پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز 300SEL

یادگاری از دهه 60/ ملاقات با مرسدس بنز 300SEL در ایران

در ادامه بررسی خودروهای کلاسیک و ارزشمند موجود در ایران، این بار به سراغ یکی از نایاب ترین و تک ترین خودروهای کلاسیک موجود در ایران رفته ایم. خودرویی که بیش از 40 سال از عمرش می گذرد و همچنان با یک استارت روشن می شود. این اتومبیل که در زمان خودش بسیار گران قیمت و لوکس بوده، چیزی نیست جز مرسدس بنز 300 SEL !

javankhodro
پنجشنبه - ۹ فروردین ۱۴۰۳

 مرسدس بنز 300SEL فروخته شده توسط وراث!

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

گزارش: امید آذرزمانی

در ادامه بررسی خودروهای کلاسیک و ارزشمند موجود در ایران، این بار به سراغ یکی از نایاب ترین و تک ترین خودروهای کلاسیک موجود در ایران رفته ایم. خودرویی که بیش از 40 سال از عمرش می گذرد و همچنان با یک استارت روشن می شود. در انظار عمومی هم کم رویت شده و مالک دوم خودرو بعد از خریدن آن، ترجیح داده تا این خودرو درون پارکینگ باقی بماند. کلاسیک بازها یکی از دلایل ورود این خودرو را، استفاده در جشن های2500ساله قبل از انقلاب اسلامی ذکر کردند. به گفته مالک، وقتی برای خرید یکی از قطعات از شرکت مرسدس بنز آلمان سفارش را ثبت کردند، نامه ای از شرکت مذکور مبنی بر خریداری خودرو و معاوضه با جدیدترین محصول مرسدس بنز برای وی ارسال شد. درزمان خود لوکس و دست نیافتی بود. گرانقیمت و دارای بهترین امکانات و تجهیزات در آن سال بود. خودروی کلاسیک مورد نظر مرسدس بنز 300 SEL است.

پل براک، طراح اصلی مرسدس بنز 300SE L است.Paul Bracq دردهه های 60 و 70 خدمات فراوانی برای مرسدس بنز انجام داد. بسیاری از مدل ها و اتاق ها را طراحی کرد، بنز600،230SL،اتاقW108،W114 از جمله خودروهایی بودند این طراح فرانسوی طراحی کرده است. همچنین بعد از رفتن وی به شرکت ب ام و، روح جدیدی در سبک طراحی این شرکت بوجود آورد.

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز درسال1965 محصول جدید باکد W108-W109 معرفی و روانه بازار کرد. از نظر طراحی فرق چندانی با اتاقW111 قبلی نداشت. تنها حذف دم انتهایی را می توان به عنوان مهم ترین تغییر در طراحی اتاقW108-W109 برشمرد. اتمام تولید این اتاق درسال1972 بود.مرسدس بنز برای آنکه بین این دو اتاق تفاوت ها را نشان دهد مدل هایی که پیشرانه ضعیف تر و پایه برروی آنها نصب می شد را با کد W108 روانه بازار ساخت.اما اتاق های کدW109 علاوه بر استفاده از پیشرانه های 6سیلندر و قدرتمند8سیلندر که با نام 300 در نامگذاری شروع می شدند، به میزان 10سانتی متر نیز از نظر طول کشیده تر بوده اند. این افزایش طول باعث نامگذاری L بروی این اتاق بوده است.

قصـه از کجا شروع شد؟

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

اما داستان W109 موجود در ایران به 44سال قبل باز می گردد.تعداد قابل توجهی از این اتاق وارد کشور شد. برخی از آنها نیز برای سفارت خانه ها مورد استفاده قرار گرفت و برخی دیگر برای دربار شاه مخلوق البته مدل این مدل ها اکثراً 300SE L بوده اند.البته نمونه هایی که توسط درباریان وارد شدند رنگ بادمجانی تیره داشته اند که نمونه مورد آزمایش رنگ مشکی داشت. مالک اول این خودرو برای تهیه این اتومبیل شخصاً به کشور آلمان رفته. خودرویی که ایشان سفارش می دهد با بهترین و کامل ترین تجهیزات بوده است.حتی وی برای خاص بودن W109 خود پوشش کابین را از چرم برای جلو و جیر و مخمل برای عقب، سفارش داده بود. البته یکی دیگر از مواردی که باعث خاص جلوه دادن این اتومبیل می شود وجود شیشه برقی میان سرنشین های جلو و عقب است.مالک اول درسال 1968 بعد از خریداری اتومبیل و وارد کردن آن به کشور از آن در برخی مهمانی ها استفاده می کرد البته کارکرد 98هزارکیلومتری خودرو و سرحال بودن آن بسیار جای تعجب داشت. با فوت مالک خودرو، 300SEL برای مدت بسیار طولانی در پارکینگ منزل ایشان باقی ماند و خاک می خورد. ورثه در خارج از کشور زندگی می کردند و بی خبر از گنج موجود در پارکینگ. یک سال پیش بود که مالک دوم خودرو این اتومبیل را از ورثه خریداری کرد و به منزل خود آورد. طبق اطلاعاتی که در دست داریم 300SEL مورد نظر برخلاف دیگر مدل های موجود، به صورت شخصی وارد ایران شده و در سفارتخانه ها و یا دربار مورد استفاده قرار نگرفته است.

همچنان سرحال و سرزنده

درطراحی این خودرو سعی شده تا لوکس بودن آن کاملاً مشهود بنظر رسد.چراغ های خربزه ای که درطرفین آن زره کروم کاری شده نقش بسته به همراه جلو پنجره بسیار بزرگ، یادآورد اتاق قبلی یعنی W111 است. جلو پنجره کروم و مشبک به همراه کاپوت کشیده و پهن، همانند نسل های قبلی به سمت بالا باز می شود که کمی بر وزن درپوش موتور می افزاید. در نمونه های سفارش آمریکا این مدل، از چراغ جلوی جداگانه استفاده شده است. نمونه مورد نظر سفارش اروپا بوده و به همین خاطر چراغ جلوی خربزه ای آن یک تکه است. همه وسایل و قطعات خودرو فابریک بوده حتی آنتن روی گلگیر و برف پاک کن ها. فقط کمی لبه های پلاستیکی برف پاک کن ها به مرور زمان پوسیده شده اند. گلگیرهای طرفین دارای میله های پرچم بوده اند.تنها بخشی از رنگ گلگیر سمت راننده مورد مرمت قرار گرفته بود، دیگر قسمت های بدنه بخصوص رنگ، کاملاً فابریک و سالم بوده است. در قسمت کناری زه کاری های روی بدنه و درو قاب شیشه و درها سالم و نو مانده اند.تایرهای مورد استفاده دانلوپ بوده که تایر فابریک 14اینچ GoodYear همچنان در صندوق عقب و درجای مخصوص خود قرار داشت. همه چیز خودرو همانند روز اول دست نخورده باقی مانده است.سپرها، زه دور بدنه،چراغ های جلو و عقب، جلو پنجره و دستگیره های در نو و فابریک بوده اند. یکی دیگر از ویژگی های این مدل مجهز بودن به فنربندی بادی است. عملکرد این سیستم با روشن و خاموش شدن خودرو صورت می گیرد. زمانی که خودرو را خاموش می کنید بعد از چند دقیقه سیستم تعلیق خودرو به صورت اتوماتیک کاهش ارتفاع می دهد. همچنین بعد از روشن شدن خودرو باید چند دقیقه ای صبر کنید تا ارتفاع خودرو به حالت عادی برگردد.

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

قلب بنز بعد از 44سال

با اولین استارت روشن شد.صدای غیرعادی هم شنیده نمی شد و به قول معروف خبری از ریپ زدن نبود. قلب تپنده 300SEL مورد نظر همچنان می تپید. یک پیشرانه 6سیلندر 3لیتری با آرایش خطی. حجم دقیق این پیشرانه 2996 سی سی است و حداکثر قدرت آن170 اسب بخار در دور5400 است.جعبه دنده 4سرعته دستی که در پشت فرمان تعبیه شده است می توان به چرخ های عقب250نیوتن متر گشتاور منتقل کند. البته برای این مدل نیز شما می توانید از جعبه دنده 4سرعته اتوماتیک بهرمند شوید.

کابین، لوکس و تشریفاتی

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

صندلی های عقب و تودری ها در این قسمت از مخمل و جیر پوشانده شده اند. فضای کابین عقب و جلو با یک شیشه برقی از هم جدا شده است.بخشی از رودری ها ، دیواره ی جداکننده و ستون ها نیز چوب کاری شده اند. کیفیت چوب مورد استفاده بعد از گذشت این همه سال همچنان نو و سالم است.برروی دیواره جداکننده یک میز کار چوبی به همراه آینه تعبیه شده است. دربالای این میز نیز رادیو فابریکBECKER قرار دارد. دکمه شیشه بالابر، چراغ مطالعه و جافندکی نیز برروی این قسمت قرار دارد. همچنین میکرفون برای صحبت با راننده درهنگام بالابودن شیشه وسط، در این قسمت قرار گرفته است.

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

درقسمت جلو نیز صندلی ها با پوشش چرم مزین شده اند.طرح چوب استفاده شده در داشبورد و قسمت های مختلف خودرو جلوه لوکس و خاص به این خودرو بخشیده است.در روبرویتان دوصفحه کیلومترشمار قرار دارد. سمت راست سرعت سنج خودرو نصب شده که بین این دو صفحه ساعت آنالوگ تعبیه شده است. صفحه سمت چپ میزان سوخت، روغن و درجه دمای آب رادیاتور را نشان می دهد. درپشت فرمان نیز میکروفن راننده قرار دارد. درمرکز داشبورد نیز رادیوضبط Becker و سیستم تهویه ديده مي شود. از دیگر امکانات لوکس این خودرو می توان به چهار شیشه برقی اشاره کرد که همچنان سیستم برق این خودرو سالم و قابل استفاده است. برروی برخی مدل ها کولر و سیستم تهویه به صورت آپشن نصب می شده که مرسدس بنز برروی این اتاق کولر را جزو امکانات و تجهیزات استاندارد قرار داده است.

قدرتمندترین مدل در آن زمان

قوی ترین موتوری که برروی این خودرو قرار داشت 8سیلندر خورجینی بود. این پیشرانه برروی مرسدس بنز 300SEL6.3 قرار داشت و 250 اسب بخار قدرت و 500نیوتن متر گشتاور تولید می کند.جعبه دنده مورد استفاده در این مدل 4سرعته اتوماتیک بوده و سیستم سوخت رسانی آن انژکتوری است.شتاب صفر تاصد 6.3ثانیه و حداکثر سرعت221کیلومتر درساعت، این خودرو را به عنوان سریع ترین سدان لوکس معرفی کرده بود.قیمت این خودرو درزمان تولید15122 دلار بوده است. نسل بعدی این خودرو با کدW116 از سال1972 تا 1980 تولید شد که طراحی آن کاملاً متفاوت و دگرگون شده بود.

 مرسدس بنز 300SEL

مرسدس بنز 300SEL

درپایان ضمن تشکر از آقای تهرانی مالک محترم خودرو، از آقای دیانت مدير فني مجموعه سوپر سرويس نیز جهت هماهنگی های لازم برای انجام این گزارش تشکر می کنیم.

جدول مشخصات فنی مرسدس بنز 300SE L کد W109

 

نوع و آرایش پیشرانه 6سیلندر خطی
حجم دقیق پیشرانه 2996سی سی- معادل 3لیتر
حداکثر قدرت 170 اسب بخار در 5400دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر در 4000دور در دقیقه
سیستم سوخت رسانی انژکتور BOSCH
حجم باک سوخت و مصرف 82لیتر -18لیتر در هر100کیلومتر
جعبه دنده 4سرعته دستی- 4سرعته اتوماتیک
وزن خالص 1655کیلوگرم
وزن کلی با تمام تجهیزات 2140 کیلوگرم
طول 5000میلی متر(در نمونه L)
پهنا 1810میلی متر
ارتفاع 1440میلی متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب 2850میلی متر
شتاب صفر تاصد 12ثانیه
حداکثر سرعت 200کیلومتر درساعت
قیمت در سال تولید 28600مارک- 9910دلار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی