مروری بر عملکرد موسسه تیونینگ Hennessey Performance Engineering 23سال با رویای آمریکایی یوسف مرشد بسیاری بر این باورند که رقابتهای اتومبیلرانی و صنعت تیونینگ ریشهای اروپایی دارد و دنیای تیونینگ در کشورهای اروپایی حرفهایتر و گستردهتر از آمریکا یا سایر نقاط جهان به پیش میرود، اما در سال 1991 مردی از قلب تگزاس اولین قدم […]
بسیاری بر این باورند که رقابتهای اتومبیلرانی و صنعت تیونینگ ریشهای اروپایی دارد و دنیای تیونینگ در کشورهای اروپایی حرفهایتر و گستردهتر از آمریکا یا سایر نقاط جهان به پیش میرود، اما در سال 1991 مردی از قلب تگزاس اولین قدم را در ایجاد یکی از مشهورترین تشکیلات تیونینگ آمریکای شمالی برداشت و حالا Hennessey Performance Engineering به شکل رسمی مدعی ساخت سریعترین خودرو جادهای کره خاکی است.
جان هنسی در تابستان 1991 مکانیک جوان و جویای نامی بود که با هدف شرکت در مسابقات مشهور رالی تپه نوردی پایکس پیک، میتسوبیشی 3000 GT rv4 خود را تیونینگ به ابزاری برای جنگ سرعت تبدیل کرده بود. افزایش فشار توربوشارژرها و اصلاح سیستم اگزوز از جمله تغییرات اولین خودرو رسمی جان هنسی در مسابقات بود، او در این رقابت به رده چهارم دست یافت و اندکی بعد در رقابتهای مخصوص حداکثر سرعت بنویل نیز موفق به ثبت سرعت 177 مایل بر ساعت (285 کیلومتر بر ساعت) شد، این موفقیتها زمینه ساز تاسیس کمپانی Hennessey Performance Engineering را در همان سال 91 فراهم آورد. جان هنسی به همراه تنها یک تکنسین کار خود را در تاسیسات HPE آغاز کرد.در اولین سالها، عمده فعالیت هنسی به تقویت میتسوبیشی 3000 GT ، مزدا RX7 و تویوتا سوپرا معطوف میشد، آنچنان که مجله کار اند درایور به یکی از ساختههای هنسی بر پایه میتسوبیشی VR4 لقب VR200 داده بود.
تنها یکسال بعد، جان هنسی به سفارش یکی از مشتریان دست به تقویت دوج وایپر زد که در آن زمان غوغایی را در جهان خودرو به پا کرده بود، خودرویی به ذات آمریکایی و قدرتمند که در دوران سقوط صنعت خودروسازی آمریکا به دره ساخت خودروهای اقتصادی و ملالآور متولد شده بود. تقویت دوج وایپر برای هنسی به معنای دست یابی به استانداردهای تازه و شهرت بیشتر بود. دستیابی به قدرت 500 ، 550 و 600 اسب بخار با مجموعه مدلهای ونوم ممکن میشد و در عین حال تولید قطعاتی برای پیشرانه و بدنه، نام کمپانی هنسی را به عنوان مرکز اصلی تقویت و توسعه دوج وایپر مطرح میکرد.در 1996 جان هنسی که حالا مدیریت کلوب دوج وایپر آمریکا را بر عهده داشت،دست یابی به رکود 650 اسب بخار را با مدل GTS 650r تجربه کرد و رکورد لمس سرعت 200 مایل بر ساعت را به آرشیو رکوردهای شتاب 3 ثانیهای خود افزود.سال 1999 نیز دورانی رویایی برای کمپانی بود، افزودن دو توربوچارجر تنومند به پیشرانه V10 وایپر از سری ونوم 800 به معنای کسب 700 اسب بخار قدرت بر روی چرخها بود،چنین قدرتی در آن سال ها، وایپر را در زمره خشن ترین خودروهای کره خاکی قرار میداد و از همین رو شاید یکی از اولین رکوردهای شتاب صفر تا صد کیلومتر کمتر از 3.0 ثانیه نیز به نام وایپر ونوم 800 ثبت شد که میتوانست در 2.9 ثانیه تندی 100 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و مسافت 400 متر را تنها در 9.9 ثانیه در نوردد، قدمهای بعدی در راستای افزودن قدرت،به تولید وایپر ونوم 1000 با یک هزار اسب بخار قدرت انجامید و در همین حین نیز مدل 650r مورد بازنگری قرار گرفت تا عملکردی نزدیک به ونوم 800 را بهدست آورد.
جان هنسی هیچ گاه علاقه خود را به شکستن رکوردهای شتاب و حداکثر سرعت پنهان نکرده است، ساختههای هنسی همواره در طول یک دهه اخیر در میان سریعترین و قدرتمندترین خودروهای جادهای جای داشتند. در سال 2005 هنسی ونوم 1000 SRT-10 توانست در رقابت ترتیب داده شده توسط مجله ROAD and TRACK به حداکثر سرعت 223 مایل بر ساعت (359 کیلومتر بر ساعت) دست یابد. تنها یک سال بعد نیز نسخهای 1100 اسب بخاری از هنسی ونوم 1000 مقام برتر را در رقابت شتاب گیری 0 تا 200 مایل بر ساعت (0 تا 322 کیلومتر بر ساعت) از آن خود کرد. در شرایطی که شهرت بوگاتی ویرون به عنوان قدرتمندترین خودرو فرارگیر شده بود، هنسی ونوم 1000 میتوانست برای رسیدن به چنین سرعتی (200 مایل بر ساعت) 4.0 ثانیه از بوگاتی ویرون چند میلیون دلاری سریعتر ظاهر شود. این موفقیت برای جان هنسی به معنای دستیابی به بخشی از آرزوهای خود بود، اما هدف بعدی وی، ساخت خودرویی با قابلیت لمس 322 کیلومتر بر ساعت بود که در عین سریع بودن، سبکتر و راحتتر از انواع دوج وایپرهای آتشین مزاج باشد، با این هدف مهندسان کمپانی که حالا امکانات تازهای را در فضای بزرگتر در اختیار داشتند تصمیم به استفاده از پلتفرم سبک وزن و بسیار کارآمد لوتوس الیز گرفتند که قرار بود پیشرانه V10 وایپر را در سینه خود جای دهد.
بهدین ترتیب پروژه معروف ونوم GT از سال 2007 آغاز شد و سرانجام چندی پیش (پس از هفت سال) این خودرو توانست به شکل تقریبا رسمیرکورد حداکثر سرعت بوگاتی ویرون سوپر اسپرت را از آن خود کند.
HPE با هدف گسترش فعالیت خود علاوه بر توسعه مقر اصلی کمپانی در تگزاس به ایجاد مجموعهای در کالیفرنیا نیز دست زده است که در واقع وظیفه پذیرش سفارشهای خاص از مشتریان ثروتمند منطقه کالیفرنیا را بر عهده دارد. همچنین جان هنسی که خود پنج فرزند دارد، تصمیم به تاسیس مدرسه به عنوان یکی از زیرشاخههای کمپانی هنسی گرفت تا کارآموزان این مدرسه بتوانند به شکل تخصصی در زمینه مکانیک حرفهای و تیونینگ خودرو تحصیل کنند. هنسی علاوه بر این مدرسه که عنوان اولین مدرسه اختصاصی تیونینگ را در آمریکا یدک میکشد، در وب سایتهای اشتراک گذاری ویدیو نیز شبکهای اختصاصی با هدف انتشار ویدیوهای آموزشی و سرگرم کننده ایجاد کرده است.
در سال 2009 متخصصان هنسی که قریب به 15 سال در زمینه تقویت و توسعه پیشرانههای V10 دوج وایپر تجربه داشتند، تصمیم به استفاده از سری پیشرانههای معروف LS9 شورولت برای پروژه رکورد شکن Venom GT گرفتند، البته این تصمیم تنها بخشی از رویکرد تازه کمپانی هنسی در راستای توسعه محصولا گروه جنرال موتورز بود. شورولت کوروت LS1 که با کد HPE 700 میتوانست 691 اسب بخار را از طریق چرخها به سطح مسیر منتقل کند، یکی از بهترین پروژههای سال روی کوروت افسانهای بود و در همین زمان کادیلاک CTS V تیون شده توسط هنسی نیز معرفی شد تا آب سردی باشد روی عطش عشاق دو آتشیه کادیلاکهای قدرتمند. برای سال 2010 در حالی که هنسی همزمان با هر سه کمپانی مطرح دوج، جنرال موتورز و فورد همکاری میکرد، سرانجام موعد رونمایی از مدلهای مفهومی ونوم GT با پیشرانه V8 تویین توربو شورولت فرا رسید.
رونمایی از این خودرو قدرتمند که رقیب مستقیمی برای بوگاتی ویرون محسوب میشد، به شکل مستقیم به افزایش شهرت و محبوبیت کمپانی هنسی اثر گذاشت و اندکی بعد این محصول مخوف هنسی در برنامه پر بیننده TOP GEAR معرفی شد. البته دامنه فعالیت هنسی به خصوص بعد از تاسیس شعبه کالیفرنیا، تنها به برندهای آمریکایی معطوف نمیشود و سابقه تقویت و تیونینگ محصولات بنتلی، مرسدس بنز، تویوتا، بامو و نیسان نیز در کارنامه متخصصان HPE وجود دارد.
Hennessey Performance Engineering در سال 2011 بیست ساله شد، شرکتی که بر پایه آرزوهای بزرگ یک مکانیک جوان در یک تعمیرگاهی اجارهای تاسیس شده بود، حالا بیش از 40 هزار فوت مربع مساحت دارد و بیش از 30 نفر نیروی متخصص به شکل مستقیم در دو مرکز تگزاس و کالیفرنیا HPE به کار مشغولند. کامارو ZL1 HPE 700 و Hennessey VR1200 در سال 2012 موفق به ثبت سرعتهای 204 و 221 مایل بر ساعت در آزمون مجله TOP GEAR شدند، اما موفقیت بزرگ برای جان هنسی را باید رکورد شکنی اخیر VENOM GT دانست که در مسیر فرودگاهی الینگتون توانست با ثبت زمان 13.6 ثانیه برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت، رکورد رسمی کتاب گینس را در زمینه سریعترین شتاب 0 تا 300 یک خودرو جادهای از آن خود کند. هنسی ونوم GT پس از ثبت این رکورد در تست مجله EVO نیز بار دیگر شگفتی آفرید و توانست با اختلافی 7.7 ثانیهای سریعتر از بوگاتی ویرون سوپر اسپرت به تندی 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر در ساعت) دست یابد. این در حالی است که VENOM GT چندی پیش به شکل غیر رسمیرکورد حداکثر سرعت 431 کیلومتر بر ساعتی بوگاتی ویرون سوپر اسپرت را نیز شکست و در پیست TOP GEAR به سرعت خارقالعاده 435 کیلومتر بر ساعت رسید، البته به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به ثبت رکورد گینس، این رکورد به شکل رسمی ثبت نشد اما مهندسان هنسی بر این باورند که VENOM GT با قدرت یک هزار و پانصد اسب بخار توان شکستن مرز 450 کیلومتر بر ساعت را نیز دارد.
هنسی پس از موفقیت در ساخت پرشتابترین و سریعترین خودروهای جهان، تصمیم گرفته تا در زمینه تیونینگ سوپر اسپرتهای اروپایی نیز شانس خود را امتحان کند و در تازهترین پروژهها دست به توسعه فراری 458 و مکلارن 12C گرفته است. مهمترین تغییرات انجام شده برای تقویت پیشرانه V8 فراری، به افزودن دو توربوشارژر قدرتمند، طراحی دوباره مجموعههای هوا رسانی، اگزوز و روغن کاری، طراحی و نصب اینترکولر، طراحی مجدد سیستم سوخت رسانی و ارتقاء و تنظیم مجدد ECU مربوط میشود با چنین تغییراتی قدرت خروجی با افزایشی قابل توجه به 738 اسب بخار رسیده و از سوی دیگر شتاب گیری 0 تا 100 کیلومتر نیز تا مرز 2.8 ثانیه کاهش یافته است. در مورد مکلارن 12C نیز فرآیندی مشابه مسبب افزایش قدرت خروجی به 704 اسب بخار شده است و به همین دلیل نیز کد HPE 700 به ادامه نام این مدل افزوده شده است.
این احتمال وجود دارد که هنسی به زودی از فعالیت به صورت کارگاه تیونینگ خارج شده و در حد یک کمپانی خودروسازی کوچک به میدان رقابت حاضر شود، هم اکنون هرساله در حدود 500 دستگاه خودرو توانمند و تیونینگ شده از درب نمایندگیهای HPE خارج میشوند.
دیدگاه خود را بنویسید