دستاوردی غولآسا در تاریخ سینما که گرچه نمیتوان به سادگی توضیحش داد اما به آسانی هم نمیتوان از آن صرف نظر کرد. هفتاد سال پس از ساخت، این فیلم کماکان تر و تازه، محرک، سرگرم کننده، شاد، غمگین و اعجابآور باقی مانده و خواهد ماند. همانگونه که همیشه بوده است. بسیاری عقیده دارند که ”همشهری […]
کین شخصیتی بسیار جنجالی بود، میلیونها آمریکایی او را دوست داشته و یا از او متنفر بودهاند، در جوانی ثروت عظیمی را به ارث میبرد اما از بین آن همه ثروت تنها یک روزنامه ورشکسته را میخواهد … او در نهایت ثروت بیکران و قدرت عظیم خود را که زمانی حد و اندازه نداشته به باد میدهد. پس از شکستهای پیدرپی در زندگی شخصی و کاریاش سرانجام خود را به خلوت و تنهایی زانادو، قصری که زمانی آن را برای همسرش ساخته بود، تبعید میکند و در آن جا پس از سالها عزلت در سال 1941 جان میسپارد…
تعجب نکنید، اشتباه نشده، شما در حال خواندن یک مجله خودرویی هستید و مقالهای درباره یک بنز قدیمی با قلبی نو میخوانید. بنزی که گویا روح همشهری کین مشهور این بار نه در آمریکا، بلکه در سرزمین آلمانها در آن حلول کرده است. همچون او در زمان خودش یعنی دهه 70 میلادی که آمریکاییها پیشتاز بازار بودند، طرفداران و منتقدان بسیاری داشت و همانند هر خودروی دیگری پس از افول، در خلوت و تنهایی در سولههای تاریک و قبرستانهای خودرو که همچون قصر تنهاییهای او بود، جان سپرد؛ اما پیش از مرگ، واژهای رمز آلود از کارخانه سازندهاش به زبان آورد که امروز کمپانی مکاترونیک آنرا رمزگشایی کردهاست. آن واژه “اصالت” بود، واژهای همواره پرمعنا و رمزآلود برای سایر خودروسازان، که از زبان محصولات اشتوتگارتیها بیان میشود.
اما اینک بنز کلاسیک دهه هفتادی، با قلبی نو و تجهیزاتی امروزی بازگشته و گویی همچون همشهری کین اورسون ولز که هرگز نمیمیرد، این خودرو نیز هرگز جان نسپرده بود و قصد دارد در هر دورانی متناسب با پیشرفتهای فناوری آن دوران بازگردد!
قبول داریم که این خودرو یک کلاسیک بازسازی شده است و توسط مکاترونیک مشهور که مرکز کلاسیک مرسدس بنز کیفیت و توان آن را تایید کرده و خود برای بازسازی برخی محصولاتش، از مشتریان آن محسوب میشود؛ دوباره به زندگی بازگشته است. اما بپذیرید که میبایست این مرسدس رویایی را چیزی فراتر از یک کلاسیک دوباره متولد شده نامید، این یک سفر در زمان است، یک حرکت رویایی در بعد چهارم! یک تعبیر باریکبینانه از شخصیت پیرمرد اشتوتگارتی!
مکاترونیک، آلمانی نسبتا تازه تاسیس که در سال 1997 کار خود را آغاز کرده، نام M-Coupé را برای خودرویی که از بدو تولد در سال 1970، تحت عنوان 280SE 3.5 شناخته میشد، برگزیده است.
مرسدس کوپهای که اگر بخواهیم آنرا رقیب یکی از نوادگان امروزیاش در سرزمین ژرمنها بدانیم، باید CL550 را رویاروی آن قرار دهیم!
محصول اصلی بر اساس پلت فرم مشهور مرسدس W111 که در خلال سالهای 1961 تا 1971 به تولید میرسید، شکل گرفته است، اما در ام-کوپه امروزی، خبری از یک خودروی قدیمی نیست، بلکه اصالت کلاسیک کاملا با امکانات و تجهیزات امروزی در قالبی دلچسب ترکیب شدهاند.
درب خودرو را که باز کنید، بیتردید با مشاهده این میزان زیبایی و اصالت چند لحظهای سکوت خواهید کرد. فضای گرم و زیبای کابین، در عین نمایش عقاید طراحان خود در چهل و اندی سال پیش، به یک قصر باشکوه میماند که مبلمان و فضای آنرا کمی به حال و هوای طرحهای امروزی نزدیک کرده باشند.
وقتی بر این خودرو سوار میشوید، گویی پا به دنیای دیگری گذاشتهاید، بهشتی بر روی زمین! زمانی هم که درب خودرو ببندید، دیگر ارتباط خود را با فضای خارج قطع خواهید کرد، دنیای شما کاملا خصوصی میشود و میتوانید از آن صندلیهای راحت با نشیمنی فوقالعاده و سواری کم نقص، به همراه گوش سپردن به موسیقیهای کلاسیک دههها قبل، با تجهیزات مدرن موسیقی Becker Mexico و همان شمایل کلاسیک یک رادیو، لذت ببرید.
کابین این خودرو حقیقتا همچون یک قصر باشکوه است که با امکانات سرگرمی و رفاهی امروزی تجهیز شده باشد. دریچههای تهویه مطبوع آن، هوای تازه و تمیز را چون نسیمی روحبخش در کابین به گردش در میآورند و شیشه بالابرها و سانروف برقی آن، گرچه کمی کند هستند اما لذت لمس طبیعت بیرون خودرو را به سرنشینان هدیه میکنند.
در این خودرو همه چیز در نهایت سلیقه و دقت بازسازی یا باز طراحی شده است، دربها با چنان صدای بم و گیرایی بسته میشوند که انسان را در هر سن و سالی که باشد به شوق میآورند و کیفیت تمامی بخشها آنچنان بالاست، که شک نکنید تا دوران نوادگان نوههایتان نیز پابرجا خواهند ماند! وقتی به کیفیت قطعات بنگرید، همه چیز تلفیقی از بوی تازگی و اصالت را به همراه دارد.
این یک خودرو نیست، یک اثر هنریست! یک شاهکار پست مدرن! متشکریم مکاترونیک…
زمانیکه روی صندلی مبلگونه راننده مینشینید و فرمان باریک و خوشدست این پیرمرد را لمس میکنید، ناخودآگاه سفری به چندین دهه گذشته خواهید داشت، اما به محض اینکه پیشرانه V8 4/5 لیتری نسل گذشته S55 AMG را روشن کنید، یکباره از گذشتههای شیرین به دنیای پرهیاهوی امروز بازمیگردید!
این پیشرانه قدرتمند 354 اسب بخاری، آنچنان با جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیکش هماهنگ شده، که گویی به تازگی به عنوان یک محصول جدید کارخانه را ترک کردهاست! اما در عین حال با لمس آن گوی زیبای دسته دنده طعم یک رانندگی کلاسیک و جذاب را خواهید چشید!
مکاترونیک برخلاف تصور آنقدرها هم این خودرو را از فرم کلاسیکش خارج نساخته و حتی از اضافه کردن سیمپیچیهای سردرگم و یا ایجاد سوراخهای دردسرساز در بدنه خودداری کردهاست. و باید افزودن یک قوای محرکه جدید به یک خودروی کلاسیک، بدون سوراخکاری بدنه را به شاهکارهای این کمپانی بیفزاییم!
این کوپه برخلاف هم دورهایهایش نفس کاملا بازی دارد و در آن خبری از دود و دیاکسیدکربن یا صدای پله پله پیشرانه نیست. آنقدر سرحال است که با آن ظرف 9/4 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت میرسیم و حتی ظرف 6/13 ثانیه، سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را تجربه میکنیم! شاید کمی سادهلوحانه به نظر برسد، اما آنقدر سریع و جذاب است که حتی توان پرواز را نیز در آن میبینیم!
جثه 1673 کیلوگرمی این خودرو به سادگی شتاب میگیرد و حین راندن آن حسی توامان از یک رانندگی کلاسیک و مدرن را تجربه خواهید کرد. لاستیکهای کنتیننتال 60/225 R15 این خودرو و رینگهای 15 اینچی ساخته شده براساس نمونه 14 اینچی اصلی، به همراه ترمز ABS قدرتمند آن که از فرزند این بنز، 560 SEC مدل 1980 به عاریت گرفته شده، سواری نرم و ایمنی برایش به ارمغان میآورد تا جایی که ما توانستیم خودرو را طی مسافت 34/53 متر با سرعت 113 کیلومتر بر ساعت متوقف کنیم.
این خودرو در زمان ترمز فشار 75/0 جی را تحمل و مدیریت میکند و با کمک استیفنرهای کمپانی مکاترونیک، دیگر حین واکنشهای فوری، خبری از حالت شناور بنزهای نجیب قدیمی نیست. فرمان آن نیز با گوش به فرمانی بیمانند و انتقال صحیح و به موقع اطلاعات جاده، حسابی سورپرایزمان کرد تا جایی که میتوان هندلینگ آنرا در حد و حدود مدلهای امروزی دانست.
رایحهای که از این بنز 42 ساله تازه متولد شده؛ به مشام میرسد، نشان از قیمت چند برابری آن در قیاس با اشتوتگارتیهای مغرور امروزی دارد. خبرهای جستهوگریخته از مکاترونیک حاکی از بهای سنگین 400 هزار دلاری این کوپه زیباست. قیمتی که البته دست کم 125 هزار دلار آن برای پیشرانه AMG هزینه شده و اگر رینگ های 40 هزار دلاری و سایر قطعات نفیسش را هم در نظر بگیرید، منطقی به نظر خواهد رسید.
اما مکاترونیک خود نیز به خوبی میداند که این بهای گزافیست و اعلام داشته هدفش از تولید چنین خودرویی، تنها دستیابی به سود تجاری مناسب نبوده، هر چند که به نظر میرسد با وجود بحرانهای ویرانگر اقتصادی چندساله اخیر هنوز هم کسانی یافت میشوند که برای این قصر متحرک چنین رقمی بپردازند؛ پس همگی باید یکصدا بگوییم: «به قرن بیست ویکم خوش آمدی همشهری کین!».
کاندیدای ما مخالفان مشخص است : سرگیجه هیچکاک