پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

smart steering wheel innovative sensing technology_تکنولوژی_ فرمان هوشمند

تشخیص خواب آلودگی با کمک فرمان هوشمند

در بسیاری از تصادف های شب هنگام خواب آلودگی راننده تاثیر بسزایی دارد و به همین جهت تکنولوژی های مختلفی برای هوشیار کردن راننده ساخته شده است. شاید ساده ترین آن خط کشی های برجسته کنار اتوبان ها و پیچیده ترین آن سیستم تشخیص خواب آلودگی از روی چهره باشد. اما همیشه ساده ترین یا پیچیده […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۴

در بسیاری از تصادف های شب هنگام خواب آلودگی راننده تاثیر بسزایی دارد و به همین جهت تکنولوژی های مختلفی برای هوشیار کردن راننده ساخته شده است. شاید ساده ترین آن خط کشی های برجسته کنار اتوبان ها و پیچیده ترین آن سیستم تشخیص خواب آلودگی از روی چهره باشد. اما همیشه ساده ترین یا پیچیده ترین راه بهترین راه نیست.

اکنون محققان شرکتی در آلمان فناوری جدیدی ارایه کرده اند که می توان آن را جایگزین به مراتب بهتری دانست. در این شیوه خاص حسگری در فرمان خودرو تعبیه شده که با تشخیص دقیق میزان فشار وارد شده به آن از طریق دستان راننده، خستگی و خواب آلودگی راننده مشخص می شود.

مبنای عمل این فناوری جدید بر اساس این واقعیت است که وقتی فرد در حال رانندگی با هوشیاری کامل است، فشار پایدار و مناسبی به فرمان خودرو وارد می کند اما در حین خواب آلودگی و خستگی و همچنین در مواقعی که سکته قلبی روی داده و ضریب هوشیاری به هر دلیلی افت قابل توجهی می کند، فشار یاد شده کاهش یافته و دست راننده تحرک کمتری بر روی فرمان خواهد داشت.

فرمان هوشمند چگونه کار می کند

فرمان جدیدی که برای خودروها توسط این محققان ارایه شده دارای نوار باریک مخصوصی است که در دل آن لایه های نازکی تعبیه شده که جریان الکتریکی ضعیفی از آنها عبور می کند.

ریزپردازشگر نصب شده در این فرمان بر اساس تغییر فشار وارد شده به آن واکنش نشان داده و به راننده هشدار می دهد که خواب آلوده است.

یکی از ویژگیهای خاص این فناوری جدید که آن را در مقایسه با سایر فناوری های مشابه متمایز می کند، حساس نبودن به عواملی نظیر آلودگی، تعریق بدن و تغییرات دمای محیط است. همچنین حتی در صورت استفاده راننده از دستکش نیز عملکرد فرمان هوشمند در سطح قابل توجهی خواهد بود. علاوه بر کارایی استفاده از یک روکش با این تکنولوژی به مراتب هزینه کمتری نسبت به نصب سیستم های هوشمند تشخیص چهره یا سیستم های مشابه دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی