پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادفات در ایران_حوادث رانندگی

آمار تصادفات رانندگی در سال 94

در آمار تصادفات رانندگی در سال 94 (شامل 9 ماه اول سال) پراید با 24 درصد بیشترین میزان مشارکت در تصادفات را داشته است و آزادراه کرج-قزوین پرتصادف ترین آزادراه شناخته شده است. شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار و از آمار تصادفات رانندگی٬ علل عمده تصادفات […]

سهیل زنگنه
پنجشنبه - ۶ اسفند ۱۳۹۴

در آمار تصادفات رانندگی در سال 94 (شامل 9 ماه اول سال) پراید با 24 درصد بیشترین میزان مشارکت در تصادفات را داشته است و آزادراه کرج-قزوین پرتصادف ترین آزادراه شناخته شده است.

شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار و از آمار تصادفات رانندگی٬ علل عمده تصادفات فوتی- جرحی٬ سهم وسایل نقلیه مقصر و محورهای دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در 9 ماهه سال 1394 گزارشی ارائه شد که بر این اساس خودروی پراید سهمی 24 درصدی به عنوان مقصر در تصادفات جاده‌ای داشته است. (شایان ذکر است که تعداد زیادی پراید در سطح کشور در حال تردد هستند و بالا بودن درصد مشارکت این خودرو در تصادفات طبیعی است. البته کاش این خودروی پرتیراژ و ارزان ایمنی بهتری داشت و سبب کاهش آمارهای تلفات جانی میشد.)

به نقل از صدای اقتصاد، بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در 9 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سراسر کشور کاهش 2.7 درصدی را نشان می‌دهد. تا پایان آذرماه امسال 13 هزار و 102 نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند حال آنکه سال گذشته آمار جانباختگان در همین مدت 13 هزار و 471 بود. بر اساس این گزارش به تفکیک در بخش درون شهری کاهش 3.2 درصدی، در بخش برون شهری کاهش 1.7 درصدی و در بخش روستایی نیز کاهش 1.9 درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی را شاهد هستیم.

همچنین آمار تصادفات رانندگی بر اساس گزارش پلیس راهور ناجا حکایت از آن دارد که مجموع تصادفات فوتی و جرحی در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۱۱ درصد افزایش داشته است. بر این اساس طی ۹ ماه نخست امسال ۳۸ هزار و ۷۳ فقره تصادف جرحی (افزایش ۵.۵ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته)، ۴ هزار و ۸۳ فقره تصادف فوتی (کاهش ۶.۱ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته) و در مجموع ۴۲ هزار و ۱۵۶ فقره تصادف فوتی و جرحی (افزایش ۴.۱۱ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته) رخ داده است. این آمار در جدول زیر قابل مشاهده است.

تعداد حوادث

نوع

درصد تغییر نسبت به سال قبل

۳۸ هزار و ۷۳ فقره

تصادف جرحی

5.5

۴ هزار و ۸۳ فقره

تصادف فوتی

6.1-

۴۲ هزار و ۱۵۶ فقره

مجموع تصادفات جرحی و فوتی

4.11

۱۳ هزار و ۱۰۲ نفر

متوفی تصادف

2.7-

علل عمده تصادفات فوتی- جرحی

اما «عدم توجه به جلو» سهم ۳۳.۶۶ درصدی را در تصادفات اعم از جرحی و فوتی داشت که بیشترین سهم را در بین سایر شاخص های علل تصادفات به خود اختصاص داده است. سپس «تخطی از سرعت مطمئنه»، «انحراف به چپ»، «عدم رعایت حق تقدم» و «خستگی و خواب آلودگی» از علل عمده تصادفات جرحی و فوتی بودند که جزئیات سهم هر یک از شاخص‌ها در جدول زیر قابل مشاهده است:

سهم

علل عمده تصادفات

۳۳.۶۶%

عدم توجه به جلو

۲۰.۶۵%

تخطی از سرعت مطمئنه

۱۶.۶۰%

انحراف به چپ

۱۴.۵۹%

عدم رعایت حق تقدم

۵.۱۱%

خستگی و خواب آلودگی

۹.۳۹%

سایر شاخص‌ها

سهم ۲۴ درصدی پراید در تصادفات

بر اساس این گزارش خودروی پراید با ۲۴.۱۰ درصد، موتور سیکلت با ۱۵.۰۶ درصد، پژو ۴۰۵ با ۱۱.۹۲ درصد، وانت پیکان با ۶.۸۵ درصد، سمند با ۵.۱۵ درصد، وانت نیسان با ۴.۹۹ درصد و کامیون با ۴.۶۲ درصد به ترتیب بیشترین سهم را از مقصران در تصادفات به خود اختصاص داده اند.

سهم

نوع وسیله نقیه

۲۴.۱۰%

پراید

۱۵.۰۶%

موتورسیکلت

۱۱.۹۲%

پژو 405

۶.۸۵%

وانت  پیکان

۵.۱۵%

سمند

۴.۹۹%

وانت نیسان

۴.۹۹%

پیکان

۴.۶۲%

کامیون

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام محورهای دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی بود که بر این اساس در بخش محورهای آزادراهی، آزادراه‌های آزادراه کرج- قزوین، آزادراه زنجان- قزوین، آزادراه تهران- قم، آزادراه همدان- تهران، آزادراه قزوین- رشت دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در ۹ ماهه امسال بودند.

در بخش سایر راه‌های کشور، محورهای هراز، تهران- گرمسار، یاسوج- اصفهان٬ ارومیه- سلماس، آباده- اصفهان، سبزوار- شاهرود، ماکو- خوی، سقز- دیواندره، خرم آباد- بروجرد، ایرانشهر- بزمان، بم- کرمان، اراک- قم، میاندوآب- بوکان، نیکشهر- ایرانشهر،شاهرود- سبزوار، مراغه- هشترود، لردگان- رامهرمز، تهران- دماوند، سنندج- کامیاران، نیشابور- مشهد، شیراز- کازرون، ماهدشت- اشتهارد، اتوبان معلم، میاندوآب- مهاباد، اصفهان- شهرکرد، اهر- تبریز بیشترین تصادفات فوتی را طی ۹ ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص دادند.

رانندگان فراری اشتباه می کنند

در 10 روز ابتدایی شهریور، تصادفات جاده ای جان 180 نفر را گرفت

تصادف مرگبار یک دستگاه BMW با پایه پل + عکس

تصادف تانکر گازوئیل با یک پراید + عکس

کشته شدن 4 نفر در سقوط یه دستگاه کیا به رودخانه + عکس

ایران رتبه اول آمار کشته شدگان تصادف

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی