پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جنسیس کوپه

بررسی و مقایسه جنسیس کوپه 2011 و فیس لیفت

پیشرفت در تبعید موفقیت جهانی هیوندای جنسیس کوپه را باید نمودی از اثر بخشی یک تئوری همیشه موفق در صنعت خودروسازی دانست، عرضه خودرویی با ویژگی‌های مثبت بسیار، قیمت و کیفیت مناسب به منظور بهره‌گیری حداکثری از خلاء‌ موجود در بازار شیوه‌ایست که پیش از این بارها از سوی خودروسازان آسیای شرقی به بهترین نحو […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۵

پیشرفت در تبعید

موفقیت جهانی هیوندای جنسیس کوپه را باید نمودی از اثر بخشی یک تئوری همیشه موفق در صنعت خودروسازی دانست، عرضه خودرویی با ویژگی‌های مثبت بسیار، قیمت و کیفیت مناسب به منظور بهره‌گیری حداکثری از خلاء‌ موجود در بازار شیوه‌ایست که پیش از این بارها از سوی خودروسازان آسیای شرقی به بهترین نحو استفاده شده و همواره نیز با موفقیت همراه بوده است.

گروه هیوندای-کیا در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از این شیوه بارها سهم خود را در بازارهای پررونق غربی توسعه داده اما عرضه جنسیس کوپه در بازار کشورمان حتی از پیش‌بینی خوشبین‌ترین کارشناسان نیز موفق‌تر بوده است، و دلیل این امر را می‌توان در عطش بازار کشورمان برای استقبال از خودروهای اسپرت و پرقدرت دانست، چرا که ایرانیان سال‌هاست که از امکان خرید خودروهای جذابی نظیر جنسیس کوپه محروم بوده‌اند. خودرویی که اگر چه در سری نخست و در مقایسه با کوپه‌های خوشنام اروپایی حرف چندانی برای گفتن نداشت اما به تازگی و در پی معرفی مدل‌های فیس‌لیفت که مورد بهینه‌سازی گسترده‌ای قرار گرفته است، به خودرویی بهتر و کامل‌تر نسبت به گذشته مبدل شده است، اما با وجود پیشرانه مشترک و قدرت خروجی یکسان، پرداخت اختلاف قیمتی قابل توجه نسبت به مدل‌های اولیه برای خرید نمونه‌های ارتقاء یافته تا چه حد منطقی خواهد بود؟

برای یافتن پاسخ این پرسش در ادامه به بررسی مدل‌های اولیه و فیس لیفت شده این کوپه خوشنام کره‌ای می‌پردازیم.

عضلانی و مهیج

genesis coupe

جنسيس کوپه

طراحی سری نخست جنسیس کوپه را باید ترکیبی از خطوط محافظه‌کارانه در قالب شمای کلی یک کوپه مدرن توصیف کرد. چراغ‌های جلو و درپوش موتور کشیده، گلگیرهای نسبتا عضلانی و خطوط تیز و برنده نمای جانبی در کنار المان‌های منحصر به خودروهای اسپرت آسیای شرقی، نظیر چراغ‌های کشیده عقب، از جمله مهمترین ویژگی‌هایی هستند که چهره‌ای عوام‌پسند و قدرتمند یک خودروی سریع را در ذهن یادآور می‌شوند اما طراحان برای نسخه بازنگری شده، تصمیم به تغییر شکل جلوپنجره خودرو به عنوان یکی از بزرگترین نقاط ضعف طراحی مدل اولیه گرفتند که در مقام یک خودروی هیجان‌انگیز بیش از حد کوچک و محافظه‌کارانه به نظر می‌رسید.

همچنین افزوده شدن دو مجرای ورودی هوا بر روی درپوش موتور، به همراه بازنگری کلی در ترکیب چراغ‌های بزرگ جلو با مه‌شکن‌های تغییر شکل یافته از جمله مهمترین تغییرات صورت گرفته در مدل‌های جدید هستند که به جذابیت و پیچیدگی ظاهری بیشتر نمای جلوی خودرو کمک شایانی کرده‌اند، با این حال در نماهای جانبی و عقب عمده تغییرات مدل فیس‌لیفت به تحول در طراحی رینگ‌های اسپرت و تغییرات گرافیکی در نحوه چیدمان اجزا داخلی چراغ عقب خلاصه می‌شود.

ویژگی‌های فنی

genesis coupe (5)

جنسيس کوپه

هیوندای سال‌هاست که در زمینه ساخت و طراحی قطعات پیشرانه از دانش فنی میتسوبیشی بهره می‌گیرد. از همین رو مدل چهار سیلندر 2 لیتری توربوی جنسیس کوپه که در پی ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم تر از 2500cc امکان واردات آن نیز به کشورمان وجود دارد، از پیشرانه‌ای مشترک با میتسوبیشی EVO بهره می‌گیرد که از نتایج پروژه توسعه فنی مشترک بین میتسوبیشی، هیوندای و کرایسلر محسوب می‌شود. در کنار این پیشرانه مدرن و 260 اسب بخاری، نمونه V6 لامبادا 6/3 لیتری نیز به عنوان قدرتمندترین نیروگاه جنسیس کوپه قابل گزینش است که در سری نخست از گونه MPI 306 اسبی بوده و در مدل‌های جدید و فیس لیفت به لطف به‌روزرسانی‌های متعدد فنی و بهره‌گیری از سامانه تزریق مستقیم GDI توانایی تولید 350 اسب بخار قدرت را داراست.

نتیجه ترکیب چنین پیشرانه‌ای با جعبه دنده 8 سرعته خودکار (که جایگزین 6 سرعته دستی و اتوماتیک در سری اول شده است) در بهبود شتاب‌گیری و کاهش مصرف سوخت دیده می‌شود، با این حال متاسفانه هیوندای تاکنون از عرضه مدل‌های تزریق مستقیم (GDI) در بازارهای فروش خاورمیانه خودداری کرده است و همچنان از ترکیب همان پیشرانه سنتی MPI با گیرباکس جدید هشت سرعته برای مدل‌های جدید و فیس‌لیفت نیز بهره می‌گیرد. از این رو در شرایطی که مدل‌های تازه جنسیس کوپه دربازارهای بین المللی به لطف افزایش 47 اسب بخاری قدرت و 39 نیوتن‌متری گشتاور در حدود 2/1 ثانیه نسبت به مدل‌های پیشین، سریع‌تر دستیابی به تندی 100 کیلومتر در ساعت را از حال سکون تجربه می‌کنند، در بازار داخلی و به دلیل یکسان بودن پیشرانه هر دو سری قدیمی و جدید، عملکرد فنی و شتاب‌گیری هر دو خودرو بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و تفاوت قابل توجهی در این خصوص دیده نمی‌شود.

البته تفاوت فنی این دو خودرو تنها به پیشرانه و گیرباکس محدود نخواهد شد و مهندسان هیوندای با هدف بهبود هندلینگ و افزایش سطح تماس چرخ‌ها به مسیر تدابیر ویژه‌ای به‌کار بسته‌اند و تغییراتی را بر روی مجموعه سیستم تعلیق و کمک فنرها اعمال کرده‌اند. همچنین برنامه بازنگری شده‌ای برای سامانه ESP در نظر گرفته شده تا راننده بتواند راحت‌تر واکنش خودرو را نسبت به شرایط مسیر و پدال گاز پیش‌بینی کند.

شرایط بازار

genesis coupe (2)

جنسيس کوپه

در صورتی که تغییری در قانون ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های پرحجم روی ندهد، جنسیس کوپه تا مدت‌ها جایگاه خود را به عنوان یکی از معدود خودروهای اسپرت و جذاب بازار کشورمان حفظ خواهد کرد و مدل‌های V6 فعلی حتی در صورت واردات احتمالی مدل‌های چهار سیلندر توربو نیز به یمن قدرت بیشتر خود از بازار دست دوم پررونقی برخوردار خواهند بود. با این حال مسائل مربوط به عدم خدمات‌دهی مناسب نمایندگی برای مدل‌های جدید و فیس‌لیفت، نکته‌ایست که می‌تواند خریداران را در پرداخت بهای بیشتر برای خرید این خودرو در مقابل نمونه‌های قبل از فیس‌لیفت دچار شک و تردید کند و ناگفته پیداست که این مسئله در بلند مدت مشکلات زیادی را برای مالکین رقم خواهد زد.

بنابراین با توجه به یکسان بودن پیشرانه دو خودرو، عملکرد فنی بسیار نزدیک و بهای کمتر مدل‌های دست دوم، خریداری خودروهای سالم و کم‌کارکرد قبل از فیس‌لیفت با توجیه بیشتری نسبت به نمونه‌های جدید گران‌قیمت همراه خواهد بود. به خصوص که افت قیمت مدل‌های کارکرده نیز از نمونه‌های صفر کیلومتری که با مشکل نبود قطعات مصرفی در نمایندگی مواجه هستند کمتر پیش‌بینی می‌شود.

تجربه رانندگی

genesis coupe (3)

جنسيس کوپه

با ورود به کابین و فشردن دکمه استارت، نعره‌ای زیبا و پرابهت از پیشرانه به گوش می‌رسد که نسبت به آواز آتشین قلب تپنده مدل‌های اولیه از جذابیت بیشتری برخوردار است. درون کابین دستخوش تغیراتی شده که محسوس‌ترین آن‌ها پنل میانی جدید و مجهز به آمپرهای مدرن است. با آماده کردن خودرو برای حرکت و فشردن گاز، سیستم ضد هرزگردی از همان ابتدا اعلام حضور کرده و از انحراف بخش انتهایی خودرو جلوگیری می‌کند. قدرت خودرو حقیقتا بالاست و صدای اگزوز و عملکرد موتور هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و صدایی در حد توانایی‌های چشمگیر پیشرانه از اگزوز به گوش می‌رسد.

با فشردن گاز، آمپرهای نصب شده در پنل میانی به حرکت در می آیند، نخستین نشانگر، میزان فشار وارد بر پیشرانه را می‌سنجد، به عبارت دیگر با فشردن ناگهانی پدال گاز، عقربه به 100% می‌رسد، دومین آمپر نیز به شیوه دیگری میزان گشتاور خودرو را نشان می‌دهد، جالب آنکه در این تست حداکثر گشتاور اندازه‌گیری شده توسط این نشانگر به حدود 330 نیوتن‌متر در دور موتور 5000 رسید که در حدود 28 نیوتن‌متر از حداکثر گشتاور رسمی اعلام شده توسط کمپانی کمتر است. دلیل این مسئله را باید در عدم امکان سرویس‌های دوره‌ای سری جدید جنسیس کوپه در کشورمان جست‌وجو کرد، چرا که سیستم تنفس پیشرانه جدید به‌طور کامل نسبت به مدل‌های قدیمی متفاوت است، اما متاسفانه هیچ‌یک از لوازم و فیلترهای مورد استفاده در این مجموعه توسط نمایندگی‌های خدمات پس از فروش عرضه نمی‌شوند، همین امر موجب شد که نمونه 2013 در شتاب 400 متر با اختلاف فاحشی از نمونه 2011 عقب بماند و مدل 2011 با اختلافی نزدیک به 8 متر جلوتر از مدل 2013 از خط پایان عبور کند!

genesis coupe (4)

جنسيس کوپه

البته لازم به ذکر است که عملکرد خودرو در سرعت‌های بیش از 100 کیلومتر، از زمین تا آسمان با مدل قبلی تفاوت دارد و اگر رقابتی با این سرعت آغاز شود، بدون شک پیروزی از آن مدل 2013 خواهد بود. خوشبختانه تغییرات انجام شده در راستای بهبود هندلینگ سری‌های جدید، تاثیر بسیار محسوسی در افزایش پایداری و قابلیت تحمل شتاب جانبی به دنبال داشته‌اند. در حالی‌که واکنش سامانه ESP در مدل‌های پیش از فیس‌لیفت کمی غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک توصیف می‌شد، در مدل‌های جدید امکان تنظیم دو حالته این سامانه وجود دارد و در شرایط اسپرت، حتی انجام دریفت‌های کنترل شده و ایمن نیز امکان‌پذیر خواهد بود، نکته‌ای که در مدل‌های قدیمی و به‌خصوص در شرایط بارانی می‌توانست به چرخش ناگهانی خودرو و بروز تصادف منجر شود.

ضرایب 6 دنده نخست گیرباکس 8 سرعته مورد استفاده در نسل جدید، کاملا با ضرایب دنده گیرباکس 6 سرعته نسل قبلی یکسان است، اما به لطف وجود دو دنده بیشتر امکان حرکت خودرو در مسیرهای بزرگراهی با سبک‌ترین دنده‌ها فراهم می‌شود و بدین ترتیب مصرف سوخت مدل‌های جدید به شکل چشمگیری نسبت به نسل قبل کاهش می‌یابد.

در یک نگاه کلی سری جدید جنسیس از کیفیت بیشتری نسبت به مدل قبلی برخوردار است و حال و هوای اسپرت‌تری به راننده خواهد بخشید.

معایب مدل 2013 : نبود لوازم مصرفی و قطعات یدکی فنی و بدنه حتی در نمایندگی‌های شرکت وارد کننده

مزایا نسخه فیس لیفت: کاهش مصرف سوخت / شتاب ثانویه عالی / صدایی زیبا و اسپرت نسبت به سری قبلی / ترمزهای بهبود یافته با عملکرد بهتر / کیفیت بالاتر متریال داخلی نسبت به سری قبلی / امکان مشاهده میزان فشار به موتور و گشتاور خودرو در هر لحظه

مشخصات فنی هیوندای جنسیس کوپه 2013 و 2011 V6 3.8 MPI

آرایش پیشرانه 6 سیلندر V شکل آلومینیومی
حجم (سانتی متر مکعب) 3778 cc
قدرت ( اسب بخار ) 303 @ 6300 RPM
گشتاور (نیوتن متر) 361 @ 4700 RPM
نسبت تراکم 4/10 به 1
محور محرک عقب
گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک/8 سرعته اتوماتیک (2013)
بنزین مورد نیاز سوپر
آلایندگی 246 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر
طول Xعرض X ارتفاع (میلیمتر) 1567 X 1798 X 4477
فاصله بین دو محور (میلیمتر) 2820
وزن خالص (کیلوگرم) 1506
شتاب جانبی قابل تحمل (G) 91/0(2013) –83/0(2011)
سایز تایر 225/40 R 19 Y (محور جلو)

245/40 R 19 Y (محور عقب)شتاب 0 تا 100 (ثانیه) – رسمیحدود 5/6حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)202بهترین مسافت ترمزگیری از سرعت 100 کیلومتر در ساعت28 متر (حالت سرد)مصرف سوخت میانگین (لیتر در 100 کیلومتر)3/10 (قبل از فیس لیفت)مصرف سوخت حداکثر (لیتر در 100 کیلومتر)0/15(قبل از فیس لیفت)مصرف سوخت رسمی به صورت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)6/7 (قبل از فیس لیفت)

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی