پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پاژن و رونیز

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

اگر با بودجه محدود قصد خرید شاسی بلندی آفرودی را داشته باشید که هزینه نگهداری زیادی را نیز به شما تحمیل نکند، به ناچار باید سراغ نسخه های دست دوم محصولات قدیمی خودروسازان بروید. ما در اینجا دو شاسی بلند نام آشنا و قدیمی بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. رونیز و پاژن شاسی […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۸ فروردین ۱۳۹۶

اگر با بودجه محدود قصد خرید شاسی بلندی آفرودی را داشته باشید که هزینه نگهداری زیادی را نیز به شما تحمیل نکند، به ناچار باید سراغ نسخه های دست دوم محصولات قدیمی خودروسازان بروید. ما در اینجا دو شاسی بلند نام آشنا و قدیمی بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. رونیز و پاژن شاسی بلندهای آفرودی هستند که با بودجه محدود، قابلیت های خارج جاده ای قابل توجهی در اختیارتان قرار می دهند.

اگر با بودجه محدود در بازار شاسی بلندهای آفرودی چرخی بزنید و  به دنبال گزینه ای باشید که هزینه نگهداری زیادی را نیز به شما تحمیل نکند، به ناچار باید سراغ نسخه های دست دوم محصولات قدیمی خودروسازان بروید. چرا که این روزها خودرو صفری که به بودجه شما بخورد، حتما ساخت کشور چین خواهد بود و تنها ادای شاسی بلندها را در می آورد و هیچ گونه قابلیت خارج جاده ای ندارد. اما ما در اینجا دو شاسی بلند نام اشنا و قدیمی بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. البته در چند سال اخیر این دو تا حد زیادی در حاشیه رفته اند و برو بیای روزهای اوجشان را ندارند. اما قابلیت افرودی آن ها با ماهیت جان سختشان دست به دست هم داده تا در کوه و کمر جای هیچ گله ای را باقی نگذارند. پاژن و رونیز دو خودرو مورد بحث ما هستند. هر دو در نسخه وانت نیز تولید شده اند و می توان کفت شاکله اصلیشان روی پلت فرم نسخه های پیکاپ شکل گرفته است. یکی قابلیت های آفرودی بهتری دارد و دیگری برای استفاده در مسیرهای شهری راحت تر است. اما باید دید که انتخاب کدام یک منطقی تر به نظر می رسد.

نیسان رونیز

نیسان رونیز:

رونیز را می توان برادر دوقلوی نیسان اکسترا خطاب کرد. این شاسی بلند خوش نام از نیمه اول سال 1382 مهمان جاده مخصوص شد و روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت. ظاهر رونیز نسبت به پاژن مدرن تر و شهری تر است. از مهمترین ویژگی های آن می توان به فلاپ های مشکی رنگ بدنه و چراغ های بیرون زده جلو اشاره کرد. باید بگوییم قیافه رونیز بعد از گذشت این همه سال هنوز هم قابل قبول به نظر می رسد و خسته کننده نیست.

نیسان رونیز

رونیز خودرویی برگرفته از یک پیکاپ است و این نکته را می توانید از محل قرارگیری پنجره های عقب نیز بفهمید. داخل کابین امکانات خاصی به چشم نمی خورد و نهایت چیزی که می توانید با آن پز بدهید، شیشه بالابرهای برقی است! اما رونیز با تکیه بر استحکام بالا و استهلاک پایین تر از پاژن می تواند انتخاب منطقی در این قیمت باشد. فرمان نرم و دقیق، هندلینگ مناسب و قابلیت های آفرودی دلچسب باعث شده تا چشم روی کم و کاستی های رونیز ببندید.


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


مشخصات فنی نیسان رونیز:

پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری رونیز 160 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 208 نیوتن متری اش توسط گیرباکس 5 سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می شود. همچنین دنده کمک نیز در مسیرهای افرودی کمک شایانی به راننده می کند. بر خلاف پاژن، سواری رونیز در مسیرهای شهری متمدنانه تر است و سرنشینان در مسیرهای طولانی با آن احساس راحتی بیشتری می کنند. لوازم و قطعات کمیابی ندارد و همچون پاژن پر استهلاک نیست. بلوک ساده پیشرانه اش نیز باعث شده تا تعمیر ان آسان باشد و مکانیک ها را به دردسر نیاندازد. البته فراموش نکنید که استهلاک جلوبندی اش بالاست و به خاطر ماهیت وانت گونه اش، سواری اش با کوبش هایی همراه است.

نیسان رونیز

پاژن:

پاژن را می توان یکی از پرحاشیه ترین خودروهای آفرود تولید داخل نامید. طراحی ظاهری پازن با لندروور مو نمی زند و از این جهت خیلی از افرود بازان را به یاد مدل های خاطره انگیز این خودروساز انگلیسی می اندازد. پازن محصول مرتب خودرو، یکی از قدیمی ترین خودروسازهای کشور است. ظاهر جعبه ای شکل پاژن باعث شده تا بویی از ایرودینامیک نبورده باشد و به همین دلیل در سرعت های بالا صدای کوبش باد به خودرو به شدت داخل کابین احساس می شود. همچنین فاصله ها و درزهای عجیب بدنه باعث شده تا نفوذ سرو صدا و باد به کابین بیشتر از رونیز باشد. بدنه تمام آلومینیومی پاژن کار صافکارها را به شدت سخت می کند .

پاژن

صندلی نیمکتی ردیف عقبش، بعد از چند دقیقه سواری، سرنشینان را کلافه می کند. اما بر خلاف رونیز پازن امکانات جالبی دارد که از جمله آن ها می توان به ارتفاع سنج، شیب سنج و دما سنج روی کنسول جلو اشاره کرد. همچنین برخی مدل ها با پرداخت هزینه بیشتر به صندلی های موسویی مجهز شده اند که راحتی بیشتری دارد. پاژن در دو تیپ  GLV (استیشن واگن) و GLD (پیکاپ دوکابین) به تولید رسیده است.

پاژن

اما از همه ضعف های پازن که بگذریمف به مهمترین نقطه قوتش می رسیم. یک سیستم تعلیق جانانانه که اگرچه به درد استفاده های شهری نمی خورد، اما در مسیرهای آفرودی جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد و با کمی تغییر در شمش های سیستم تعلیق می توانید از آن یک افرودر حرفه ای بسازید. البته جای خالی قفل دیفرانسیل عقب در این شاسی بلند دو دیفرانسیل احساس می شود. در سال های 1381-2 که مرتب پروژه پاژن را استارت زد، از پیشرانه های اولیه مگاموتور و مدت کوتاهی از پیشرانه Z24 پاترول برای این خودرو استفاده می کرد.

مشخصات فنی پاژن :

اما بعد از ان این پیشرانه ها جای خود را به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر داد. این پیشرانه با موتور هیوندای گالوپر مشترک است و به همین دلیل بخش هایی نظیر جعبه دنده، اکسل، دینام و رادیاتور نیز از انواع کره ای هستند. به دلیل اینکه گالوپر در برخی کشورها با نام میتسوبیشی گالوپر نیز ساخته می شد، عده ای تصور می کنند پیشرانه پازن ساخت میتسوبیشی است. در کنار استهلاک بالا مخصوصا در قسمت پلوس ها و جلوبندی، یکی دیگر از نقاط ضعف پاژن را می توان فرمان حساسش برشمرد که برای یک خودرو شاسی بلند عنصری خطرناک است.

پاژن

پیشنهاد نهایی:

همان طور که اشاره شدف اگر قابلیت های آفرودی نسبت به راحتی رانندگی در مسیرهای شهری برایتان اهمیت دارد، پاژن انتخاب مناسبی پیش روی شماست. در هر کو و کمر و دشتی که می خواهید رهایش کنید تا مثل یک غزال تیزپا جست و خیز کند. اما سواری رونیز در مسیرهای شهری از پاژن راحت تر است و استهلاک کمتری از پاژن دارد. همین موارد باعث شده تا بازار خرید و فروش رونیز از پاژن بهتر باشد. چرا که هزینه نگهداری زیادی ندارد و تعمیر ان ساده است.

لینک های مرتبط را دنبال کنید:

هاوال قدرتمندترین بازیگر چینی در کلاس شاسی بلندها

تست فنی جامع رنو کولئوس جدید در کویر و کوهستان (گزارش)

بررسی فنی تویوتا هایلوکس تیونینگ

شرایط فروش ویژه برای کاپرا دو کابین

دور دوم مسابقات آفرود قهرمانی کشور

بررسی فنی MG GS

نگاهی گذرا به انواع کلاس‌بندی مسابقات آفرود

برانکو برای کوه یا فورد برای آفرود؟!

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی