پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کنترل ماشين توسط موبايل

ماشین‌ خود را با موبایل کنترل کنید

بررسي سيستم “آن‌استار” به نقل از مجله تحت گاز فکرش را بکنید به مسافرت رفته‌اید، برای چند لحظه از ماشین پیاده می‌شود و در حالی که سوئیچ را درون ماشین جا گذاشته‌اید ماشین ناگهان قفل می‌شود. حالا باید چکار بکنید؟ برای فرستادن کمک به یک تعمیرگاه زنگ بزنید؟ یا شیشه ماشین را بشکنید؟! فکرش را […]

javankhodro
چهارشنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۴

بررسي سيستم “آن‌استار”

به نقل از مجله تحت گاز

فکرش را بکنید به مسافرت رفته‌اید، برای چند لحظه از ماشین پیاده می‌شود و در حالی که سوئیچ را درون ماشین جا گذاشته‌اید ماشین ناگهان قفل می‌شود. حالا باید چکار بکنید؟ برای فرستادن کمک به یک تعمیرگاه زنگ بزنید؟ یا شیشه ماشین را بشکنید؟! فکرش را بکنید با گوشی موبایل‌‌ یا با دسترسی به اینترنت به هر شکل دیگری بتوانید قفل ماشین‌تان را باز کنید. کارخانه جنرال موتورز آمریکا به راستی دنبال به وجود آوردن سیستمی است که این کار تنها گوشه‌ای از توانایی‌های آن است. این سیستم که در ارتباط با ماهواره کار می‌کند “آن‌استار” نام دارد.

جنرال موتورز ادعا می‌کند این سیستم می‌تواند همواره شما و ماشین‌تان را زیر نظر بگیرد، از لحاظ فنی ماشین شما را کنترل کند و هشدارهای لازم را بدهد. اگر می‌خواهید کسی را در خیابان ملاقات کنید، محل دقیق او را به شما نشان می‌دهد. “آن‌استار” به شما امکان می‌دهد از خانه‌، محل کار یا هر نقطه دیگری ماشین‌تان را کنترل کنید و حتی از اتفاقاتی که در اطراف آن می‌افتد باخبر شوید. شما از طریق شناسه‌ها و رمزهایی عضویتی که در ایمیل و شبکه‌های اجتماعی‌تان دارید و البته قبلا در این شبکه به عنوان مشخصات صاحب ماشین تعریف شده است به ماشین‌تان دسترسی پیدا کنید، آن را قفل یا باز، روشن یا خاموش کنید و حتی آن را حرکت دهید. مثلا جای پارکتان را عوض کنید که البته این قابلیت‌ها نیاز به سیستم‌های هوشمند دیگری به جز “آن‌استار” هم دارد.

کنترل ماشين توسط موبايل

چند هفته پیش جنرال موتورز اعلام کرد تغییرات ساختاری مهمی در پروژه “آن‌استار” داده است. در آخرین به روز رسانی‌های این شبکه این قابلیت به آن اضافه شده است که بعد از فروش یک ماشین، کانال‌های دسترسی به آن هم از فروشنده به خریدار انتقال یابد. راه‌اندازی “آن‌استار” روی ماشین کار چندان سخت و پرهزینه‌ای نیست، فقط باید چند تراشه الکترونیکی روی ماشین شما نصب شود. جنرال موتورز “آن‌استار” را به صورت یک پکیج کامل به شما می‌فروشد. هزینه ماهانه عضویت در شبکه این سیستم هم کمتر از 19 دلار آمریکا است. به تازگی جنرال موتورز نسخه‌ای از این پکیج را برای محصولات دیگر کارخانه‌ها هم عرضه کرده است.

سناتور چارلز شامر، مسئولیت تبلیغات و فروش این سیستم را به عهده گرفته است. او می‌گوید: “با پشتیبانی محدود کاربران حتی بعد از اینکه از این سرویس انصراف دادند جنرال موتورز یکی از گسترده‌ترین و مهمترین سرویس‌های امنیتی سال‌های اخیر را عرضه می‌کند.” شامر می‌گوید آن ها قصد دارند نمونه اولیه‌ای از سرویس “آن‌استار” را به صورت رایگان در اختیار صاحبان خودرو قرار دهند تا فواید این سیستم برای عموم روشن شود.

این سیستم قرار بود زودتر از این ها به بهره‌برداری برسد ولی به دلایلی این کار چند ماه به تعویق افتاد. در جلسه آخر هیئت مدیره جنرال موتورز آن ها به دلیل این وقفه عذرخواهی کردند. یکی از مهمترین چالش‌های این پروژه در ماه‌های اخیر اعتراض عده‌ای به تضادهای آن با قوانین آمریکا بوده است. حدود یک سوم از سهام جنرال موتورز در اختیار دولت آمریکا است و این بیش از هر شرکت دیگری آن ها را به رعایت قوانین و مقررات ملزم می‌کند.

در پی این کش‌مکش‌ها ژوان فینورن، نایب رئیس پروژه “آن‌استار” در ویدیویی که منتشر شد اعلام کرد آن ها تغییراتی در روند پروژه‌شان داده‌اند. خانم فینورن گفت: “آن ها دیگر سرعت و محل ماشین‌ها را به طور مداوم کنترل نمی‌کنند و فقط موقعیت هر ماشین را هر چند دقیقه یکبار تعیین می‌کنند. ضمنا او اطمینان داد این اطلاعات هیچ استفاده دیگری نخواهد داشت و عوام به آن ها دسترسی نخواهند داشت. با همه این ها هنوز هم فعالیت‌های این پروژه مورد بحث است.

فینورن درباره سیاست‌های جدیدشان گفت: “آن‌استار ارتباطش با وسایل نقلیه را از دو طریق حفظ می‌کند، البته تا زمانی که مشترکان این سیستم انصراف ندهند.” او همچنین گفت قرار است این سیستم روی دسته‌ای از محصولات جدید جنرال موتورز نصب شوند و تا چند ماه رایگان در اختیار خریداران قرار گیرند.

ایده چنین سیستمی آنقدر هم بکر نیست. کارخانه‌هایی مثل فورد قبلا هم طرح‌های مشابهی را پیاده کرده بودند که برای مثال به راننده امکان می‌داد از طریق بلوتوث با اسمارت‌فون یا ام‌پی‌3 پلیرش ماشین را کنترل کند. تفاوت “آن‌استار” این است که با ماهواره کار می‌کند و محدودیت‌های این سیستم‌ها را ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی