پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو تراکس

تحول به زبان رنو تراکس

محصولات یورو 6 رنو معرفی و رونمایی شدند علیرضا داوودی به نقل از مجله تخت گاز سرانجام گروه رنو تراکس که به شدت در حال مخفی ساختن محصولات جدید خود بودند، اقدام به رونمایی کامیون‌های یورو 6 خود کردند که باید آن را انقلابی در چند دهه اخیر این کمپانی محسوب کرد. چرا که در […]

javankhodro
شنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۴

محصولات یورو 6 رنو معرفی و رونمایی شدند

علیرضا داوودی

به نقل از مجله تخت گاز
سرانجام گروه رنو تراکس که به شدت در حال مخفی ساختن محصولات جدید خود بودند، اقدام به رونمایی کامیون‌های یورو 6 خود کردند که باید آن را انقلابی در چند دهه اخیر این کمپانی محسوب کرد. چرا که در این سری از تولیدات دیگر نامی از پریمیوم، مگنوم، میدلام و کراکس نبوده و کامیون‌های تولیدی که نقاط مشترک بالایی با محصولات گروه ولوو دارند، همگی با نام‌های جدیدی وارد صحنه رقابت و بازار شده‌اند.

 

خداحافظی با نام‌های قدیمی

با خارج شدن نام‌هایی چون مگنوم، پریمیوم، کراکس و میدلام و .. از سبد محصولات رنو، کامیون‌های تولیدی این گروه با نام‌هایی چون سری T ) کشنده‌های مسافت بالا )، سری K ( کشنده‌های فوق‌سنگین و چند محوره )، سری C ( کامیون‌های با کاربری عمرانی و راه سازی ) و نهایتا سری D ( کامیون‌های مسافت‌کم و پخش کننده‌های شهری ) در بازار حاضر خواهند بود. با خریداری کامل رنو توسط گروه ولوو، نه تنها قوای فنی و مشخصات موتوری این دو کمپانی بیش از پیش شبیه به هم خواهد شد بلکه حتی مشاهده اتاق‌های مشابه که فقط نمای جلو آن‌ها با هم تفاوت دارند نیز دور از ذهن نخواهد بود. شاید به همین خاطر بوده است که بسیاری از کارشناسان، همان‌گونه که از طراحی ولوو FH نسل جدید ایراد‌هایی گرفته‌اند، از نقد طراحی ناپخته و عجیب محصولات رنو نیز غافل نشده‌اند. طراحی شلوغ و استفاده نصفه‌و‌نیمه از المان‌هایی که در طراحی محصولات مرسدس بنز و ولوو دیده شده‌اند سبب شده تا این خودرو ها به هیچ وجه زیبایی محصولات قدیمی را نداشته باشند. خصوصا در سری T که چراغ‌های جلو آن تقلیدی کامل از مرسدس بنز آنتوس است و جلوپنجره آن الهام گرفته از آکتروس نسل چهارم!

دانگ فنگ D760در کنار نمونه فیس لیفت شده T375

دانگ فنگ D760در کنار نمونه فیس لیفت شده T375

سری T380

سری T در واقع جانشین همان پریمیوم و مگنوم است و با پیشرانه‌های DTi 11 و خروجی‌های 380، 430 و 460 اسب‌بخار در کنار موتورهای DTi 13 با قدرت 440، 480 و 520 اسب بخار در دسترس خواهد بود.

سری K380


این سری همان کراکس‌های فوق سنگین قدیمی است و از اتاق و مشخصات فنی مشابه با برادر خوانده خود یعنی ولوو FMX بهره می‌برد. این کشنده و کامیون 4 محوره که قادر به حمل بار های تا 120تن نیز هست، از پیشرانه‌هایی مشابه با سری T استفاده می‌کند.

سری C380 و C250


این دو محصول که مختص کارهای عمرانی هستند با قوای محرکه مشابه با سری T و K تجهیز می‌شوند. با این تفاوت که سری ضعیف‌تر آن یعنی C250 که بر روی آن پیشرانه‌های DTi 8 قرار دارد، با 250، 280 و 320 اسب بخار قدرت در بازار حاضر خواهد شد.

 

سری D18 و D10 :


کامیون‌هایی برای کاربری شهری و پخش مواد و محموله‌ها در داخل شهر. این‌ها همان فرزندان محصول محبوب رنو یعنی میدلام هستند که قرار است جای پدر را پر کنند. پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای آن‌ها، DTi 8 و البته DTi 5 با 210 و 250 اسب بخار قدرت است.

Arocs SLT در حال حمل یک محموله سنگین ترافیکی

Arocs SLT در حال حمل یک محموله سنگین ترافیکی

SLT مرسدس بنز در راه تست

مرسدس‌های SLT که قبلا با نام آکتروس به تولید می‌رسیدند، پس از رونمایی مدل فوق سنگین و عمرانی بنز یعنی Arocs قرار شد تا با این نشان در بازار حاضر شوند. نسل جدید از این خودروهای پر قدرت که مخصوص حمل بار های فوق سنگین و تریلرهای بوژی و کمر شکن هستند، در حال تست و آزمایش فنی بوده تا اولین محصول در این رده از بازار باشند که وارد میدان رقابت شده‌اند. این کامیون در بالاترین قدرت خود، به پیشرانه 6/15 لیتری مرسدس بنز با 625 اسب بخار قدرت مجهز خواهد شد که در حال حاضر قوی ترین پیشرانه یورو 6 دنیاست.

نسل اول رنو مگنوم با نام AE

نسل اول رنو مگنوم با نام AE

شراکت با ولوو، شباهت با MAN

کمپانی دانگ‌فنگ که با محصولات خود در ایران نیز نامی آشناست، پس از شراکت با ولوو، قرار شد تا از دانش و تکنولوژی این سازنده معتبر دنیا در محصولات خود استفاده کند و از طرفی بازار چین را برای گروه ولوو پر بارتر کند. در جدیدترین محصول این کامیون ساز چینی که با نام D760 رونمایی شده است، نمایی شبیه به مان TGX می‌بینیم که این رد پا در چراغ‌ها و پله زیر جلو پنجره به اوج خود رسیده است. این کامیون که به گفته کارشناسان می‌توان را یک قدم بزرگ از دانگ فنگ برای ورود به بازار اروپا نام برد، هر چند از طراحی زیباتر و به روزتری نسبت به دیگر ساخته‌های این شرکت برخوردار است اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به بزرگان بازار اروپا دارد.

3-طراحی داخلی محصولات رنو بر پایه همان سبک طراحی سواری های این شرکت شکل گرفته است.

طراحی داخلی محصولات رنو بر پایه همان سبک طراحی سواری های این شرکت شکل گرفته است.

پایانی بر رنو مگنوم

رنو مگنوم که شبیه هیچ کامیون دیگری نبود، پس از 23 سال به آخرین روزهای عمر خود نزدیک می‌شود. با رونمایی از محصولات جدید رنو که اتاقی شبیه به مگنوم در میان آن‌ها نیست، این کشنده کلاسیک به زودی جای خود را به محصولات جدید خواهد داد هر چند که سال‌ها پس از این اتفاق آن‌را در جاده‌ها خواهیم دید. مگنوم در سال 1990 رونمایی شد که با پسوند AE نمایش‌دهنده کامیونی بود که با اتاق جعبه‌ای و بلندش، تفاوت‌های زیادی با هم‌قطاران و رقبای خود داشت. محصولی که رده‌هایی از طراحی آمریکایی هم چون دستگیره‌های بسیار بلند بغل اتاق برای ورود به کابین و پله‌های عقب‌تر از درب ورودی در آن دیده می‌شد.

یکی از نوآوری‌های بسیار مهمی که با این خودرو در دنیای کامیون و کشنده‌ها وارد شد، کف تخت و نسبتا صاف بود که به خاطر بلند بودن اتاق باعث شده بود تا اثر وجود موتور در زیر آن و برجسته بودن تونل موتور به کمترین میزان خود برسد. طرحی که به زودی از سوی بزرگان اروپا نظیر مرسدس بنز تقلید شد و تاکنون به یکی از برگ‌های برنده مدل‌های مختلف کامیون‌ها تبدیل شده است. رنو AE یک‌سال بعد از رونمایی در سل 1991 به عنوان کامیون برتر اروپا انتخاب شد. در سال 1997 با تغییر در طراحی داخلی جان تازه‌ای در برابر رقبایش گرفت. در سال 2006 با پیشرانه‌های یورو 5 و طراحی مدرن‌تر و اصلاح شده که نسل کاملا جدیدی از آن به شمار می‌رفت، مشتریان و طرفداران خود را راضی نگاه داشت و در نهایت با بهینه‌سازی‌هایی که به تدریج بر روی نمای بیرونی و داخلی آن انجام شده بود، با ارتفاع گرفتن اتاق و نرم‌تر شدن لبه بالایی آن، نمایی زیباتر و مدرن‌تر به خود گرفت. آخرین مگنوم‌های تولیدی نصیب شرکت Robert Chabbert شده‌ که امسال 22 مگنوم سفارش داده است و یکی از عاشقان این کشنده به نظر می‌رسد. از 60 دستگاه کامیون این شرکت که همگی از محصولات رنو هستند، 50 عدد از آن‌ها نمونه مگنوم است.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی