پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوبوس های فرسوده

نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده هستند

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی گفت: ۳ هزار و ۵۶۳ اتوبوس شهر تهران بیش از ۸ سال عمر کرده اند. به نقل از مهر ، پیمان سنندجی   با بیان این که در حال حاضر دارای 6 هزار و 268 دستگاه اتوبوس در 241 خط […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی گفت: ۳ هزار و ۵۶۳ اتوبوس شهر تهران بیش از ۸ سال عمر کرده اند.

به نقل از مهر ، پیمان سنندجی   با بیان این که در حال حاضر دارای 6 هزار و 268 دستگاه اتوبوس در 241 خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند گفت: بیشترین درصد اتوبوسها متعلق به اتوبوسهای گازسوز تک کابین با 2 هزار و 669 دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوسهای برقی و هیبریدی با 4 دستگاه اتوبوس است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوسهای برقی و هیبریدیباید افزایش پیدا کنند.

سنندجی همچنین با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 90 عمر مفید اتوبوسها 8 سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

سنندجی با تأکید بر این که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یک نیاز مبرم برای حمل و نقل عمومی و پایدار شهر تهران است گفت: باتوجه به برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز تهران حدود 8 هزار و 253 دستگاه است که این میزان در پایان برنامه 5 ساله یعنی سال 97 باید 9 هزار 53 دستگاه باشد. بر اساس برنامه جامع حمل و نقل در افق 1404 ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران می‌بایست از 11 هزار دستگاه اتوبوس بهره‌مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و ماموریت‌ها و نیز تحقق سهم 29 درصدی در جابجایی مسافران موفق باشد.

سنندجی ادامه داد: با توجه به نیاز اتوبوس در سال جاری وتعداد اتوبوس موجود، در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی درسال جاری با 24 درصد کمبود ناوگان مواجه است و در حالی تهرانی‌ها خدمات رسانی می‌کند که نزدیک به نیمی از آن فرسوده هستند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اضافه کرد: تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود. بر اساس تبصره 13 مصوبه هیئت وزیران در سال 85 دولت می‌بایست در راستای نوسازی اتوبو سها و خرید اتوبوس‌های جدید 82٫5 درصد از هزینه را متقبل شود و تنها 17٫5 درصد بر عهده شهرداری‌های است. این در حالی است که از سال 1389 تا کنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

سنندجی با رد نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلوگی هوا پایتخت گفت:: هم اکنون در کلان شهر تهران روزانه بیش از دومیلیون خودرو در حالت تردد هستند، که عمدتاً خودروهای تک سرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده می‌شود. در چنینی شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز به خودروها اختصاص داده می‌شود.

این در حالی است که در کلان شهر تهران بمنظور جابجایی بیش از 4 میلیون نفر مسافر در روز بیش از 6 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در حال خدمات رسانی هستند که برابر آمارهای موجود میزان آلودگی ایجاد شده توسط اتوبوسرانی کمتر از یک درصد است که این شرکت برای کاهش آن یک درصد نیز برنامه‌های نظیر تجهیز اتوبوس‌های خود به فیلتر جذب دوده و بهبود وضعیت سوخت، انجام سرویس‌های دوره‌ای را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وی از محل قرارداد خرید 150 عدد فیلتر جاذب دوده تاکنون بودجه خرید 50 عدد آن تأمین که تاکنون نیز 7 عدد از آنها بر روی اتوبوسهای 457 نصب شده‌اند، ضمن اینکه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز 9 عدد فیلتر بر روی اتوبوسهای کینگ لانگ نصب شده است.

 

 

تجهیز شرکت واحد اتوبوسرانی به نسل جدید اتوبوس های یورو6

۵ خط اتوبوس در مناطق ۱۸ و ۲۲ راه اندازی می‌شود

عدم نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی

راه اندازی 9 خط اتوبوسرانی برای سی‌امین نمایشگاه کتاب

تجهیز تاکسی ها به دستگاه کارتخوان در سال 96

انتخاب شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان مدیر بخش خاورمیانه UTTP

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی