پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای گاز سوز

خودروهای گاز سوز تولید داخل شماره گذاری نمی شوند

شماره‌گذاری خودروهای گاز سوز داخلی به‌دلیل آنچه که «رعایت‌نکردن استانداردهای زیست‌محیطی» اعلام شده، متوقف شد. شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز داخلی به‌دلیل آنچه که «رعایت‌نکردن استانداردهای زیست‌محیطی» اعلام شده، متوقف شد. آن‌طور که معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور عنوان کرده، شماره‌گذاری ٩ مدل خودروی سبک به‌دلیل عدم توانایی در کسب استانداردهای زیست محیطی لازم، ممنوع […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

شماره‌گذاری خودروهای گاز سوز داخلی به‌دلیل آنچه که «رعایت‌نکردن استانداردهای زیست‌محیطی» اعلام شده، متوقف شد.

شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز داخلی به‌دلیل آنچه که «رعایت‌نکردن استانداردهای زیست‌محیطی» اعلام شده، متوقف شد. آن‌طور که معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور عنوان کرده، شماره‌گذاری ٩ مدل خودروی سبک به‌دلیل عدم توانایی در کسب استانداردهای زیست محیطی لازم، ممنوع شده است. به گفته سرهنگ سعید روحی، از قبل مقرر شده تولیدکنندگان خودروهای دوگانه سوز و پایه گازسوز، تولیداتشان را با استاندارد آلایندگی یورو ٤ تولید کنند و چون این قانون رعایت نشده، شماره‌گذاری محصولات دوگانه‌سوز و پایه گازسوز داخلی که این استاندارد را رعایت نکرده‌اند، ممنوع شده است.

هرچند وی نامی از خودروهایی که شماره‌گذاری‌شان متوقف شده، نبرده، با این حال، به نظر می‌رسد این مساله دامان تمام سواری‌های دوگانه سوزو پایه گازسوز داخلی را گرفته است. در واقع ازآنجاکه مشکل این خودروها عدم رعایت استاندارد یورو4 است و هر سه خودروساز بزرگ کشور در این مورد با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند، به احتمال فراوان تمام دوگانه سوزها و پایه گازسوزهای سواری با توقف شماره‌گذاری مواجه شده‌اند. در حال حاضر چند مدل از خودروهای داخلی علاوه‌بر مدل بنزینی، به صورت دوگانه سوز و پایه گازسوز نیز تولید می‌شوند که البته مانند چند سال پیش مقبولیت و محبوبیتی نزد مشتریان و خودروسازان ندارند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر سمند، پراید، پژو 405، پارس و تیبا خودروهایی هستند که به‌صورت دوگانه سوز تولید می‌شوند و اتفاقا طبق آمار چهار ماهه امسال، افت تیراژ داشته‌اند.

اما توقف شماره‌گذاری خودروهای گاز سوز و دوگانه‌سوز داخلی در حالی است که به نظر می‌رسد اتمام مهلت خودروسازان برای ارتقای استاندارد این محصولات به یورو4، سبب توقف شماره‌گذاری آنها شده است. رعایت این استاندارد، جزو الزامات قانونی و در راستای حفاظت از محیط زیست است، با این حال خودروسازان هرچند وقت یکبار برای اجرای آن مهلت می‌گیرند و تا به امروز نیز نتوانسته‌اند استاندارد یورو4 را روی محصولات خود پیاده سازی کنند. با این شرایط بعید نیست مهلتی دیگر برای مجهز کردن خودروهای دوگانه‌سوز و پایه گازسوز به استاندارد یورو4، برای خودروسازان کشور در نظر گرفته شود، رفتاری که به تناوب طی این سال‌ها تکرار شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی