پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن موتور

پاسخ به سوالات رایج درباره روغن موتور

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از خودرو توجه به روغن موتور است. اما چه روغن موتوری برای خودرو شما مناسب است؟ روغن موتور سیاه شده باید تعویض گردد؟ و… پاسخ این سوالات را در این مطلب بیابید. مالكان خودروها در اينترنت، اغلب دانسته ها و تجربيات خود را در نگه داري ماشين، به […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از خودرو توجه به روغن موتور است. اما چه روغن موتوری برای خودرو شما مناسب است؟ روغن موتور سیاه شده باید تعویض گردد؟ و…

پاسخ این سوالات را در این مطلب بیابید.

مالكان خودروها در اينترنت، اغلب دانسته ها و تجربيات خود را در نگه داري ماشين، به ويژه هنگام تعويض روغن رد و بدل ميكنند و به اشتراک مي گذارند. برخي مالكان در انتقال تجربه هاي خود اغراق کرده یا نادانسته، دیگران را با اطلاعات غلط گمراه میکنند .

در این مطلب 20 فرضیه گمراه کننده درباره روغن موتور را که مردم به یکدیگر می گویند، مرور میکنیم و پاسخ صحیح را در می یابیم .

1 – معمولا خودروسازان خارجي برند و نوع خاصي از روغن را براي موتور توصيه ميكنند، مثل اِلف، شِل، اسو، ليكومولي و غيره كه اغلب برچسب آرم شركت طرف قرارداد با خودروساز نيز در گوشه شيشه عقب نصب مي شود. مردم مي گويند اگر هم نخواستيد دقيقا همان روغن را بريزيد، بهتر است روغني از همان برند را با خواص بهتر انتخاب كنيد. واقعيت اين است كه مي توانيد يک روغن با كيفيت و خواص همان روغن توصيه شده از هر برند معتبري را انتخاب كنيد و داخل موتور بريزيد. الزامي به استفاده از برندهاي خارجي توصيه شده توسط خودروساز وجود ندارد.

2  – آيا ميتوان دو روغن موتور را با هم مخلوط و استفاده كرد؟ اگر قصد چنين كاري داريد، حتما بايد به ويژگي هاي اعلام شده براي روغن كه توسط خودروساز توصيه ميشود، توجه كنيد. مواردي مثل افزودني ها و نيز گرانروي روغن توصيه شده، بايد حتما مورد توجه قرار گيرد. در صورتي كه خواص دو روغن تركيبي كاملا مشابه باشد، اين كار مانعي ندارد؛ در غير اين صورت، موتور آسيب مي بيند.

3 – مي گويند بعد از دوره گارانتي نيازي به رعايت توصيه هاي خودروساز در مورد روغن و استفاده از روغن باكيفيت بالا وجود ندارد! اين امر واقعيت ندارد؛ عمر ماشين شما دو تا سه برابر عمر دوره گارانتي است. پيشرانه خودرو همواره نيازمند روغن با كيفيت و استاندارد و ترجيحا توصيه شده توسط خودروساز است. اين حرف ها را نشنيده بگيريد و به كار خودتان ادامه دهيد!

4 – مي گويند، استفاده از روغن با كيفيت در موتور خودرويي كه چندسالي از عمرش گذشته، سبب چكه كردن و نشت روغن ميشود. اين حرف ها را باور نكنيد و از روغن با كيفيت استفاده كنيد. اگر بعد از مدتي استفاده از روغن معمولي با تعويض روغن به سمت استفاده از روغن با كيفيت بالاتر، نشت روغن ديديد، هيچ ارتباطي با كيفيت روغن ندارد بلكه مربوط به خرابي برخي قطعات است؛ آنها را تعويض كنيد.

5 – مي گويند، اگر از برند توصيه شده توسط خودروساز استفاده نكني، گارانتي خودرو باطل میشود! اين مساله صحت ندارد؛ خودروسازان فقط از مالكان مي خواهند از روغن با استاندارد و مشخصات خاصي استفاده كنند نه برند خاصي. برندها توسط خودروساز فقط توصيه ميشوند و نه بيش تر. اصلا ممكن است آن برند در دوره گارانتي خودروي شما ديگر وجود خارجي نداشته باشد. در عين حال حواستان باشد، اگر از برند ديگري استفاده كرديد حتما استاندارد و مشخصات روغن توصيه شده توسط خودروساز را داشته باشد وگرنه گارانتي بي گارانتي!

6 – می گویند روغن سنتتيك فقط مال اين ماشين جديدهاست! اصلا اينطور نيست. شايد بعضي ها فكر ميكنند خيلي دهان پركن است؛ حتي اگر خودروي كلمه سنتتيك با خواص و قديمي داريد، براي استفاده از روغن سنتتيك استاندارد توصيه شده توسط خودروساز ترديد نكنيد، اما اين نكته را نيز در نظر داشته باشيد كه روغن هاي جديد به خاطر خاصيت پاك‌كنندگي بالاي موتور،  برخي از منافذ پيشرانه خودروتان را بشويند و پاک كنند و به همين خاطر احتمال بروز نشت از موتور وجود خواهد داشت در اين صورت به جاي اكتفا به آلودگيها و جرم هايي كه جلوي نشت را مي گرفتند، بايد براي رفع آن اقدام اساسي بكنيد.

7 – مي گويند، اگر روغن سياه شد بايد تعويض شود. حقيقت اين است كه سياهي روغن به دليل گرفتن دوده و آلودگي اجزاي موتور به خودش است. اين امر اصالاً به معناي از بين رفتن خواص روغن موتور نيست. چه بسا اگر رنگ روغني بعد از عمر طولاني هنوز روشن مانده باشد، به معناي مناسب نبودن آن است.

8 – ميگويند، اگر قدري روغن بيشتر از ميزان استاندارد در داخل موتور بريزي، بهتر كار ميكند. اين حقيقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسرهاي بعدي شود. ممكن است روغن از سرسيلندر نشت كند و يا وارد قسمت هايي شود كه نبايد بشود. روغن موتور بايد دقيقا مطابق اندازه استاندارد استفاده شود.

9 – ميگويند اگر مشكلي وجود ندارد، پس نياز به استفاده از روغن بهتر و باكيفيت هم نيست! خب، حالا چه نتيجه اي از اين روغن كم كيفيت و توصيه غلط ميگيريم؟هرگز اين كار را نكنيد.  مثل اين است كه بگوييم چون دندان درد نداري، لازم نيست پيش دندان پزشک برويد! استفاده از روغن كم كيفيت، به تدريج باعث آسيب ديدن موتور مي شود. اگر بگذاريد زمان بگذرد، متوجه مي شويد كه چه خسارت هايي به موتور وارد شده است، ضمن اين كه در همين مدت، عملكرد پيشرانه تحت تاثير قرار ميگيرد. حداكثر حفاظت از موتور فقط با استفاده از روغن با كيفيت و استاندارد كه مشخصات فني آن توسط خودروساز توصيه شده حاصل مي شود.

10 – ميگويند، همه روغن ها مثل هم هستند! مگر روغن كارش چيست؟ روان كاري است ديگر! خير. اين صحيح نيست. بعضي افزودني ها به روغن موتور، عملكرد بهتر موتور را سبب مي شوند. مقاومت در برابر گرما در بعضي انواع روغن ها بسيار بالاست و براي سوپركارها حتما بايد از روغن هايي با خواص منحصربه فرد استفاده شود. توصيه خودروساز براي استفاده از نوع خاصي از روغن موتور را حتما جدي بگيريد؛ مثال در خودروهاي جديد نمي توان از روغن هاي قديمي (معدنی) استفاده كرد.

11 – ميگويند روغني بخر كه برچسب صرفه جويي در مصرف Energy يا انرژي داشته باشد. در حقيقت، واژه Energy-Conservin یا كاهنده مصرف انرژي توسط موسسه نفت آمريكا (API) ساخته تا نشان دهد كه يک روغن در مقايسه با روغن مرجع يا شاخص مقايسه، چقدر عملكرد بهتري دارد. اين واژه يک معناي خاص دارد و به معناي كامل بودن روغن و مناسب بودن آن براي هر خودرويي نيست.

12 – مي گويند موتور كوچك‌تر داغ تر است؛ پس روغن خاص مي خواهد! لزوما اين طور نيست. به اين حرف ها توجه نكنيد، بلكه توصيه ها و راهنمايي هاي خودروساز از هر چيزي مهمتر است. البته شرايط آب و هوايي، دماي محيط، تجهيزات اضافي و وزن خودرو مي توانند روي عملكرد آن تاثير بگذارند، پس بايد در نظر گرفته شوند.

13 –  مي گويند بهترين روغن براي موتورهاي كم حجم آن است که 10W40  يا 20W50 باشد؛ پس همان را مصرف کنید. واقعيت اين است كه اين درجه روغن براي مناطق سردسير مناسب نيست و در دماهاي بسيار پايين بايد از روغن 5w30 یا 5w40 استفاده شود. باز هم در اين مورد لازم است توصيه هاي سازنده خودرو را در نظر بگيريم.

14 – گفته ميشود كه هر وقت خواستيد، مي توانيد به جاي روغن سنتتیک از روغن هاي پايه نفتي استفاده كنيد. مدت هاست كه استانداردهاي روغن موتور تغيير كرده و بسياري از روغن ها ترکیبی از روغن هاي پايه نفتي و سنتتيك هستند. مثل هميشه توصيه اين است كه به دفترچه ماشين مراجعه كنيد نه گفته هاي ديگران.

15 – مي گويند، افزودني هاي جادويي بخر و به روغن اضافه كنيد تا عملكرد بهتري را براي موتور رقم بزنند، اما لازم است بدانيد كلماتي مثل «شگفت انگيز» كه روي بعضي افزودني ها مي نويسند، بيشتر تبليغات است. اگر شيمي بخوانيد و افزودني ها را بشناسيد بهتر است تا اين كه به كلماتي مثل «معجزه گر» و «شگفت انگيز» اتكا كنيد. پيش از خريد مواد افزودني اطمينان حاصل كنيد كه با فرمول روغن شما (كه داراي افزودني هايي است) سازگاري داشته باشد. براي افزودن طول عمر روغن، هر افزودني نمي توان به روغن موتور اضافه كرد.

16 – اگر سياه شدن روغن علامت بدي نيست، پس روغني كه سياه نشده هنوز مي تواند كار كند. خير. روغن موتور عمر خاصي دارد. ميزان پيمايش خودرو، فشار موتور و گرماي محيط، عوامل اصلي تاثيرگذار بر عمر روغن هستند. روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندي تعويض كنيد، رنگ روغن دليل محكمي براي تعويض آن نيست.

17 – اگر مي خواهيد به سفر طولاني برويد حتما روغن موتور را بررسي كنيد و مطمئن شويد براي كل سفر مشكلي پيش نخواهد آمد، اما لازم نيست حتما پيش از سفر، روغن را عوض كنيد. راستي يادتان باشد، بررسي و تعويض احتمالي روغن را يك هفته قبل از سفر انجام دهيد، نه درست پيش از حركت؛ به اين ترتيب، اگر مکانیک اشتباهي كرده باشد كه نيازمند تعميرات باشد (مثال اگر مكانيك پيچ كارتر را دنده به دنده بسته و باعث روغ نريزي شده باشد)، به موقع متوجه مي شويد و رفع اشكال مي كنيد.

18 – مي گويند همه روغن ها لجن مي سازند. اين صحت ندارد. لجن معمولا از روغن اكسيدشده و ساير آلودگي هاي موتور كه جذب روغن مي شوند، توليد مي شود. بيشتر اوقات، روغن هاي بي كيفيت باعث توليد لجن مي شوند، بنابراين از روغن هاي با كيفيت بالا استفاده كنيد كه مي توانند آلودگي هاي موتور را به خوبي در خود بگيرند و تبديل به لجن هم نشوند.

19 – شايع شده است كه روغن هاي پارافيني بيشتر لجن مي سازند. اين شايعه به خاطر شباهت حالت مومي لجن به مومي بودنِ پارافين رواج يافته است، در حالي كه بسياري از روغن هاي خوبِ امروزي پارافين دارند. پارافين به روغن هاي پايه نفتي، ثبات، كارايي و طول عمر مي بخشد.

20 – مي گويند، روغن هاي مخصوص فشار بالا بهترند. بد نيست بدانيد كه رابطه مستقيمي ميان فشار روغن و گرانروي وجود دارد. اين دو شاخص مي توانند در شرايط مختلف رانندگي تغيير كرده و عملكرد موتور را نيز تغيير دهند. در اين جا هم عامل اصلي براي انتخاب روغن موتور بايد توصيه هاي خودروساز باشد نه حرف مردم!


* هفته نامه ایران خودرو

برچسب‌ها : روغن موتور

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • سعید | 07/08/1399 در 05:55

    سوالی داشتم پراید مدل 88صبااول روغن استفاده شده را از کارتل خارج نمودم و فیلتر روغن هم عوض کردم وبعد بعد روغن بهران تکتاحده دیدم مقدار 2/75 لیتر داخل موتور ریختم گیج را کشیدم روغن در چه حده؟ دیدم از قسمت فول یک سانتی بالاتره ،بعد پیچ کارتل باز کردم که رروغن کم کنم متاسفانه اصلا روغن نمی ریزد به نظر شما علت چیه آیا موتور دچار مشکل می شه یانه؟

کیوسک مطبوعاتی