پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف پرشیا و پورشه

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی اعلام شد. شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی به شرح زیر اعلام شد؛ 1- هر دو خودرو مقصر و زیان دیده در زمان وقوع حادثه دارای بیمه نامه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند. 2- رانندگان هر […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی اعلام شد.

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی به شرح زیر اعلام شد؛

1- هر دو خودرو مقصر و زیان دیده در زمان وقوع حادثه دارای بیمه نامه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند.

2- رانندگان هر دو خودرو دارای گواهینامه مجاز رانندگی وسیله نقلیه مورد حادثه باشند.

3- میان طرفین حادثه، اختلافی وجود نداشته باشد.

4- خسارت منجر به جرح نباشد.

5- هر دو خودرو (مقصر یا زیان دیده) به شعبه پرداخت خسارت مراجعه کنند.

6- سقف خسارت بدون کروکی 63 میلیون ریال است.

علیرضا حسینی فعال حوزه بیمه، با اشاره به اینکه کف بیمه از سوی بیمه‌مرکزی اعلام می‌شود، گفت: در شرکت‌های مختلف بیمه سقف بیمه متفاوت و ممکن است تا 30 میلیون تومان برسد اما کف تمام بیمه‌های شخص‌ثالث 6 میلیون و 300 هزار تومان است. بنابراین تمام افراد ملزم به داشتن حداقل بیمه شخص‌ثالث هستند؛ ولی تعیین سقف بیمه اختیاری است. به همین دلیل بیمه‌مرکزی در این ابلاغیه سقف خسارت را برای دریافت 6 میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرده است.

داشتن عکس از حادثه الزامی نیست

با حذف ماموران پلیس برای ثبت کروکی تصادفات احتمال تقلب و تصادفات ساختگی برای دریافت خسارت از بیمه افزایش پیدا می‌کند، ضمن آن‌که در این ابلاغیه لزوم داشتن عکس از حادثه ذکر نشده است.

حسینی در این خصوص عنوان کرد: در این ابلاغیه هیچ اشاره‌ای به‌داشتن عکس نشده ‌است. زمانی‌که در ابلاغیه‌ یا قانون موضوعی ذکر نشده‌ باشد، این امر به منزله سکوت قانون تلقی می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند بند یا تبصره‌ای به آن اضافه کند. بنابراین اگر عکس انداختن از صحنه تصادف در این ابلاغیه ذکر نشده‌است، نیازی به آن نیست.

تشخیص تصادفات ساختگی

وی در ادامه با تاکید بر این که در پارکینگ‌های بیمه کارشناسان ارزیاب، میزان خسارت واردشده و ساختگی بودن تصادف را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، گفت: احتمال تقلب همیشه در بیمه وجود دارد. ممکن است برخی افراد با یکدیگر تبانی و با صحنه‌سازی اقدام به دریافت خسارت کنند. مثلا خودرویی ثابت نگه داشته می‌شود و خودرویی دیگر با سرعت با او برخورد می‌کند. صاحبان خودرو نیز پس از تهیه عکس برای دریافت خسارت به دفتر بیمه مراجعه می‌کنند اما کارشناسان ارزیاب خسارت بیمه با تجربه و مهارت خود می‌توانند تشخیص دهند کدام یک از تصادفات ساختگی و حتی در چه زمانی اتفاق افتاده است.

زیرا رنگ قسمتی از بدنه خودرو که تصادف کرده‌است پس از چند هفته تغییر می‌کند و پس از یک ماه زنگ می‌زند. کارشناسان ارزیاب به این موضوع کاملا واقف هستند و به راحتی می‌توانند زمان حادثه را تشخیص دهند.

مهلت پنج روزه برای مراجعه به بیمه

بر اساس قانون بیمه، طرفین تصادف برای دریافت خسارت پنج روز مهلت دارند به دفتر بیمه مراجعه کنند و اگر از زمان حادثه بیشتر از پنج روز بگذرد، قاعدتا مراکز بیمه مورد را نمی‌پذیرند.

حسینی در همین مورد عنوان کرد:‌ در کروکی پلیس علاوه بر نوع مکان و جزئیات حادثه تاریخ و زمان دقیق تصادف ذکر می‌شود. در صورتی که کروکی نباشد طرفین تصادف موظف هستند طبق قانون کلی بیمه حداکثر تا پنج روز به دفتر بیمه مراجعه کنند.

وی در پایان در مورد معتبر و پیوسته بودن بیمه طرفین گفت: معتبر بودن یعنی از شرکت‌های مورد تایید بیمه مرکزی باشند. پیوسته بودن به معنی این است که بیمه تمام و منقضی نشده باشد یا اینکه تمدید شده و تاریخ داشته باشد. هردو طرف باید نزد بیمه طرف مقصر بروند و در آن حاضر شوند.

احتمال قوی عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 96

وام خرید بیمه شخص ثالث برای موتور سواران

سقف پوشش بیمه شخص ثالث تا 190 میلیون تومان کوتاه شد!

قانون جدید بیمه شخص ثالث – پرداخت خسارت بیش از سقف بیمه نامه

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی