دهد. کیفیت متریال به کار رفته در کابین از سوناتا بهتر است و خلوت تر بودن کابین آن نسبت به سوناتا باعث شده تا آرامش بیشتری به سرنشین منتقل شود. طراحی داشبورد جلو همچون اکثر سدان های ژاپنی تولید شده در این سال ها ساده و اقتصادی نیست و انگار طراحان کابین این سدان دوست داشتنی، پیش از طراحی کنسول و رودری های آکورد، تنشان به تن طراحان خودروهای آلمانی خورده است! اما در بحث تنوع امکانات رفاهی، آکورد در مقابل سوناتا حرفی برای گفتن ندارد و مقلوب می شود.

هوندا آکورد (1)

می توانیم شتاب گیری آکورد را تقریبا هم سطح مزدا 3 در نظر بگیریم. گشتاور موتور در دورهای میانی خوب است و با بالا رفتن سرعت، آکورد به خوبی قدرت 185 اسب بخاری خود را نشان می دهد. نکته قابل توجه در سواری آکورد، نرمی و راحتی بالای این خودرو است. همچنین فضای جادار صندلی های عقب و صندوق بار با سواری راحت دست به دست هم می دهند تا یک خانواده چند نفره در مسافرت ها حسابی از آکورد راضی باشد.

هوندا آکورد (1)

پیشنهاد نهایی:

سوناتا ‌‌‌‌YF علی‌رغم ویژگی‌هایی هم‌چون سواری نسبتا خشک و ظاهر اسپرت که باعث می‌شود مسن‌ترها از خریدش صرف نظر کنند، هم‌چنان یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های دست‌دوم بازار ایران است. اما در نقطه مقابل، هوندا آکورد که در تعداد به مراتب کمتری از سوناتا در ایران عرضه شده، مخاطبان خاص خودش را دارد و بیشتر خریدارانش افراد پا به سن گذاشته ای هستند که خیلی زرق و برق و آپشن های رنگارنگ نظرشان را جلب نمی کند و بیشتر به راحتی سواری اهمیت می دهند. آکورد نسبت به سوناتا امکانات محدودتری دارد. اما کابین راحت تر آن و سواری نرم ترش باعث می شود تا چشم روی کم و کاستی هایش ببندید. اما فراموش نکنید که واردات کمتر (تامین قطعات ضعیف تر) و امکانات محدودتر آکورد نسبت به سوناتا باعث شده تا در بازار خودروهای دست دوم، چندان پرطرفدار نباشد.

 

نوشته: میلاد میرعابدینی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی