پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آتش سوزی شرکت کروز

تاثیرات آتش سوزی شرکت کروز بر روند تولید خودرو

شب گذشته شرکت کروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطعه سازان خودرو دچار حریق شد و بخشی از این شرکت آسیب‌های جدی دید. این اتفاق در شرایطی بود که این روزها تولید خودرو در حال رکورد زنی است و مسئولان صنعت خبر از تداوم این روند رو به رشد داده بودند. حالا باید دید این […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ فروردین ۱۳۹۶

شب گذشته شرکت کروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطعه سازان خودرو دچار حریق شد و بخشی از این شرکت آسیب‌های جدی دید. این اتفاق در شرایطی بود که این روزها تولید خودرو در حال رکورد زنی است و مسئولان صنعت خبر از تداوم این روند رو به رشد داده بودند. حالا باید دید این حادثه تا چه حد می تواند روی این آمار و ارقام تاثیر بگذارد.

از روزهای آخر سال که رکورد زنی در تولید خودرو ادامه داشت و به طور میانگین تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۵ درصد افزایش یافت و در همین روزها وزیر صنعت و رییس سازمان گسترش نوید استمرار رکورد زنی تولید در سال جدید را دادند.

این سخنرانی‌های نوید بخش و البته شواهدی که این گفته‌ها را تصدیق می‌کرد در سال جدید هم ادامه داشت و در روز اول کاری ایدرو، معظمی خبر از تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۹۶ را داد.

محاسبه همه این عددها و هدفگذاری ها، شب گذشته حدود ساعت ۱۹ تحت تاثیر حادثه حریق بزرگترین قطعه سازی کشور یعنی شرکت کروز قرار گرفت.

اما از همان ساعات ابتدایی آتش سوزی دیشب، شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور دچار نگرانی شدند چراکه هم پارس خودرو و سایپا و هم ایران خودرو بخش از قطعات اصلی و مهم خود را از این شرکت تأمین می‌کنند و این آتش سوزی می‌تواند در روند تولید آن‌ها تاثیر داشته باشد.

تشکیل کمیته بحران در ساعت‌های ابتدایی حادثه:

کمیته بحران در شرکت کروز در همان ساعات ابتدایی پس از آتش سوزی تشکیل شد تا تلاش کنند کمترین اختلال در عرضه قطعات به خطوط تولید خودروسازان ایجاد شود.

مدیرعامل کروز با بیان این مطلب گفت: در آتش سوزی عصر جمعه که در شرکت کروز اتفاق افتاد  بخشی از انبارمواد اولیه و تنها بخش کوچکی از طبقات دیگر(کارخانه شماره 2-B) دچار آتش سوزی شد و به هیچکدام از خطوط تولید دیگر شرکت آسیبی وارد نشده است.

 نادر سخا با بیان این مطلب افزود: حریق از بخش انبار مواد اولیه آغاز شد و سپس با سرایت به طبقات دیگر موجب تخریب ساختمان سه طبقه ای در بخش شمالی شرکت شد.

نادر سخا-مدیرعامل شرکت کروز

او همچنین با اشاره به ایجاد کمیته بحران در شرکت کروز نیز گفت: کمیته بحران از ساعات ابتدایی حریق در شرکت تشکیل شده و تلاش می کند تا کمترین میزان اختلال در ارسال قطعه به شرکت های خودروساز ایجاد شود.

به گفته سخا اطفاء حریق به طور کامل انجام شده و بلافاصله تحقیقات در این باره آغاز خواهد شد. گفتنی است معاون امنیتی استاندار، معاون شهردار، مدیرکل امور اجتماعی تهران و برخی از قطعه سازان بزرگ کشور با حضور در محل آتش سوزی تمام تلاش خود را در کاهش آسیب های این اتفاق به کار بسته اند.

هیچ وقفه‌ای در روند تولید خودروسازان ایجاد نمی‌شود:

همچنین رییس انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به آتش‌سوزی روز گذشته انبار شرکت کروز به عنوان تامین‌کننده قطعات تولید خودرو، تاکید کرد که هیچ وقفه‌ای در روند عادی تولید این محصول در شرکت‌های خودروسازی ایجاد نخواهد شد.

 رضا رضایی اظهار کرد: روز گذشته یک انبار از حدود 10 انبار اصلی شرکت قطعه‌سازی “کروز” دچار حریق شده و مواد اولیه موجود در آن از بین رفت.

رئیس انجمن قطعه سازان

وی با بیان اینکه با این حال این حادثه هیچ صدمه‌ای به روند عادی تولید خودرو در خودروسازان داخلی نخواهد زد، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود انبارهای متعدد این شرکت قطعه‌سازی این شرکت به سرعت می‌تواند خسارت ایجاد شده را جبران کند.

رییس انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: علاوه بر آن با توجه به ارتباطات بین‌المللی در صورت نیاز که البته بعید خواهد بود برخی قطعات مورد نیاز به سرعت تامین خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه روال عادی تولید خودرو طبق برنامه از پیش تعیین شده در شرکت‌های بزرگ خودروسازی ادامه دارد، تصریح کرد: خوشبختانه این حادثه تاثیری بر روند عادی تولید خودرو در کشور نداشته است.

آتش سوزی در انبار شرکت کروز

افزایش 27 درصدی تولید خودرو

ادامه تولید پراید و پژو 405 در سال 95 با وجود ممنوعیت

تداوم رشد تولید خودرو در سال 96

رتبه نخست ایران در رشد تولید خودرو

پتانسیل های صنعت قطعه سازی ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی