پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه DS6 و ب ام و X1

شاخ به شاخ DS6 و ب ام و X1

با عرضه DS6  و نسل جدید ب ام و X1، آتش رقابت در کلاس کراس اوورهای پرمیوم بازار ایران تندتر شده و با توجه به قیمت بالای پورشه ماکان و بی رقیب بودن این دو خودرو در ایران باعث شده تا این بخش خاص بازار در انحصار ب ام و و  DS باشد. البته از […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱ فروردین ۱۳۹۶

با عرضه DS6  و نسل جدید ب ام و X1، آتش رقابت در کلاس کراس اوورهای پرمیوم بازار ایران تندتر شده و با توجه به قیمت بالای پورشه ماکان و بی رقیب بودن این دو خودرو در ایران باعث شده تا این بخش خاص بازار در انحصار ب ام و و  DS باشد. البته از اختلاف قیمت قابل توجه DS6 و ب ام و X1 جدید نمی توان گذشت. اما از نظر ابعاد بدنه و مشخصات بدنه این دو نزدیک ترین رقیب یکدیگر به شمار می روند.

ب ام و  X1 جدید:

ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۰ اولین نسل از کوچک‌ترین شاسی‌بلند سری X را با کد اتاق 84E و با نام بازاری X1 به بازار عرضه کرد. اما علی‌رغم پلت‌فرم مشترک این مدل با سری ۳ و محور عقب بودنش، به دلیل کیفیت نه‌چندان دلچسب و کابین ساده و محدود، آن‌طور که باید از نسل اول X1 استقبال نشد.

اما داستان نسل دوم و مدل ۲۰۱۶ X1 به کلی متفاوت است. یک کراس‌اوور کامپکت با ابعادی بزرگ‌تر از قبل و چهره‌ای گیراتر و جذاب‌تر و از همه مهم‌تر، کابینی بزرگ‌تر و لوکس‌تر. این اتاق با کد 48F شناخته می‌شود.

X1 بر مبنای سیاست توجه به بازار تشنه به خودروهای کراس‌اوور شکل گرفته تا ب‌ام‌و این بخش مهم از بازار را از دست ندهد. X1 در کلاس پریمیوم کامپکت جای می‌گیرد و در حال حاضر جدی ترین رقیب DS6 در بازار ایران به شمار می رود. البته باید خاطرنشان کرد که به خاطر برخی مزیت‌ها، برخی موارد هم در ساخت آن فدا شده است.

ب ام و X1

X1 جدید از پلت‌فرم UKL2 بهره می‌برد که با مینی کلاب‌من و ب‌ام‌و سری ۲ اکتیو تورر مشترک است. برخلاف نسخه قبلی که دیفرانسیل عقب بود، سیستم انتقال قدرت مدل جدید روی محور جلو تعریف شده، اما حالت دودیفرانسیل Xdrive نیز برای آن قابل انتخاب است که در شرایط سخت چرخ‌های عقب را هم درگیر می‌کند.
فضای کابین X1 جدید هیچ ارتباطی با قبل ندارد و بسیار هماهنگ و لوکس‌تر از کابین مدل قدیمی طراحی شده. البته صندلی‌های جلو کمی باریک و جمع‌وجور هستند که برای افراد درشت‌هیکل مشکل ایجاد می‌کند. اما افزایش ۳۰ میلی‌متری ارتفاع صندلی‌ها باعث شده تا سوار و پیاده شدن آسان‌تر باشد. هم‌چنین قسمت عقب کابین راحت‌تر و جادارتر از قبل است و دید بهتری نسبت به مدل قبلی دارد. X1 این پیشرفت را مدیون ارتفاع بالاتر صندلی‌ها و افزایش فضای پا سرنشینان ردیف عقب (۳۸ میلی‌متر در مدل استاندارد و ۶۶ میلی‌متر در مدل مجهز به صندلی‌های کشویی و خم‌شونده) است. به علاوه این‌که یک فضای بار ۷۶۴.۵ لیتری در پشت صندلی‌های عقب جای گرفته تا نیازهای مسافرتی سرنشینان را برآورده کند. نکته جالب اینجاست که یک فضای بار ۱۱۳ لیتری نیز در کف صندوق بار تعبیه شده است. این طور که به نظر می رسد، X1 جدید از نظر فضای کابین نه تنها چیزی از DS6 کم ندارد، بلکه شاید در بعضی قسمت ها جادارتر هم باشد.

دکوراتیو داخل کابین در عین سادگی زیبا و شکیل است و خبری از وسعت استفاده از قطعات پلاستیکی در نسل قبل نیست. البته فراموش نکنیم که X1 حکم محصولی اکونومی و قابل دسترس را در میان مدل‌های رنگارنگ ب‌ام‌و دارد و اختلاف طبقاتی آن با X5 و X6 قابل توجه است. با تمام این پیشرفت ها کیفیت متریال کابین X1 در بعضی قسمت ها از DS6 ضعیف تر است. در مدل جدید یک نمایش‌گر ۶.۵ اینچی در بالای کنسول جای گرفته که تصاویری از قابلیت‌های خودرو را نیز نشان می‌دهد. در نسخه‌های سفارشی و فول‌آپشن اندازه این صفحه نمایش به ۸.۸ اینچ می‌رسد.
در رانندگی با X1، کمترین نشانه از دیفرانسیل جلو بودنش به چشم می‌خورد. البته نمی‌توان از برخی کم‌فرمانی‌های آن گذاشت و باید اعتراف کرد که چسبندگی تایرهای ۱۸ اینچی‌اش چندان مناسب نیست.
فرمان X1 عملکرد دقیقی دارد و سریع و تیز است. اما اطلاعات مناسبی از سطح مسیر در اختیار راننده قرار می‌دهد. برای این مدل به صورت استاندارد از تعلیق اسپرت M استفاده شده که حتی در راحت‌ترین حالت هم تکان‌های زیادی را به کابین وارد می‌کند. از نظر فرمان پذیری و قدرت مانور، X1 جدید یک سر و گردن از  DS6 بالاتر است.

مشخصات فنی ب ام و X1 :

برای X1 جدید چندین تیپ مختلف در نظر گرفته شده که خوشبختانه قوی‌ترین نسخه آن یعنی مدل i 25 به بازار ایران راه پیدا کرده. این مدل از همان پیشرانه ۲لیتری آشنای ب‌ام‌و بهره می‌برد که به توربوشارژر 2 مرحله‌ای نیز مجهز شده. البته قدرت این پیشرانه در 1X جدید به ۲۲۸ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده و برخلاف سنت ب‌ام‌و، به صورت عرضی نصب شده که مهم‌ترین دلیل آن صرفه جویی در برخی پارامترها بوده است. X1 جدید ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده و علی‌رغم قدرت کم‌تر، می‌تواند ظرف ۶.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد که از این نظر نسبت به رقبایی نظیر لکسوس NX، پورشه ماکان و آئوی 3Q واقعا بهتر است. گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری توسط گیرباکس موفق و دقیق ۸ سرعته به چخ‌ها منتقل می‌شود. این گیرباکس برگ برنده‌ای برای X1 به شمار می‌رود و در مدل مجهز به پکیج اسپرت M به پدال‌شیفترهای پشت فرمان نیز مجهز شده است.

DS6:

DS از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک برند مستقل از سیتروئن فعالیت می‌کند. DS بخش لوکس مارکت خودرویی ایران را مستعد دیده و تصمیم گرفته کشورمان را به عنوان سومین پایگاه خود انتخاب کند.
DS6 به عنوان یک شاسی بلند کوچک در سبد محصولات DS قرار گرفته و دومین محصول این برند لاکچری است که به طور رسمی در ایران عرضه می شود. پیش از این DS با هاچ بک لوکس خود DS5 خود را بر سر زبان ها انداخت.

DS6

DS6 در کلاس شاسی بلندهای متوسط یا کراس اوورها جای می‌گیرد و جای گرفتن در رده پرمیوم باعث شده تا از این نظر جدی ترین رقیب X1 جدید در این باشد.
این خودرو که ظاهری بسیار خاص و مدرن دارد، قلب افراد تمایز طلب و خاص را نشانه رفته که می خواهند شبیه هیچ کس نباشند. طراحی بدنه ترکیبی هنرمندانه از اصالت و مدرنیته است و تمام المان‌های DS در ظاهرش مشخص است که از جمله آن ها می توان به فرم خاص چراغ ها و جلوپنجره وخطوط متوازن و شیک فرانسوی در قسمت های مختلف بدنه اشاره کرد. شاید بتوان گفت  DS6 با ظاهر لوکس و سنگینش از نظر ماهیت ظاهری دقیقا در مقابل X1 خشن و اسپرت قرار دارد.

شاید مهمترین ویژگی که DS6 را از رقیبش متمایز می‌کند، کابین فوق العاده لوکس و خوش ساخت باشد که در نگاه اول چشمان سرنشینان را به خود خیره می‌کند. در کابین ب ام و چشمتان به قطعات پلاستیکی با کیفیت معمولی نیز می خورد. اما کابین  DS6کاملا باب مبل افراد مشکل پسند ساخته شده و به شدت خوش ساخت و با کیفیت است. چیدمان دکمه ها و ابزارک ها منحصر به فرد است و سایر قطعات کابین با وسواسی مثال زدنی و با کیفیتی عالی مونتاژ شده‌اند. چرم طبیعی اعلاء که از آن استفاده وسیعی در کابین DS6 شده، توسط دست دوخته شده و ذهن بیننده را به سوی کابین جت های شخصی و لوکس ترین اتومبیل های دنیا می‌برد. دیزاین کابین نیز شخصیت خاص خود را دارد و کاملا یونیک و متفاوت است. درست بر خلاف کابین  X1 که شباهت زیادی با سایر محصولات ب ام و دارد.

مشخصات فنی DS6 :

اما در مقایسه فنی بین این دو DS  میدان را به ب ام و X1 جدید واگذار می کند. DS6  یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ را در دل خود جای داده که توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. این اختلاف تنها به اعداد و ارقام خلاصه نمی شود و این شاسی بلند لوکس از نظر عملکرد گیرباکس و توربو در پس X1 جدید قرار می گیرد. DS6 ظرف ۹.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و سقف سرعتش نیز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر کابین لوکس و راحت و ابعاد جمع و جور، این مصرف سوخت ۶.۷ لیتری در ۱۰۰ کیلومتر است که DS6 را به یک گزینه مناسب برای تردد در شهرهای شلوغ و پر ترافیک تبدیل کرده. نکته مهمتر اینکه از نظر خدمات پس از فروش،  DS6 جایگاه بهتری از X1 جدید در ایران دارد.

لینک های مرتبط با این متن :

آغاز شرایط فروش DS به مناسبت نوروز 96

اولین دستگاه شاسی بلند DS6 پلاک شد

افتتاح تعمیرگاه مرکزی DS توسط آرین موتور تابان

DS6 چالشی جدید برای کراس اوورهای لوکس بازار ایران

شرایط فروش ب ام و X1 2016 (تیر 95)

بررسی میتسوبیشی اوتلندر 2017

ورود ب ام و X1 جدید و سری 2 کابریولت در سال 95

پلاک ملی برای ب ام و سری 7 جدید -از این ب ام و لوکس بیشتر بدانید

تست و بررسی ب ام و X1

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی