پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد

هیچ مانعی وجود ندارد که شکاری جدید فورد نتواند از آن عبور کند

Ford F-150 SVT Raptor  پادشاه خاک و سنگ به نقل از مجله تخت گاز فورد به ساختن غول‌های بی‌شاخ و دم شهره است؛ ماشین‌های بزرگ و البته قدرتمند، اما روی جاده! فورد اگرچه تا کنون محصولاتی را روانه کوه و دشت کرده است اما در این میدان زیاد هم باتجربه نیست. “Ford F-150 SVT Raptor” […]

javankhodro
پنجشنبه - ۱۸ تیر ۱۳۹۴

Ford F-150 SVT Raptor

 پادشاه خاک و سنگ

به نقل از مجله تخت گاز

فورد به ساختن غول‌های بی‌شاخ و دم شهره است؛ ماشین‌های بزرگ و البته قدرتمند، اما روی جاده! فورد اگرچه تا کنون محصولاتی را روانه کوه و دشت کرده است اما در این میدان زیاد هم باتجربه نیست. “Ford F-150 SVT Raptor” وانت شکاری فورد است که همین امسال بیرون می‌آید و مخصوص کوه و صحرا است! 150F- آخرین نسل از وانت‌های سری F فورد است که باید گشت و گذار در سنگ و صخره و ناهمواری‌ها یا اصطلاحا “Off-roading” را با آن ها تجربه کرد. موتور و اندامش آنقدر قدرتمند هست که تپه‌ها و سنگ‌های سخت را زیر چرخ‌هایشان رام کنند. اگر شما هم دوست دارید می‌توانیم با این ماشین کمی بیشتر آشنا شویم. اریک آیاپانا، یکی از متخصص‌های دنیای خودرو در آمریکا هم با ما همراه خواهد شد.

فورد

فورد

شکاری فورد در پستی و بلندی آنقدر نرم و راحت است که فکر می‌کنید در اتوبان می‌رانید! در آب و دریاچه‌های کم عمق هم می‌توانید با آن بروید؛ جاهایی که خیلی از شاسی بلندهای قوی هم حتی گیر می‌کنند! فورد یک محوطه بزرگ شامل چند تپه و پستی بلندی‌های متنوع و همینطور چند دریاچه در کالیفرنیای آمریکا به محصول جدیدش اختصاص داده است. کسانی که می‌خواهند شکاری فورد را امتحان کنند می‌توانند به این محل بروند و تنها با پرداخت 15 دلار هرچقدر که می‌خواهند گاز بدهند و سرعت بروند.

خیلی از کار درست‌های دنیای اتومبیل در آمریکا به منطقه “ال‌ میرج” در کالیفرنیا رفتند تا محصول جدید فورد را محک بزنند. اریک آیاپانا یکی سرشناس‌ترین‌ کسانی بود که به این محل سر زدند. او که به دعوت کارخانه فورد به ال میرج آمده بود پس از امتحان کردن 150F- می‌گوید: “شکاری جدید فورد با این که ظاهر غول پیکر و اندام تنومندی دارد ولی موقع پیچیدن و مانور دادن تیز و سریع است. واقعا اغراق نیست اگر بگویم در این کلاس از ماشین‌ها هیچ محصولی را ندیده‌ام که کنترل (هندلینگ) به این خوبی داشته باشد.”

فورد

فورد

به آخرین ماشین از اف‌های کارخانه فورد یک موتور غول 2/6 لیتری داده‌اند. درست است که بنزین را می‌بلعد ولی در عوض 411 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که با آن از همه چیز و همه جا می‌تواند بگذرد و بالا برود. نیروی گشتاوری که تولید می‌کند هم 434 نیوتن‌متر است که واقعا عدد قابل قبولی حساب می‌شود. موتور خورجینی 8 سیلندر شکاری جدید صدای به نسبت بلند و گوشنوازی هم دارد که در بیابان می‌تواند همدم‌تان باشد.

 صفر تا صد ماشین‌های کوهستان را نمی‌شود مانند دیگر ماشین‌های معمولی مشخص کرد زيرا اساسا برای راه رفتن روی جاده آسفالت ساخته نشده‌اند. البته معیاری وجود ندارد که همه آن را قبول داشته باشند ولی عددی که کارخانه فورد برای صفر تا صد 150F- جدید بیرون داده بر اساس آزمایش روی نوعی از زمین خاکی تخت است. در این زمین شکاری توانست در حدود 7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد. همچنین روی زمین مشابه 150F- به 4/15 ثانیه وقت نیاز داشت تا از حالت ساکن به حرکت درآید و یک چهارم مایل یعنی حدود 400 متر را بپیماید.

فورد

فورد

این ارقام شاید چندان به نظرتان عجیب و غریب نیاید؛ دلیلش این است که وزن ماشین را در نظر نگرفته‌اید. اگر این ارقام را با توجه به وزن 3 تنی ماشین بسنجید متوجه می‌شود که این ماشین حتی در مقایسه با سدان‌ها هم می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. وزن 150F- دقیقا 8392 کیلوگرم است. اتاق محکم این ماشین، جلوبندی‌اش و چرخ‌های مخصوص آف رودش هستند که وزن آن را به شدت بالا می‌برند.

برای این که این غول را در حالی که 100 کیلومتر در ساعت سرعت دارد متوقف کنید حداقل به 5/44 متر فاصله نیاز دارید . البته این عدد هم مربوط به زمین مشابهی است که بقیه تست‌ها در آن انجام شده است. بنابراین همه این عددها روی آسفالت می‌توانند کمی بهتر باشند ولی زیاد اهمیتی ندارد چون F-150 سلطان خاک و سنگ است. ضمنا نیازی به یادآوری نیست که همه این عددها مربوط به زمانی است که هیچ باری روی ماشین سوار نشده است و به تناسب وزن بار همه ارقام تغییر می‌کنند.

اریک آیاپانا کسی بود که مسئولان فورد بدون هیچ محدودیتی به او اجازه دادند با ماشین به هر جا که می‌خواهد برود و محدودیت‌های پیست را از مقابل او برداشتند. یکی از کارهایی که او کرد این بود که با نزدیک به 100 کیلومتر در ساعت سرعت از ارتفاع دو متری روی یک تپه به درون دریاچه پرید و جالب این که ماشین هیچ مشکلی پیدا نکرد و او با سرعت به راهش ادامه داد. یکی از دیگر کارهایی که او کرد این بود که با ماشین به قسمت عمیقی از دریاچه رفت که حرکت در آن منطقه برای راننده‌های عادی قدغن شده بود. پس این که ماشین او تا حد زیادی درون آب فرو رفت موتور شروع به پت‌پت کردن کرد و در این موقع او به عقب برگشت.

فورد

فورد

او می‌گوید: “وقتی در قسمت‌های عمیق دریاچه به ماشین گاز می‌دهید، خیلی نرم و آرام جلو می‌رود؛ انگار که سوار یک قایق شده‌اید. انقدر راحت و قدرتمندانه در آب حرکت می‌کند که فکر می‌کنید سال‌ها است دارد همین کار را انجام می‌دهد.” یک “گاورنر” الکترونیکی هوشمند هم روی ماشین است که رفتار موتور و سیستم تعلیق ماشین را متناسب با وزن باری که حمل می‌کند تغییر می‌دهد. البته گاورنر در سرعت‌های پایین چندان دخالتی در فعالیت ماشین نمی‌کند ولی وقتی به صد کیلومتر در ساعت نزدیک می‌شوید وزن اضافی را چک می‌کند و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

البته آیاپانا فقط به‌به و چهچه نکرد و انتقادهایی هم از ماشین کرد. او پس از اتمام رانندگیش با شکاری در میان خبرنگارهایی که دور او جمع شده بودند گفت: “در سرعت‌های بالا وقتی جاده خیلی ناهموار باشد ماشین کمی خشک است. محصولی مثل این که همه‌چیزش فوق‌العاده است بهتر بود فنربندی کمی نرم‌تری داشت.” F-150برای 5 سرنشین جا دارد. گیربکسش 6 دنده است و سیستم تعویض دنده‌اش خودکار.

فورد

فورد

یکی از آزمایش‌هایی که معلوم می‌کند ماشین‌های کوهستان چقدر قدرتمند هستند آزمایش سطح‌های شیبدار است. معمولا سطحی از خاک و سنگ با جنس مشابه را به صورت مصنوعی در شیب‌های مختلف قرار می‌دهند تا ماشین‌های کوهستان و تراک‌ها با دورخیزهای یکسان از آن ها بالا بروند. در ال میرج هم F-150 را در چنین آزمایشی شرکت دادند. نتیجه مثبت بود و این ماشین توانست به خوبی از شیب‌های تند بالا برود. البته ماشین‌هایی هستند که در این زمینه از شکاری فورد بهتر باشند ولی بالا رفتن از شیب یکی از نقاط قوت F-150 بود. ماشین به خوبی با اتکا به دو چرخ عقبش بالا می‌رفت. یکی دیگر از اتفاقاتی که در ال میرج افتاد هنر نمایی چند راننده حرفه‌ای بود که ماشین را روی دو چرخ عقب بلند می‌کردنند و راه می‌بردند.

F-150 هم مانند اکثر هم نوع‌هایش با اتکا به یک دیفرانسیل حرکت می‌کند و اساسا تک دیفرانسیل است ولی در مسیرهای سخت و مواقع نیاز می‌شود دیفرانسیل دیگرش را هم به کار انداخت تا قدرت موتور هر چهار تایر را بچرخاند. البته در همین آغاز، فورد می‌خواهد چند نمونه مختلف از F-150 بیرون بدهد. ویژگی یکی از آن ها این است که کلا دو دیفرانسیل است و هیچ وقت با اتکا به نیروی دو چرخ حرکت نمی‌کند.

یکی دیگر از انواع محیط‌هایی که در محوطه ال میرج وجود داشت زمینی با شن‌های روان بود. منتقدانی که در این قسمت پشت F-150 نشستند هم از آن اظهار رضایت کردند. اریک آیاپانا در این باره می‌گوید: “ماشین به خوبی در این محیط خودش را جمع می‌کند و در نرمی شن‌ها سرعت و قدرت‌اش را از دست نمی‌دهد.”

یکی دیگر از اتفاقات جالبی که در بدو تولد F-150 جدید فورد افتاد حضور چند مجله و برنامه تلویزیونی معتبر در ال میرج بود که می‌خواستند این ماشین را با محصولات هم نوعش به خصوص چند مدل از کارخانه جیپ مقایسه کنند. در طی چند روز F-150 را با بیش از 5 ماشین مقایسه کردند و به جز یکی از محصولات جیپ، شکاری فورد از جدال با بقیه رقبا سربلند بیرون آمد.

یکی از امکانات خیره کننده شکاری فورد دوربینی است که در قسمت جلویی آن قرار دارد و فضای مقابل ماشین را نشان می‌دهد. این دوربین فقط برای افزایش دید راننده نیست و فعالیت سیستم‌های هوشمند ماشین هم با استفاده از اطلاعاتی که نرم‌افزارها از تصویر آن استنباط می‌کنند انجام می‌شود. جالب اینجاست که این دوربین با استفاده از نرم‌افزارهایی که تصویر آن را ویرایش می‌کنند می‌تواند در محیط‌های مختلف مثل گرد و غبار شدید، آب نه چندان شفاف و مه تصویر به نسب واضح و قابل فهمی از بیرون به دست دهد.

البته این دوربین تنها نیست و چندین دوربین و حس‌گر دیگر در اطراف ماشین قرار دارند که کار راننده را آسان‌تر می‌کنند. یکی از مهمترین کارهایی که دوربین‌ها، حس‌گرها و سیستم‌های پردازنده ماشین با همکاری هم انجام می‌دهند این است که بررسی کنند آیا ارتفاع ماشین برای عبور از روی صخره‌ها و موانعی که ماشین به آن ها نزدیک می‌شود کافی است یا نه. در صورتی که جواب منفی باشد ماشین می‌تواند کمی به هوا بلند شود و ارتفاع بگیرد. باز هم اگر این ارتفاع کافی نباشد و در صورت ادامه دادن به راه صخره‌ها با زیر ماشین برخورد کنند سیستم‌های هوشمند F-150 پیش از رسیدن به آن ها راننده را باخبر می‌کنند و هشدار می‌دهند که برای جلوگیری از برخورد مسیر را عوض کند.

یکی دیگر از فناوری‌های پیشرفته‌ای که در این ماشین وجود دارد سیستم هوشمندی است که سرنشینان را از راندمان ماشین باخبر می‌کند. این سیستم با در نظر گرفتن شیب مسیر، مصرف سوخت و نیرویی که موتور ایجاد می‌کند را نسبت به مسافتی که ماشین طی می‌کند می‌سنجد و اطلاع می‌دهد که عبور از این مسیر چقدر بهینه است. مسیرهایی مثل شن، آب عمیق و … هستند که نیروی زیادی از ماشین تلف می‌کنند و عبور از آن ها بنزینی زیادی هدر می‌دهد. با توجه به این که در کوه و صحرا دسترسی به سوخت وجود ندارد و باید در مصرف بنزین تا حد ممکن صرفه جویی کرد، این سیستم به راننده کمک می‌کند تا از وضعیت جاده مطلع شود در صورتی که نیروی زیادی از ماشین می‌گیرد مسیر را عوض کند. البته این سیستم موقعی می‌تواند سودمند باشد که برای رسیدن به یک نقطه مسیرهای جانشین وجود داشته باشد.

از توانایی‌های‌ فنی و موتوری ماشین که بگذریم نباید فراموش کرد که طراحی داخلی ماشین هم یک موفقیت برای کارخانه فورد است. درونش آنقدر زیبا و آرامش‌بخش است که در مسافرت‌های طولانی که ممکن است با این ماشین برويد اصلا خسته‌تان نمی‌کند. البته یک پکیج 3 هزار دلاری هم وجود دارد که می‌توانید برای F-150 بخرید. این پکیج امکانات مختلفی مثل گرم کن و خنک کننده صندلی‌ها و سیستم پیشرفته صوتی و تصویری به شکاری شما اضافه می‌کند.

فورد

فورد

البته امکانات دیگری هم هست که می‌توانید به این ماشین اضافه کنید. یکی از مهمترین‌های ‌آن سیستم ناوبری و مسیریابی سونی است که در بیابان بی‌آب و علف می‌تواند خیلی به درد بخور باشد. قیمتش 2 هزار و 500 دلار است. پکیج‌های دیگری هم هست که اگر سفارش بدهید قیمتش به 46 هزار دلار قیمت پایه ماشین اضافه می‌شود.

وانت شکاری فورد یک نمونه تک است که واقعا می‌توان ادعا کرد با ویژگی‌های منحصر به فردش هیچ ماشینی جای آن را نمی‌گیرد. در کوهستان و کویر می‌تواند به هر نوع مانعی که فکرش را می‌کنید غلبه کند. این کار را هم با سرعت‌هایی انجام می‌دهد که مانند آن را فقط در اتوبان‌ها دیده‌اید!‌

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی