پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای رنگی

ایجاد محدودیت در رنگ خودرو توسط خودروسازان

عملکرد شرکت‌های خودروساز در ایجاد محدودیت برای عرضه برخی خودروها باعث افزایش اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار این خودروها شده است، به طوری که در حال حاضر این اختلاف قیمت تا 13 میلیون تومان نیز می‌رسد. سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به فارس گفت: هم‌اکنون شرکت‌های خودروساز، مدیریت بازار خودرو […]

javankhodro
دوشنبه - ۸ آذر ۱۳۹۵

عملکرد شرکت‌های خودروساز در ایجاد محدودیت برای عرضه برخی خودروها باعث افزایش اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار این خودروها شده است، به طوری که در حال حاضر این اختلاف قیمت تا 13 میلیون تومان نیز می‌رسد.

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به فارس گفت: هم‌اکنون شرکت‌های خودروساز، مدیریت بازار خودرو را در دست دارند و طوری عمل می‌کنند که شاهد شکل‌گیری حاشیه قیمتی در بازار خودرو هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز بیشتر فروشنده خودروهای کارتکسی با قیمت آزاد هستند، نه فروش با قیمت کارخانه.

مؤتمنی در مورد اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروهای داخلی  گفت: در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با افزایش قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی مواجه شده و نوع کارتکسی این خودرو با قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومان و نوع پلاک‌شده آن با قیمت 40 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: البته قیمت خودروها تابع رنگ آنها نیز هست، به طوری که پژو 206 تیپ 5 رنگ خاکستری کارتکسی 38.5 میلیون تومان و رنگ سفید این خودرو 39.5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز از موضوع رنگ خودروها سوءاستفاده می‌کنند و عرضه خودروهایی را که تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد، محدودتر می‌کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت در بازار می‌شود.

وی با اشاره به قیمت 119 میلیون تومانی رنو کپچر سفید در بازار، گفت: قیمت این خودرو با رنگ نارنجی حدود 114 میلیون تومان است و شاهد اختلاف 5 میلیون تومانی بین رنگ‌های مختلف آن هستیم که به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وی تصریح کرد: خریداران طی سال‌های اخیر تقاضای بیشتری برای خرید خودروهای مشکی، سفید و خاکستری داشته‌اند و تقاضای زیادی برای خرید خودرو با رنگ‌های دیگر وجود ندارد و در چنین شرایطی خودروسازان نیز عرضه خودرو با رنگ‌‌های پرفروش را محدود می‌کنند.

* ایجاد محدودیت در عرضه رنگ‌های پرطرفدار

وی در ادامه محدودیت در فروش نقدی خودرو توسط خودروسازان را عاملی برای افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بین 500 هزار تومان تا 14 میلیون تومان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه وجود دارد.

وی با اشاره به قیمت 20 میلیون و 600 هزار تومانی پراید در کارخانه، گفت: هم‌اکنون نمایندگی‌های سایپا این خودرو را به قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان عرضه می‌کنند.

مؤتمنی قیمت پژو 405 جی‌ال‌ایکس را در بازار 30 میلیون و 500 هزار تا 30 میلیون و 700 هزار تومان بسته به رنگ خودرو عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت 1.5 میلیون تومانی بین بازار و کارخانه در مورد این خودرو وجود دارد.

وی با اشاره به محدودیت ایجاد شده در عرضه سمند SE از سوی کارخانه در هفته گذشته، گفت: این مسئله باعث شد تا قیمت این خودرو به 29.5 میلیون تومان برسد، اما عرضه خودرو طی روزهای اخیر از سوی کارخانه باعث شده قیمت این خودرو به 28 میلیون و 300 هزار تومان برسد.

وی اختلاف قیمت سمند LX را در بازار و کارخانه یک میلیون و 700 هزار تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شاهد اختلاف یک میلیون و 700 هزار تومانی بین قیمت کارخانه و بازار پژو 206 تیپ 2 نیز هستیم، به طوری که این خودرو در بازار 34 میلیون و 400 هزار تومان و در کارخانه 32 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی قیمت پژو پارس را در بازار 37.5 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: قیمت این خودرو در بازار 1.5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به قیمت 37 میلیون و 800 هزار تومانی پژو 206 مدل V8 در کارخانه، گفت: این خودرو در بازار 38.5 میلیون تومان تا 39 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی قیمت هایما را در بازار 85 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: قیمت این خودرو در بازار 10 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

وی قیمت تندر 90 دنده اتوماتیک را در بازار 47 میلیون و 200 هزار تومان عنوان کرد و گفت: بهبود عرضه این خودرو طی روزهای اخیر نیز باعث شده تا قیمت بازار آن 150 هزار تومان پایین‌تر از قیمت کارخانه باشد.

مؤتمنی در مورد قیمت رنو کپچر نیز گفت: این خودرو با قیمت 114 تا 118 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن 105 میلیون تومان است و به این ترتیب شاهد اختلاف 11 تا 13 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو هستیم.

* اختلاف قیمت 500 هزار تومانی پراید

وی در ارزیابی وضعیت بازار محصولات سایپا نیز گفت: در حال حاضر تیبا SX با قیمت 25 میلیون و 100 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که حدود 300 هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

به گفته وی در مقابل، سراتو دنده اتوماتیک نیز به دلیل افزایش عرضه از سوی شرکت طی روزهای اخیر در بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده و با اختلاف 2 میلیون و 900 هزار تومانی به قیمت 88 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

مؤتمنی ادامه داد: قیمت ساندرو دنده اتوماتیک نیز در بازار به 52.5 میلیون تومان رسیده که 3.5 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.
به گفته وی، قیمت سایپا 131 مدل SE در بازار به 21 میلیون و 200 هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 20 میلیون و 690 هزار تومان است.

وی افزود: سایپا 111 مدل SE نیز در بازار 21 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر تنظیم بازار خودرو در دست شرکت‌های خودروساز است و با ایجاد محدودیت در عرضه برخی محصولات، زمینه افزایش قیمت این خودروها در بازار فراهم می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پایان در ارزیابی وضعیت بازار خودروهای خارجی نیز گفت: با وجود افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر، این مسئله بر بازار خودروهای خارجی تأثیری نداشته و جو روانی ایجاد نشده است.

منبع: فارس / به نقل از خودروکار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی