پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت غیر منطقی خودرو در ایران

چرا قیمت خودرو در ایران گران تر از سایر کشورها است؟

{قیمت خودرو های داخلی و وارداتی در ایران با توجه به سطح درآمد مردم، 2.5 برابر قیمت‌ همین خودروها در سایر کشورهای جهان است} این جمله که از قول یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان شده جای تامل دارد! به نقل از خبرگزاری فارس، علی خاکساری اظهار کرد:‌ با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۹ تیر ۱۳۹۵

{قیمت خودرو های داخلی و وارداتی در ایران با توجه به سطح درآمد مردم، 2.5 برابر قیمت‌ همین خودروها در سایر کشورهای جهان است}
این جمله که از قول یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان شده جای تامل دارد!

به نقل از خبرگزاری فارس، علی خاکساری اظهار کرد:‌ با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و جهان، قیمت خودرو در ایران 2.5 برابر قیمت خودرو در جهان است.

به گفته علی خاکساری، یک کارگر ساده در کشور کانادا، با حقوق 14 ماهش می تواند صاحب یک تویوتا کمری 25 هزار دلاری شود. اما یک کارگر ساده در ایران باید 200 ماه حقوقش را کنار بگذارد تا بتواند این خودرو را خریداری کند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این وضعیت و غیر منطقی بودن قیمت خودرو در ایران به دلیل انحصاری است که در بازار خودرو ایران وجود دارد و بعضی از نهادهای مسوول همچون شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز از این انحصار حمایت می‌کنند.

وی افزود: ایران خودرو، سایپا و قطعه‌سازان وابسته به این شرکتها عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو هستند و طبیعتا تصمیماتی که این شورا می‌گیرد بیشتر به نفع خودروسازان و قطعه سازان وابسته است تا مردم و خریداران.

خاکساری با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی در ایران بر مبنای قیمت‌ بالای خودروهای داخلی تعیین می‌شود، تصریح کرد: به دلیل انحصار در بازار خودرو، خودروهای خارجی به ۲.۵ برابر قیمت جهانی در ایران عرضه می‌شوند تا ایران خودرو و سایپا برای فروش محصولات بی کیفیت خود رقیبی نداشته باشند.

وی ادامه داد: نفوذ ایران خودرو و سایپا در شورای سیاست‌گذاری خودرو دارند اجازه عرضه خودروهای وارداتی با قیمت‌های عادلانه و واقعی در ایران را نمی دهد. زیرا در صورت کاهش قیمت خودروهای وارداتی، خودروسازان داخلی مجبور به کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات خود خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ترکیب شورای سیاست‌گذاری خودرو اصلاح و خودروسازان و قطعه‌سازان از ترکیب اعضای این شورا خارج شوند زیرا تا زمانی که این شرکتها در این شورا به عنوان تصمیم‌گیر حضور دارند، اجازه کاهش قیمت ها و شکسته شدن انحصار بازار خودرو را نمی‌دهند.

اجبار در کاهش قیمت خودرو؟

کاهش قیمت 13 خودروی پرتیراژ ایرانی در ماه رمضان + جدول

تبانی واردکنندگان و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

پیش بینی کاهش قیمت خودرو به لطف برجام

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی