پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

امضا قرارداد ١٠ جانبه طراحي و توليد پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو-2

اعضای کنسرسیوم ده جانبه در مورد این قرار داد چه گفتند؟

امروز صبح در در تهران قرارداد 10 جانبه بین شرکت های ایرانی از جمله ایران خودرو و چندین شرکت خارجی از آلمان، ایتالیا و کره به منظور تولید پلت فرم های جدید انجام شد. شاید بتوان نکته مهم این قرارداد را در نظر گرفتن دانشگاه های مطرح کشور برای مشارکت در توسعه در نظر گرفت. […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

امروز صبح در در تهران قرارداد 10 جانبه بین شرکت های ایرانی از جمله ایران خودرو و چندین شرکت خارجی از آلمان، ایتالیا و کره به منظور تولید پلت فرم های جدید انجام شد. شاید بتوان نکته مهم این قرارداد را در نظر گرفتن دانشگاه های مطرح کشور برای مشارکت در توسعه در نظر گرفت.

سپهري مدير گسترش پلت فرم ايران خودرو در خصوص اين قرار داد گفت: هدف اصلي اين قرار داد رسيدن به پلتفرم و علوم طراحي آن است. وي اشاره كرد: قصد دارين با طراحي و توسعه پلتفرم در آينده به دو پلتفرم شورت ويل بيس و لانگ ويل بيس برسيم.
سپهري افزود: كنسرسيوم طراحي پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو با ٥ طرف ايراني و ٥ طرف خارجي تشكيل شده است.

مديرعامل شركت بنتلر آلمان يكي از اعضاي اين كنسرسيوم طي سخناني گفت: ما متعهد به توليد با كيفيت هستيم و و در زمينه هاي مختلف از جمله بخش خروجي موتور و اگزوز فعال هستيم. همچنين ما در زمينه باتري و الكترونيك خودرو نيز فعال هستيم ما فكر ميكنيم در ايران پتانسيل هاي خوبي براي همكاري هست و ميخواهيم  همكاري  طولاني با ايران داشته باشيم.

همچمين رضايي ريس انجمن قطعه سازان خودرو  نيز طي سخناني گفت: اعضاي  خارجي همكار در اين كنسرسيوم از اولين و بهتربن ها در جهان  هستند. سال گذشته صنعت خودروي   ٢٣  ميليارد دلار گردش مالي داشته است كه نشان از اهميت اين صنعت دارد.  وي افزود: ما در منطقه بازاري ٦٠٠ ميليوني داريم كه انشالله با طراحي پلتفرم  ميتوانيم سهم خوبي از اين بازار را به خودمان اختصاص دهيم.

رضايي به عنوان ريس يكي از انجمن هاي اعضاي اين كنسرسيوم ادامه داد: خوشبختانه  بعد از برجام شرايط قطعه سازان بهتر شده است و از جمع ١٠٠٠ قطعه سازي كه داريم حدود ٦٠٠ قطعه ساز به تجهيزات مناسب تجهيز شدند و توانمندي خوبي دارند.

وي ادامه داد: اكثر قطعه سازان همكاري هاي مشتركي با قطعه سازان بزرگ دارند و من  قول ميدهم به نقطه ٤٠ درصد داخلی سازي براي خودروهاي جديد خواهيم رسيد و اين روند را انشالله تا ٨٠ درصد هم ادامه خواهيم داد.

فواد مدير ايراني شركت پانچ المان در ايران كه يكي از اعضاي اين كنسرسيوم است و وظيفه همكاري در بخش انتقال قدرت را بر عهده دارد گفت: ايران خودرو با همكاري تيم جهاني كه امروز اينجا حاضر هستند ايران خودرو قادر است سهم مهمي از بازارهاي خارجي داشته باشد ما در اينده در زنجان كارخانه ايي در راستاي اين همكاري ها در حوزه انتقال قدرت احداث خواهيم كرد.

كوانگ يونگ لي مدير شركت هيوندايي پاور تِك نيز به عنوان تنها شريك كره اي اين كنسرسيوم گفت: ما تلاش مي كنيم تا موارد ارزشمندي را در ايران به دست اوريم. وي افزود:  تغييرات در صنعت به سرعت اتفاق مي افتد و ما بايد اين تغييرات را رصد كنيم و بهترين كيفيت ها را ارائه كنيم. من اعتقاد دارم ايران خودرو پتانسيل هايي بالايي دارد و بايد محصولاتي توليد كند در بازار تحول ايجاد كند.

همچنين سيلويا انووري  از مديران شركت پنين فارينا كه در بخش طراحي پلتفرم در جهان سرامد است نيز گفت: من از آقاي يكه زارع تشكر ميكنم چون اراده ايشان هميشه انرژي مثبت داده است و ايران خودرو نيز همواره در جهت تشكيل اين كنسرسيوم بسيار تلاش كرده است. من عقيده دارم اين همكاري موفق خواهد بود و مي توانيم همكاري هاي بزرگي داشته باشيم.

هاشم يكه زارع مديرعامل گروه ايران خودرو طي سخناني در كورد اين كنسرسيوم گفت: همانطور كه ميدانيد صنعت خودرو لوكوموتيو ديگر صنايع است.ما در سال قبل اگر ١.٣ ميليون خودرو توليد نميكرديم بايد ١٣ ميليارد دلار ارز از كشور خارج ميكرديم تا خودرو وارد كنيم. وي ادامه داد: بدون همكاوي هاي بين المللي نمي توان كار صنعت خودرو را پيش برد.مانطور كه ميدانيد با تكيه بر انتقال دانش و ساخت داخل توانستبم هفته قبل ٢٠٠٨ را افتتاح توليد كنيم . وي افزود در اينده نزديك هم اتفقات بين المللي ديگري در اي ان خودرو خواهد افتاد كه مشاركت و همكاري با سه برند ديگر خارجي در برنامه ماست.
يكه زارع ادامه داد: به جز اين ده شركتي كه در كنسرسيوم به طور مستقيم حضور دارند. برندهاي ديگري نير غير مستقيم همكاري ميكنند. خودروهاي حاصل از  اين پلت فرم ٢.٥ سال بعد به بازار مي ايد كه خودروهاي هيبريدي هم در آن جاي دارند.

پيش بيني كرديم در طي ١٠ سال اينده ٢٣ محصول با اين پلتفرم حاصل از همكاري با كنسرسيوم توليد ميكنيم. در  طراحي اين پلت فرم همكاري با قطعه سازان  بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

بعد از بستن قراردادهاي پلتفرم انشالله در مرحله بعدي ايران خودرو به سراخ ارتقاع سطح خدمات پس از فروش مي رود.

عزيز اكبريان ريس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص همكاري هاي بين المللي و اين كنسرسيوم ده جانبه گفت: حركت بسيار بزرگي شكل گرفته است. برجام فرصتي بزرگ براي ماست. زماني كه برجام در مجلس راي اورد حرف هاي بسياري شنيده شد كه ماه منصفانه نبود. اما به جاي اين كه ما دعوا كنيم در دتخل بايد از فرصت برجام استفاده كنيم. وي ادامه داد: تكيه ما بر توانمندي هاي داخلي و دانشگاه هاست اما دانش هر كجا باشد بايد به سراغش رفت.انشالله اين قرارداد باعث فعال شدن قطعه سازان بيس از ايش شود و شركت هاي دانش بنيان نيز فعال تر شوند. ما بايد انشالله به سمت صادرات بريم و بنا نيست همه توليدات براي بازار ايران باشد.

امضا قرارداد ١٠ جانبه طراحي و توليد پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو_نعمت زاده

نعمت زاده وزير صنعت معدن و تجارت نيز در اين مراسم گفت: صنعت خودرو و صنايع هوايي و پتروشيمي و … جزو صنايعي هستند كه بايد به صورت بين المللي و همكاري جهاني فعاليت كنند. صنعت خودروي ما بايد كلاس جهاني داشته باشد  تا بين المللي باشد و همه بايد تلاش كنند در اين راستا. البته فاصله هايي داريم و كارهاي زيادي هم باقي است.وي اشاره كرد من خودم در اوايل انقلاب عضو هيئت مديره اي ان خودرو بودم و با اين شركت از نزديك اشنا هستم. اما كارهاي فراواني باقي است كه با همكاري هاي جهاني و البته تكيه بر توانمندي هاي داخلي ميسر مي شود. خوشبختانه در دوران دولت سازندگي مركز تحقيقات در ايزان خودرو ايجاد و سمتد از ان خارج شد. اما ٨ سال اين مركز تعطيل بود تا دوباره با مديريت اقاي يكه زارع راه افتاده است. البته سايپا هم كارهاي خوبي در اين حوزه انجام داده كه در اينده به سمر ميرسد.

نعمت زاده ادامه داد انشالله روزي برسد كه همه دانشجويان كشور كارت سبز ورود به صنايع را داشته باشند. نجات ما در اين ايت كه ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار باشد. او در مورد صادرات هم گفت: صنعت خودرو يك صنعت جهاني است و نميتوان ان را در مرزهاي كشور نگه داشت. برجام براي ما چيزي نياورده و قرار نبرده كه بياورد. برجام فضاي كار را باز كرده است تا قبل از برجام حتي جواب ايميل هاي شركت هاي ما را هم نميدادند. شركت هاي بزرگ جهان از همكاري با ما بيم داشتند. برجام فضايي را ايجاد كرده تا ما با تكيه بر توانايي ها و پتانسيل هاي خودمان رشد كنيم.برجام موانع همكاري را برطرف كرده است و ما براي رشد در علم و صنعت كه بدون مرز هستند بايد با دنيا وابطه داشته باشيم.

يكي از مزيت هاي كشور ما قطعه سازي است كه بدون ارتباط با دنيا نمي توان از ان استفاده كرد. يكي از زمينه هاي لازم براي همكاري و بهسازي ، افزايش علوم توليد و … در قطعه سازان است كه كيفيت خودرو را در نهايت ايجاد مي كند. بايد براي رشد و تعالي در زنجيره  جهاني قرار بگيريم.

امضا قرارداد ١٠ جانبه طراحي و توليد پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی