پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دانستني هايي در مورد خودرو

امروزه در جامعه باورهایی در مورد استفاده از خودرو وجود دارد که پر از زیان، خالی از فایده بهترین مثال برای آنها است. درجا و بی‌جا! این کار نه تنها سودی ندارد بلکه زیان بسیاری نیز به موتور وارد می‌آورد. درجا کارکردن بیش از حد خودرو سبب گرم شدن بیشتر از اندازه منبع اگزوز و […]

javankhodro
شنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۴

امروزه در جامعه باورهایی در مورد استفاده از خودرو وجود دارد که پر از زیان، خالی از فایده بهترین مثال برای آنها است.

درجا و بی‌جا!

این کار نه تنها سودی ندارد بلکه زیان بسیاری نیز به موتور وارد می‌آورد. درجا کارکردن بیش از حد خودرو سبب گرم شدن بیشتر از اندازه منبع اگزوز و انتقال این گرما به موتور می‌شود که برای آن مضر خواهد بود. در زمستان بهتر است نهایتا خودرو یک دقیقه درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه را می‌بایست تا گرم شدن اجزای مختلف در حد مطلوب، با سرعت پایین طی کرد.

شیشه پایین یا کولر روشن؟

danestaniha (2)

چندی پیش آزمونی در نشریه auto crose انگلستان صورت گرفت و نشان داد اگر کولر یک اتومبیل در اتوبان روی درجه یک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر خواهد بود. پس بهتر است به‌جای تحمل باد در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، شیشه‌ها را بالا کشیده و سیستم ایرکاندیشن خودروی خود را با درجه مناسب روشن کنید. و بدین ترتیب علاوه بر لذت از هوای مطبوع و آرامش درون خودرویتان، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی کنید.

راحت و مسلط

danestaniha (7)

تصور بسیاری از افراد بر این است که هرچه صندلی راننده جلوتر باشد تسلط او بر خودرو بیشتر خواهد شد و به اصطلاح «دست فرمون» بهتری پیدا می‌کند. در پاسخ به تصور نادرست این قبیل افراد باید گفت، خیر این‌گونه نیست و صندلی می‌بایست به صورتی تنظیم شود که راننده کاملا راحت، مسلط و در کمال آرامش قادر به هدایت خودرو باشد.

آخرین گاز؟

danestaniha (3)

چنین عملی یعنی گاز دادن پیش از خاموش کردن، در خودروهای کاربراتوری جهت بهتر استارت خوردن خودرو صورت می‌گرفت. اما در خودروهای انژکتوری این کار زیان‌آور خواهد بود زیرا زمانی‌که گاز داده و سپس سویچ را می‌بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می‌ماند که خود سبب خرابی سوزن انژکتور و کارکرد نامناسب خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود. پس در خودروهای امروزی که همگی از سیستم سوخت‌رسان انژکتوری سود می‌برند، چنین عملی نه تنها سودی ندارد، بلکه سبب زیان به خودرو و آلودگی بیشتر هوا خواهد شد.

سرعت و تناسب

danestaniha (4)

بسیار شایع است که برخی رانندگان با سرعتی بسیار پایین در لاین سرعت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها حرکت می‌کنند و در عوض رانندگانی نیز با سرعت سرسام‌آور از لاین‌ کناری و یا شانه راه عبور می‌گذرند. هر دوی این اعمال خطرناک می‌تواند سبب مخاطرات جبران ناپذیری ‌شود. همواره باید به‌خاطر داشت سرعت مطمئنه که در هر مسیر توسط تابلوهای متعدد برای هر لاین اعلام شده، بهترین گزینه جهت رانندگی در آن مسیر است و علاوه بر این همان‌گونه که بی‌احتیاطی در رانندگی می‌تواند خطرآفرین باشد، احتیاط افراطی و سرعت‌های بسیار پایین نیز گاه نتایج جبران‌ناپذیری به‌خصوص در مسیرهای همچون بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها برجای خواهد گذاشت.

این رسوبات مضر

danestaniha (5)

استفاده از آب شهری جهت پر کردن رادیاتور خودرو، سبب پدید آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور خواهد شد و در موارد بسیار مشاهده شده که حتی سبب سوختن واشر سر سیلندر نیز شده است. بهترین عمل برای پرکردن رادیاتور خودرویمان این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود سپس دوباره آن را بجوشانیم.

هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم‌تر خواهد شد. فقط دقت کنید که پس از سرد شدن، رسوبات در ته ظرف ته نشین می شوند بنابراین از ریختن رسوبات ته نشین شده به درون رادیاتور خودداری کنید البته مایعات آماده نیز در انواع مختلف بازار یافت می‌شوند، اما روش اول اطمینان بیشتری به همراه خواهد داشت.

فشار بی‌مورد

danestaniha (6)

نگه‌داشتن ترمز حین عبور از روی دست‌اندازها، فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و مجموعه ترمز اتومبیل وارد می‌آورد. نحوه صحیح گذشتن از دست‌اندازها بدین صورت است که باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تا پیش از رسیدن به دست‌انداز سرعت را تا حد مناسب کم کرده باشیم و در هنگام عبور از آن ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی