پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس شورای رقابت_رضا شیوا

قیمت گذاری خودرو تا مرداد ماه

رئیس شورای رقابت: خودرو در سال گذشته تنها 3 درصد گران شده است و قیمت گذاری خودرو در تا مرداد ماه انجام خواهد شد. رضا شیوا در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شورای رقابت باعث آرامش مردم شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کالاهای مختلف در سال های گذشته افزایش […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۴

رئیس شورای رقابت: خودرو در سال گذشته تنها 3 درصد گران شده است و قیمت گذاری خودرو در تا مرداد ماه انجام خواهد شد.

    رضا شیوا در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شورای رقابت باعث آرامش مردم شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کالاهای مختلف در سال های گذشته افزایش چشمگیر داشته است اما ما توانسته ایم حداقل افزایش قیمت را در خودرو شاهد باشیم.

    رئیس شورای رقابت ادامه داد: یعنی خودرو در سال گذشته تنها 3 درصد افزایش قیمت داشت.

    دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری وضعیت را بهتر کرده است

    وی گفت: شورای رقابت با دخالت در قیمت گذاری وضعیت خودروهای ساخت داخل را بهتر از خودروهای خارجی کرده است و خیلی از اقدامات مناسب در این شورا صورت گرفته است به عنوان مثال تولید را افزایش داده ایم، قراردادها منصفانه شد و حاشیه بازار و دلالی از بین رفت.

    رئیس شورای رقابت افزود: در حال حاضر قیمت گذاری ها شفاف است و قیمت تولید کارخانه و فروش بازار مشخص است و خریداری در این بازار سرگردان نیست.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نرخ سود بانکی و نقش بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی نقش رگولاتوری را ایفا می کند و نظارت بر موسسات و بانک ها بر عهده بانک مرکزی است و اگر موسساتی بخواهند بدون مجوز فعالیت کنند بانک مرکزی باید از ادامه فعالیت آن جلوگیری کنند.

    رئیس شورای رقابت در مورد سود سپرده ها باید گفت: پیشنهاد ما به بانک مرکزی این بود که برای رقابتی کردن بانک ها یک سقف و کف برای این کار تعیین کند که شورای پول واعتبار این کار را انجام داده است و بانک ها هم باید این موضوع را رعایت کند و در غیراینصورت بانک مرکزی باید تذکر دهد.

    شیوا تصریح کرد: ما خودروهای زیر 2500 سی سی یعنی خودروهای سایز کوچک که رقیب ندارند و توسط دو کارخانه کشور تولید می شود را قیمت گذاری می کنیم. به دلیل اینکه بیش از 75 درصد مصرف داخلی توسط دو خودروسازی تامین می شود، شورا تشخیص داده است که شرایط انحصاری است.

    رئیس شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو در سال جاری نیز گفت: هنوز به جمع بندی کاملی برای قیمت گذاری خودرو در سال جاری نرسیده ایم چون به پایان دوره 6 ساله شورای رقابت رسیده ایم و حکم اعضا به پایان رسیده است. در اولین جلسه یعنی در پایان تیر ماه یا اوایل مرداد ماه جلسه ای برای قیمت گذاری خودرو برگزار می شود.

    شایان ذکر است که رئیس شورای رقابت با توجه به شرایط بازار افزایش قیمت خودرو را غیر منطقی خوانده بود.

    خودروسازان قول افزایش کیفیت داده اند

    رئیس شورای رقابت به افزایش کیفیت خودرو و اقدامات صورت گرفته در شورای رقابت اشاره کرد و گفت: خودروسازان قول داده اند که کیفیت خودرو را افزایش دهند.

    دخالت در قیمت گذاری کالاهای اساسی

    وی در مورد دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری کالاهای اساسی نیز، اضافه کرد: کالاهای اساسی، کالای مورد استفاده اکثریت مردم است و از سوی دیگر شرایط خاصی برای واردات، تولید، خرید دولت از کشاورزان داخلی و قیمت های تضمینی در نظر گرفته شده است و تمام این فرآیند در اختیار جهاد کشاورزی و وزارت صنعت است و با تشخیص این دو وزارت خانه واردات و خرید آن صورت می گیرد.

    وی ادامه داد: در این فرآیند بخش خصوصی هم می تواند حضور پر رنگی داشته باشد و اینگونه نیست که فقط در اختیار و انحصار بخش دولتی باشد اما اگر امتیاز خاصی برای واردات این کالاهای اساسی به شرکت خاصی در نظر گرفته شود در آن زمان شورای رقابت دخالت خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه شورای رقابت در 40 رشته فعالیت می کند که بحث انحصار، سوء استفاده و امتیازهای ویژه، انحصار در پتروشیمی و فولاد مطرح است، اضافه کرد: بنابراین شورای رقابت تکالیف بیشتری بر عهده دارد اما خودرو به دلیل استفاده بیشتر، مورد توجه مردم است.

    رئیس شورای رقابت بهتر است استعفا دهد

    افزایش قیمت خودرو غیر منطقی است

    پشت پرده واردات خودرو توسط غیر رسمی ها

    انحصار واردات و تولید خودرو

    رئیس شورای رقابت: ضریب کیفیت خودرو منفی است

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی