پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی فنی دوکاتی پانیگل

بررسی دوکاتی پانیگل از برترین سوپر موتورسیکلت‌های جهان

دوکاتی پانیگل R یکی از زیباترین و سریع ترین موتور سیکلت های ایتالیایی به حساب می آید که در اینجا به بررسی کامل آن پرداختیم. سقف قدرت این موتور 1199 سی سی به 195 اسب بخار می رسد. زمانی که نام دوکاتی به گوشتان می‌خورد، نا‌خود‌آگاه یاد قدرت و سرعت می‌افتید! دوکاتی برندی بزرگ در […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳ تیر ۱۳۹۵

دوکاتی پانیگل R یکی از زیباترین و سریع ترین موتور سیکلت های ایتالیایی به حساب می آید که در اینجا به بررسی کامل آن پرداختیم. سقف قدرت این موتور 1199 سی سی به 195 اسب بخار می رسد.

زمانی که نام دوکاتی به گوشتان می‌خورد، نا‌خود‌آگاه یاد قدرت و سرعت می‌افتید! دوکاتی برندی بزرگ در زمینه تولید سوپرموتورسیکلت‌های دنیا به حساب می‌آید که در این چند ساله به خوبی هنرنمایی کرده و سهم مطلوبی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. بدیهی است که با دیدن هرکدام از آنها شما تلفیقی از هنر و تکنولوژی را ببینید.

دوکاتی مانند همتاهای ایتالیایی خود مهندسی متفاوتی نسبت به آسیایی‌ها دارد و به همین دلیل تولیدات این کارخانه به نسبت رقبای آسیایی‌اش از قیمت بالاتری دارد. شما اگر در بحث تولیدات خودرو هم قاره آسیا و اروپا را با هم قیاس کنید، به خوبی تفاوت‌های آنها را درک خواهید کرد، چقدر خوب که میهمانی چون پانیگال داریم؛ موتورسیکلتی که از هر حیث یک جذاب است.

بالاترین ورژن پانیگل را هم‌اکنون قهرمان کشور می‌راند…

همانطور که اطلاع دارید، سری پانیگل حرفه‌ای‌ترین سری موتورسیکلت‌های ریسینگ این کمپانی ایتالیایی به حساب می‌آید و در حجم‌های مختلف به تولید رسیده. پانیگل‌ها بسیار گران‌قیمت با سواری خشک و مسابقه‌ای هستند. در این چند‌ساله با تولید سری 1199 پانیگال اتفاقاتی عجیب را رقم زد که در دنیا نیز سر و صدا کرد و در همین ابتدا می‌توانیم آن را جز تولیدات موفق دوکاتی به حساب آوریم، ناگفته نماند که در سال 2015 دیگر 1199 دیده نشد و 1299 جای آن‌ را گرفت.

1199 در تیپ‌های مختلف به تولید رسیده. برای مثال، S و R که قدرتمندترین آن ورژن R بوده که مخفف Racing است. طبق شنیده‌ها و مستندات، از تیپ R همین 1 دستگاه وارد کشور شده است که حالا توسط قهرمان و رکورد‌دار کلاس 1000 سی‌سی کشور یعنی مهدی جابری در پیست پر پیچ و خم کارتینگ آزادی محک می‌خورد. موتورسیکلتی که در مورد آن صحبت می‌کنیم دارای هومولوگ مسابقات معتبر جهانی سوپربایک است که در ادامه متن به صورت کامل برای شما از تفاوت‌های آن خواهیم گفت.

 

زمانی که با حرف R سروکار دارید، معادلات متفاوت است…

در تیپ R باید از بهینه‌سازی انجین توسط کمپانی بگوییم، سیستم سوخت و کامپیوتر نیز همینطور دچار تغییراتی شده و باید بگوییم که این انجین قدرتمند از آلیاژهای بسیار سبکی ساخته شده، میل‌لنگ – فلایویل و تمامی اتصالات از سبک‌ترین آلیاژهای دنیا ساخته و پرداخته شده است، یکی از آلیاژهایی که در موتورسیکلت مورد بررسی زیاد به کار رفته، تیتانیوم است که در همین ابتدا، تکلیف خود را با دیگر تیپ‌ها معلوم می‌کند.

این موتور سیکلت خیلی سریع به 12000 دور می‌رسد و از طرفی باید سیستم اگزوز گران‌قیمت و معروف Termignoni را معرفی کنیم که نقش بسزایی در قدرت و خروجی آن دارد (در دورهای میانی 15 و در دورهای بالا 3 درصد افزایش توان دارد)، پانیگل برای کسانی ساخته‌شده که فقط از یک موتورسیکلت انتظار موفقیت در ریس را دارند. آنچنان که با موتورسیکلت‌های ژاپنی می‌توانید ارتباط برقرار کنید و در خیابان‌ها لذت ببرید با برندی چون دوکاتی آن هم مدل پنیگال نمی‌توانید راحت باشید چراکه کاملا برای پیست و مسابقه طراحی و ساخته شده‌اند.

خطوطی که در نهایت یک اثر هنری را پدید آوردند

پانیگل در بحث طراحی یک اثر هنری و به گفته برخی ‌منتقدان و صاحب‌نظران یک مجسمه ساخت ایتالیاست. پانیگل دارای آیرودینامیک بسیار ایده‌آل است و در بحث ورود و خروج هوا می‌تواند مثالی برای دیگر تولید‌کنندگان موتورسیکلت در سراسر دنیا باشد. آنهایی که این برند را به صورت حرفه‌ای می‌شناسند، در یک نگاه متوجه تغییر رینگ‌های آن از حالت استاندارد خواهند شد که به گفته شرکت وارد‌کننده این مدل رینگ از قیمت بالاتری برخوردار و اندکی سبک‌تر از مدل استاندارد آن است. رینگ‌های آلیاژی و سخت‌کاری‌شده آن از کمپانی ایتالیایی و مطرحی تهیه شده است، بله، کمپانی Marchesini که ‌نمونه کارهای آن در موتورسیکلت‌های فوق حرفه‌ای GP نیز دیده می‌شود.

خطوط زاویه‌دار در موتورسیکلت مورد بررسی به کرات دیده می‌شود. قسمت عقب یا به اصطلاح دم موتورسیکلت خروجی هوا به‌درستی و ظرافت تعبیه شده، پانیگل یک موتورسیکلت تک‌نفره و کاملا مسابقه‌ای به حساب می‌آید. در قسمت‌های مختلف آن از فیبر‌کربن استفاده شده، کمک عقب نیز به صورت طولی در قاب کربني سمت چپ موتورسیکلت قرار دارد، اگر بخواهیم موتورسیکلت را از پشت برای شما توصیف کنیم باید به خروج هوا از بین چراغ عقب و منیفولد حرفه‌ای اگزوز که درون قاب کربنی محصور شده، اشاره کنیم. هنر طراحی و تکنولوژی بالای آن باعث خاص‌تر‌شدن آن می‌شود، به هر حال باید گفت دوکاتی متعلق به سرزمین لامبورگینی‌ها و فراری‌هاست پس مهره‌ای بسیار مهم در دنیای موتورسیکلت‌ها به حساب می‌آید.

قدرت در دستان قهرمان موتور ریس کشور

پیشرانه موتورسیکلت مورد بررسی از تکنولوژی‌های خاص ایتالیایی بهره می‌برد، ورژن R همانطور که گفته شد، خیلی خاص‌تر و قدرتمند‌تر از مدل‌های دیگر آن به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های آن گشتاور بالای آن بوده که به نسبت 1000 سی‌سی‌های دیگر در سرعت 201 کیلومتردر ساعت، 18 درصد گشتاور بالاتری تولید می‌کند. اعدادی که نوشته‌شده بر اساس تست‌های معتبر‌ روی دستگاه‌های داینامومتر است.

به گفته مهدی جابری، قهرمان کشور در کلاس 1000 سی‌سی، پنیگال در تمامی پیچ‌ها و مسیرها در پیست پر پیچ و خم کارتینگ آزادی به خوبی عمل می‌کند و بسیار قرص و محکم است. لرزش بالایی دارد که به دلیل پیشرانه 2 سیلندر و آرایش قرارگیری سیلندرهاست، نکته جالب توجه قدرت بالای آن است که اگر در دنده 2 موتورسیکلت هم تخت گاز کنید، گویی در دنده 1 هستید و این نکته، قدرت این ایتالیایی اصیل را به رخ می‌کشد.

شاسی و سیستم تعلیق موتورسیکلت کاملا برای ریس طراحی شده و به همین دلیل است که سواری ‌چنین موتورسیکلتی در خیابان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این دوکاتی از یک شاسی 4 اتصالی بهره می‌برد و با توجه به سیستم‌های ایمنی بالا می‌توانید سرعت پیچ زدن خود را بالا ببرید.

سایر سیستم‌ها

سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای که برای آن در نظر گرفته شده مانند اتومبیل‌های مدرن می‌تواند وضعیت مسیر را بسنجد و بر همان اساس تمامی فاکتورها به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شوند و راکب به خوبی از پس تمامی پیچ‌ها در همه شرایط بر‌مي‌آید. حالت‌هایی چون اسپرت، ریس و بارانی 3 حالت راندن آن هستند که کمک شایانی به موتورسوار می‌کنند. کنترل کشش و پایداری و سیستم تعویض دنده سریع بدون نیاز به کلاچ نیز یکی دیگر از آپشن‌های آن است که در رقابت و حالت کفی می‌تواند راکب را چندین متر به جلو بکشد که در ارتقای تایم موثر واقع شود.

وزن پایین، شاسی بسیار اصولی، طراحی خاص و ریسینگ، امکانات و ایمنی بالا، جزئی از آن چیزی است که شما تصاویرش را می‌بینيد، شتاب‌گیری فوق‌العاده و ایمنی بالا، باعث به‌دست آمدن نتایج خوب در مسابقات می‌شود.

مهدی جابری، قهرمان کشور که سال‌هاست در کلاس 1000 سی‌سی سکوی قهرمانی خود را حفظ کرده و بدون‌شک به عنوان یکی از بهترین موتورسواران حرفه‌ای کشور شناخته می‌شود، به تخت گاز گفت‌: دوکاتی موتورسیکلتی غیر‌قابل‌باور است و به نوعی به کار بردن کلمه خارق‌العاده برای آن شایسته و خوشایند به نظر می‌رسد؛ چراکه این کمپانی بزرگ ایتالیایی برای دست‌پرورده‌اش،  با 2سیلندر و این توان خروجی بالا و این سیستم‌های ایمنی یک اتفاق بسیار جالب توجه را رقم زده است، من از راندن آن بسیار لذت بردم و مطمئن هستم که با این چسبندگی و هندلینگ در پیست آزادی غوغا خواهد کرد.

تعداد و آرایش سیلندر 2 سیلندر L شکل
سر سیلندر دو میل سوپاپ و 8 سوپاپه
حجم دقیق 1199 سی‌سی
قطر سیلندر در کورس پیستون 60.8×112 میلی‌متر
نسبت تراکم 12.5 به 1
بیشینه قدرت 10750×195 اسب بخار
بیشینه گشتاور 9000×132 نیوتن‌متر
جعبه دنده 6 سرعته
شاسی آلومینیوم مونوکوک
تعلیق جلو Öhlins-Nix30 با اندازه 43 میلی‌متر و کاملا قابل تنظیم و الکترونیکی و 120 میلی‌متر ارتجاع
تعلیق عقب Öhlins-TTX36 طولی و آلومینیوم آلیاژی با 130 میلی‌متر ارتجاع
ترمز جلو 2 دیسک 320 میلی‌متری، 4 پیستون، کالیپرهای مونوبلوک برمبو‌ (مجهز به ABS)
ترمز عقب 1 دیسک 245 میلی‌متری، 2 پیستون- برمبو
ارتفاع زین تا زمین 824 میلی‌متر
وزن خشک 166.5 کیلوگرم (اگر موتورسیکلت ABS باشد 2.5 کیلوگرم اضافه می‌شود)
قیمت حدود 200 میلیون تومان

گزارش اختصاصی از تنها یاماها V-MAX

هایابوسا، موتور سنگین دوست داشتنی

فهرستی از سریع ترین موتورسیکلت های دنیا

1200R ، هیولای دیگر دوکاتی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی