پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماکت اتومبیل های پاگانی

نگاهی به ماکت‌ های پاگانی / ماورای جزییات!

امکان ندارد یک کلکسیون جذاب متشکل هایپرکارهای چند میلیون دلاری، میزبان یک یا چند مدل از پاگانی نباشد.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲ فروردین ۱۴۰۴

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ، به نقل از مجله تخت گاز؛

پاگانی، یک برند 30 ساله ایتالیایی است که در سال 1992 میلادی توسط یکی از نوابغ صنعت اتومبیل‌سازی به نام هوراچیو پاگانی تاسیس شد. محصولات پاگانی، هیچ‌گاه یک اتومبیل اسپرت عادی و صنعتی نبوده‌اند. در واقع هر اتومبیلی که از این کمپانی بیرون آمده، همچون یک اثر هنری مشهور در تاریخ ثبت شده و چشم‌ها را به خود خیره کرده است. کلکسیونرهای اتومبیل علاقه خاصی به محصولات پاگانی دارند. چرا که علاوه بر طراحی، جزییات و توانایی فوق‌العاده، با توجه به تولید محدود و ویژگی‌های خاص، ارزش کلکسیونی بالایی دارند و خیلی سریع به جواهراتی گران قیمت و کمیاب تبدیل می‌شوند. دستیابی به یکی از محصولات پاگانی، حتی برای گرفتن چند عکس یادگاری نیز بسیار سخت است، چه برسد به اینکه بخواهید مالک یکی از آن‌ها باشید! اما اگر هربار جزییات موتور، کابین و و طراحی بدنه یک پاگانی را می‌بینید و قند در دلتان آب می‌شود، می‌توانید یک ویترین شیک با طراحی خاص دست و پا و مدل‌های مختلف پاگانی را در مقیاس 1:18 دور هم جمع کنید!

تا چند سال پیش که نمونه‌های حرفه‌ای ساخته شده از محصولات پاگانی به چند نمونه از اتوآرت و BBR و MR محدود می‌شد، داشتن یک کلکسیون از محصولات پاگانی برای یک ماکت باز، کاری بسیار سخت و تقریبا نشدنی بود. اما در چند سال اخیر و به لطف ظهور برندهای جدید با محصولات بسیار باکیفیت و باجزییات در صنعت تولید ماکت های کلکسیونی، مدل‌های کلکسیونی تولید شده از محصولات پاگانی هم تنوع چشمگیری داشته است و حالا یک ماکت باز به سختی می تواند جلوی وسوسه خود را برای جمع کردن مجموعه ای از مدل های پاگانی در مقیاس 1:18 بگیرد! مدل‌های کلکسیونی پاگانی با توجه به اینکه این اتومبیل های ایتالیایی ذاتا پر از جزییات و قطعات مختلف هستند، جزییات فراوانی دارند و همین مساله باعث شده تا قیمت‌های بالایی در بازار ماکت‌های مقیاس 1:18 داشته باشند. البته مثل همه بازارها، بازار ماکت های کلکسیونی هم در ایران بسیار عجیب و متفاوت با سایر نقاط جهان است! از آنجایی که بیشتر علاقه مندان ایرانی ماکت درگیر خاطرات هستند، بازار ماکت هیچگاه به ماکت اتومبیل‌های اسپرت یا اتومبیل‌های مسابقه ای جزییاتی به مراتب بیشتر از مدل‌های کلاسیک دارند، روی خوش نشان نمی‌دهد و علی رغم قیمت بالای این مدل‌ها روی سایت های بین‌المللی، در بازار ایران زورشان به مدل‌های کلاسیک نمی‌رسد و به همین جهت در طولانی مدت نیز قیمت آن‌ها رشد چندانی نمی‌کند.

اتوآرت از عرش تا فرش!

مثل هرچیز، به رسم ادب ابتدا سراغ پیشکسوتان می‌رویم و از مدل های قدیمی تر و باسابقه‌تر شروع می‌کنیم. اتوآرت از اولین تولید کننده‌هایی‌ است که سراغ محصولات پاگانی رفت. قطعا معروف‌ترین پاگانی اتوآرت، مدل زوندا R یا رولوچن است که سال‌ها به عنوان یکی از پرجزییات‌ترین ماکت های تولید شده در جهان به شمار می‌رفت و میان کلکسیونرهای ماکت، بسیار مشهور بود. ماکتی بسیار گران قیمت که این روزها قیمتش در سایت‌های جهانی به هزار دلار هم می‌رسد. زوندا رولوچن یک سوپر ماشین عجیب و غریب است که در سال‌های 2009 تا 2011 میلادی، تنها 15 دستگاه از آن ساخته شده و در زمان تولید قیمت پایه هر دستگاه آن سه میلیون دلار بوده است! قرار بود این نسخه پایانی برای مدل زوندا باشد، اما پس از رولوچن، پاگانی باز هم زوندا را تولید کرد. زوندا رولوچن سوپر اتومبیلی است که نه به درد خیابان می‌خورد و نه به درد پیست، اما تا دلتان بخواهد جذابیت و جزییات دارد و جالب اینجاست که اتوآرت به بهترین شکل به این نکات در مقیاس 1:18 پرداخته است. این ماکت مربوط به دوران طلایی اتوارت است که ماکت‌های فلزی با جزییات خیره کننده تولید می کرد. این مدل اصطلاحا از سری جعبه مشکی است و داخل جعبه آن دستمال مخصوص و ذره بین، پیچ گوشتی و کاتالوگ و شناسنامه قرار داده شده است. جزییات چرخ‌ها، بدنه و کابین زوندا R اتوآرت خیره کننده هستند و سانت به سانت بدنه آن، شما را شگفت زده می‌کند. البته باید گفت که جذابیت آن زمانی به اوج خود می‌رسد که درب موتور را بلند می‌کنید و پیشرانه 12 سیلندر AMG را در مقیاس 1:18 می‌بینید. در واقعیت، این پیشرانه شش لیتر حجم و750 اسب بخار قدرت دارد. اتوآرت به قدری این پیشرانه را دقیق ساخته و در ساخت آن از قطعات فلزی و باکیفیت استفاده کرده که اگر یک عکس باکیفیت از موتور این ماکت ببینید، در ابتدا برای شما سخت است که بتوانید آن را از نسخه واقعی تشخیص دهید. به گفته اتوآرت این ماکت از حدود هزار قطعه ساخته شده و واقعا جزء ماکت هایی‌ است که هیچ وقت تکرار نخواهند شد. همچنین لازم به ذکر است که اتوآرت این ماکت را در دو نسخه R و رولوچن (که تفاوت های ظاهری جزیی با یکدیگر دارند) و در چهار تریم رنگی تولید کرده است. بدون شک محبوب‌ترین و جذاب‌ترین رنگ زوندا R اتوآرت نمونه مشکی رنگ با نقش و نگارهای الهام گرفته شده از پرچم ایتالیا روی بدنه و رینگ های طلایی رنگ است.

اما پاگانی‌های اتوآرت به مدل رولوچن ختم نمی‌شوند. یکی دیگر از مدل‌های فلزی که اتوآرت از محصولات پاگانی تولید کرده، هوآیرا کوپه است. این مدل هم از سری جعبه مشکی با شناسنامه و کاتالوگ و پیج گوشتی است که تولید آن سال‌هاست متوقف شده. این ماکت از 672 قطعه تشکیل شده و یکی از باکیفیت‌ترین مدل‌های ساخته شده توسط اتوآرت است. جزییات این ماکت هم فوق العاده است و تقریبا نمی توانید هیچ ایرادی از آن بگیرید. توری‌های بدنه در این مدل واقعی هستند، جزییات رینگ و کالیپر فوق العاده است و یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بدنه آن می‌توان به خروجی های اگزوز در عقب اشاره کرد که فلزی هستند و رنگی طبیعی دارند. موتور هوآیرا هم همچون زوندا R با جزییات خیره کننده‌ای ساخته شده است. در دو طرف موتور همچون مدل واقعی محفظه‌هایی تعبیه شده که داخلشان چمدان‌هایی پلاستیکی در مقیاس 1:18 قرار دارد. سیستم تعلیق این ماکت عملکردی همچون زوندا R دارد و بسیار جالب و ظریف عمل می‌کند. اتوآرت این مدل را در رنگ‌های نارنجی، قرمز، سفید و نقره‌ای تولید کرده که رنگ نقره‌ای ارزان ترین قیمت را در بازار دارد. نمونه نقره‌ای رنگ این ماکت در ایران حدود 12،13 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت جهانی آن از بسیاری از مدل‌های کلاسیک که در ایران با قیمت نجومی خرید و فروش می‌شوند بالاتر است. از آنجایی که تولید این ماکت متوقف شده و باید سراغ نمونه‌های دست دوم بروید، هنگام خرید این ماکت حسابی به لوگوهای بدنه و چراغ های ریز آن توجه کنید که سالم باشند.

از پاگانی های طلایی اتوآرت با بدنه های فلزی و جزییات خیره کننده، به دو مدل سری جدید می‌رسیم که اتفاقا با توجه به قیمت مناسب، طرفدارشان میان کلکسیونرها کم نیست و داشتن آن‌ها برای اینکه کلکسیون پاگانی‌هایتان کامل باشد لازم است. یکی از این مدل‌ها، پاگانی هوآیرا رودستر است که در رنگ‌های آبی، قرمز و سبز روشن تولید شده. جزییات کابین، آرم‌ها و قطعات بدنه، کابین و موتور این مدل دلچسب است، اما همچون سایر مدل‌های جدید اتوآرت بدنه‌ای از جنس کامپوزیت دارد و سبک است. فلاپ‌های روی بدنه این مدل هم همچون نسخه کوپه با بدنه فلزی متحرک است و در محفظه های کناری موتور آن چمدان قرار دارد. سقف شیشه‌ای این ماکت هم مانند مدل واقعی متحرک است و می توانید آن را باز کنید.

اما چهارمین و آخرین مدل پاگانی که توسط اتوآرت ساخته شده، نمونه BC است که همچون مدل رودستر بدنه‌ای از جنس کامپوزیت دارد. هوآیرا BC یا بنی کایولا در واقع نسخه اسپرت‌تر و وحشی‌تری از مدل معمولی به شمار می‌رود که در دنیای واقعی تنها 20 دستگاه از آن تولید شده و بسیار ارزشمند است. این مدل با نقش و نگارهای اسپرت، فلاپ‌ها و رینگ های متفاوت و باله بزرگ عقب از نمونه معمولی متمایز می‌شود. یکی از ایرادهای این مدل، کیفیت نسبتا پایین قسمت‌های فیبر کربنی است. این مساله زمانی بیشتر توی ذوقتان می‌زند که هوآیرا BC را در کنار زوندا R فلزی قرار دهید. اتوآرت این مدل را در رنگ های قرمز، بنفش، آبی و نقره ای تولید کرده که به نظر نگارنده جذاب ترین و پرطرفدارترین رنگ آن نسخه نقره‌ای رنگ با رینگ های نقره ای و کابین قرمز رنگ است.

LCD و پاگانی های فلزی

اما برای اینکه کمی از مدل‌های کامپوزیتی سری جدید اتوآرت فاصله بگیریم و دوباره در مورد مدل‌های فلزی و سنگین وزن صحبت کنیم، سراغ محصولات برند نوظهور صنعت ماکت سازی یعنی LCD می‌رویم. LCD سراغ دو مدل محبوب پاگانی یعنی هوآیرا BC رودستر و زوندا HP بارچتا رفته است. هوآیرا BC رودستر LCD در چهار رنگ نارنجی، قرمز، سفید و نقره ای تولید شده است و جزییات جالبی دارد. کیفیت مناسب توری‌ها، آرم‌های روی بدنه، کابین خوش ساخت و رینگ های زیبا از جمله نقاط قوت این ماکت به شمار می‌روند. اما اگر ماکت هوآیرا کوپه اتوآرت را از نزدیک دیده باشید، با دیدن نمونه ساخته شده توسط LCD به این نتیجه می‌رسید که نمونه ساخته شده توسط اتوآرت به مراتب انجین باکیفیت‌تر و دقیق تری دارد. پاگانی بعدی که LCD سراغ آن رفته، یک اتومبیل به شدت خاص، گران قیمت و کمیاب است. زوندا HP بارچتا که پیش از اینکه LCD  آن را در مقیاس 1:18 تولید کند، باید به سراغ نسخه گران قیمت ساخته شده توسط BBR می‌رفتید که از قسمت های بازشو در آن خبری نبود. اما کیفیتی خیره کننده و استندی بسیار لوکس داشت. نسخه ساخته شده توسط LCD اجزایی بازشو دارد و کیفیت ساخت آن هم قابل قبول است. داخل جعبه این ماکت یک پیچ گوشتی بزرگ قرار دارد و تمام آرم‌های روی بدنه آن فلزی و باکیفیت هستند. از جزییات جالب این مدل می‌توان به باز شدن در داشبورد و نحوه باز شدن محفظه چمدان‌ها اشاره کرد که در کنار پیشرانه زیبا و قطعات متعدد با طرح فیبر کربن، شما را به این ماکت علاقه‌مند می‌کنند. جالب است بدانید HP بارچتا در واقع حسن ختامی برای مدل زوندا است که پاگانی از آن در پبل بیچ رونمایی کرد. پاگانی تنها سه دستگاه از این مدل تولید کرده و در حال حاضر یکی از گران قیمت‌ترین اتومبیل‌های موجود در جهان به شمار می‌رود.

LCD قرار است در آینده‌ای نچندان دور، ماکت پاگانی هوآیرا R را در مقیاس 1:18 به سبد محصولاتش اضافه کند. مدلی که جای خالی آن به شدت در مجموعه علاقه‌مندان به محصولات پاگانی احساس می‌شود. البته برند وی آی پی مدل ماکت این اتومبیل خاص را تولید کرده است. اما درهای آن باز نمی‌شوند و همچون پاگانی‌هایMR    و BBR می‌توانید از ظاهر بیرونی آن لذت ببرید.

رقیبی جدی برای اتوآرت

در میان تولید کننده‌های ماکت که در این سال‌ها مدل های پاگانی را عرضه کرده‌اند، قطعا آلموست ریل تنها برندی است که محصولاتش توان رویارویی با محصولات اتوآرت را دارند. پاگانی‌های آلموست ریل میان ماکت بازها بسیار محبوب هستند و مدل زوندا F مدل 2005 آن در مقیاس 1:18 به سرعت به فروش رسید. جای خالی پاگانی زوندا استاندارد میان مدل‌های تولید شده از محصولات پاگانی به شدت احساس می‌شد و آلموست ریل این جای خالی را با ساخت یک مدل هیجان انگیز فلزی و خوش ساخت پر کرد. آلموست ریل این مدل را در دو رنگ نقره‌ای و مشکی مات تولید کرده که نمونه نقره‌ای رنگ جذابیت به مراتب بیشتری دارد. رینگ‌های این مدل فوق العاده هستند و کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته داخل کابین آن واقعا جای گله‌ای را باقی نمی‌گذارد. اما جذاب‌ترین ویژگی این ماکت که آن را متمایز می‌کند، چادری است که آلموست ریل برای این ماکت ساخته و در جعبه‌اش قرار داده. در این ماکت حتی صندوق‌هایی که برای قرار دادن چمدان در دو طرف موتور طراحی شده، لولاهایی فلزی دارند!

سراغ یکی دیگر از پاگانی های جدید آلموست ریل می‌رویم. ماکتی که با تازگی و با قیمت 400 دلار به بازار آمده است. آل موست ریل این بار پاگانی زوندا چینکوئه را انتخاب کرده است. یک اتومبیل خاص و بسیار اسپرت که در واقع نسخه خیابانی زوندا R است و تنها 5 نسخه از آن تولید شده. جزییات این مدل شباهت‌های فراوانی به زوندا F آلموست ریل دارد. البته در این مدل مهره وسط چرخ‌ها باز می‌شود و می‌توانید چرخ‌ها و حتی دیسک ترمز را هم باز کنید. کمربندهایی که همچون دیگر مدل‌های پاگانی باید باز کنید تا بتوانید درهای جلو و عقب را باز کنید، جنس چرمی دارند. همچنین جنس جیر مانند غربیلک فرمان و صندلی های این ماکت فوق العاده است.

برندهایی مثل لوک اسمارت و جی تی اتو هم در این سال‌ها سراغ ساخت ماکت‌های محصولات پاگانی رفته‌اند. اما با توجه به طرفداران اندک این مدل‌ها در بازار و عرضه محدودشان و جهت کوتاه شدن این مقاله از پرداختن به آن ها صرف نظر کردیم. اگر یک کلکسیون از مدل های مختلف پاگانی دارید و می خواهید جذابیت آن را افزایش دهید، به شما توصیه می‌کنم فیگور آقای هوراچیو پاگانی در مقیاس 1:18 ساخته شده توسط برند SF را هم تهیه کنید و در کنار ماکت‌ها قرار دهید.

 

نوشته: سید میلاد میرعابدینی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی