پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه دی اس 5 ال اس و کیا اپتیما

تقابل DS5LS تازه وارد و کیا اپتیما JF پرفروش

در اینجا سری به کلاس سدان های خانوادگی نیمه لوکس زدیم و DS5LS تازه‌وارد و به شدت خاص را در مقابل یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کره‌ای در ایران، یعنی کیا اپتیما قرار دادیم. این‌دو هم از نظر اندازه بدنه، هم از نظر توان پیشرانه و هم از نظر قیمت در یک کلاس طبقه‌بندی می‌شوند و […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۷ خرداد ۱۳۹۶

در اینجا سری به کلاس سدان های خانوادگی نیمه لوکس زدیم و DS5LS تازه‌وارد و به شدت خاص را در مقابل یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کره‌ای در ایران، یعنی کیا اپتیما قرار دادیم. این‌دو هم از نظر اندازه بدنه، هم از نظر توان پیشرانه و هم از نظر قیمت در یک کلاس طبقه‌بندی می‌شوند و رقابت‌شان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین رویارویی‌های بازار خودرو ایران باشد.

 

حجم بالای واردات خودروهای کره‌ای به ایران و بازار پررونق خریدوفروش‌شان باعث شده تا کم‌تر خودرو وارداتی توانایی رقابت با آنها را داشته باشد. تا چند سال پیش، بازار خودروهای وارداتی در انحصار خودروهای کره‌ای بود و تنها چند برند ژاپنی و آلمانی در کنار آنها به واردات خودرو مشغول بودند. اما امروزه با متنوع شدن برندهای خودرویی حاضر در بازار ایران رقابت سخت‌تر از قبل شده است و کره‌ای دیگر یکه تاز بازار نیستند (البته فارغ از حجم خودروهای وارداتی). یکی از سگمنت‌هایی که آ‌ن‌قدر تنوع دارد که خریدار را کاملا گیج می‌کند، کلاس سدان‌های خانوادگی نیمه‌لوکس است که از اعضای آن می‌توان به کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری، هوندا آکورد، پژو ۵۰۸، رنو تلیسمان و DS5LS اشاره کرد. اروپایی‌ها علی‌رغم تازه‌وارد بودنشان، موقعیت خوبی در بازار به‌دست آورده‌اند و فروش چشم‌گیر رنو تلیسمان گواه این مدعاست. اما در اینجا تصمیم گرفتیم DS5LS تازه‌وارد و به شدت خاص را در مقابل یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کره‌ای در ایران، یعنی کیا اپتیما قرار دهیم. این‌دو هم از نظر اندازه بدنه، هم از نظر توان پیشرانه و هم از نظر قیمت در یک کلاس طبقه‌بندی می‌شوند و رقابت‌شان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین رویارویی‌های بازار خودرو ایران باشد.

DS5LS

DS5LS فرانسوی خاص:

تنوع سبد محصولات زیرشاخه لوکس PSA در ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. DS به‌عنوان خودروسازی در رده پریمیوم، ابتدا با هاچ‌بکی لوکس به اسم DS5 خودش را در ایران مطرح کرد. سپس DS6 به بازار آمد و DS5LS یا همان DS5 صندوق‌دار به‌عنوان سومین مهره DS در بازار خودروهای لوکس وارداتی وارد بازی شد. حالا کلاس سدان‌های متوسط و نیمه‌لوکس در رنج قیمت حدود ۲۰۰ میلیون تومان آ‌ن‌قدر عضو دارد که خریدار را کاملا گیج کند. DS5LS حجم واردات کم‌تری نسبت به رقیب کره‌ای خود، کیا اپتیما دارد. اما به لطف وارد شدن توسط نمایندگی رسمی و مستقیم، خیال خریدار را از خدمات پس‌ازفروش و گارانتی راحت می‌کند و از این نظر به‌راحتی می‌تواند با اپتیما که آن‌هم از خدمات خوب اطلس‌خودرو بهره می‌برد رقابت کند.

DS5LS یکی از لوکس‌ترین سدان‌های فرانسوی است و این‌را می‌توان از ظاهر خاص و سنگین‌اش فهمید. در ظاهر DS در مقابل ظاهر کیا اپتیما علاوه بر اصالت بیش‌تر، تمرکز زیادی روی وجهه لوکس خودرو شده است و برخی پارامترهای اسپرت اپتیما را ندارد. این المان‌های کلاسیک در دکوراتیو کابین به اوج خود می‌رسد به‌طوری که نمی‌توانید از جزییات کابین این سدان پریمیوم چشم بردارید! پوشش خاص صندلی‌ها، تریم چوبی فوق‌العاده ظریف، استفاده از چرم ناپا در سراسر کابین و رنگ‌بندی هاینا، به شما گوشزد می‌کند که هم‌چون اپتیما، با یک سدان معمولی طرف نیستید.

DS5LS

البته کابین DS5LS کمی از کابین اپتیما کوچک‌تر است اما به لطف ارتفاع بیش‌تر، سوار و پیاده شدن از آن نسبت به رقیب کره‌ای ساده‌تر است. طراحی نوآورانه DS در صفحه نمایش‌گر پشت فرمان و فرم خاص غربیلک فرمان خودش را نشان می‌دهد. جالب است بدانید DS5LS در شهر شن‌زن چین مونتاژ می‌شود، اما تدابیر سخت‌گیرانه DS در مراحل تولیدش باعث‌شده تا هیچ تفاوتی با محصولاتی تولیدی این برند پریمیوم در قلب فرانسه نداشته باشد.

DS5LS

مشخصات فنی DS5LS :

DS5LS برخلاف رقیب کره‌ای، از یک پیشرانه مجهز به سیستم پرخوران بهره می‌برد. پیشرانه ۱.۶ توربو این فرزند فرانسوی می‌تواند ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این یعنی تنها چند اسب‌بخار کم‌تر نسبت به اپتیما، علی‌رغم اختلاف حجم نزدیک به یک لیتری با پیشرانه اپتیما.

حجم کم‌تر پیشرانه مصرف و آلایندگی کم‌تری را برای DS5LS به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین استفاده از توربوشارژر باعث شده تا گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری، علاوه بر این‌که از رقیب بیش‌تر است، در دورهای پایین‌تر در اختیار راننده قرار بگیرد و حس بهتری از شتاب‌گیری را به راننده منتقل کند. DS5LS هم‌چون اپتیما از یک گیرباکس ۶ سرعته برخوردار است. این یعنی تقسیم قدرت در این 2 خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما برخلاف رقیب کره‌ای، DS فاقد شیفترهای پشت فرمان است.

کیا اپتیما


کیا اپتیما JF همچنان خوش فروش و پرطرفدار:

چهارمین نسل اپتیما با کد اتاق JF شناخته می‌شود و در کره نیز آن‌را به نام K5 می‌شناسند. کیا عقیده دارد JF نسبت به نسل قبلی اپتیما کاملا متحول شده و یک نسل جدید به‌شمار می‌رود. اما بسیاری از کارشناسان خودرو عقیده دارند چهارمین نسل اپتیما چیزی فراتر از یک فیس‌لیفت اساسی نیست و تفاوت بنیادینی با قبل ندارد. با برانداز طراحی ظاهری باید تا حدی به منتقدان حق داد. در همان نگاه اول چهره آشنای نسل قبلی اپتیما زیر پوست مدل جدید چشمک می‌زند.

کیا اپتیما

چراغ‌های جلو همان قالب کلی نسل قبل را دارند با این تفاوت که از طول آنها کاسته‌شده و گرافیک داخلی و فرم‌شان تغییر کرده و مدرن‌تر شده است. این چراغ‌ها در ترکیب با جلوپنجره مشبک جدید کیا که در نسل جدید کیا سورنتو هم دیده می‌شود، مجموعه‌ای جذاب با خشونت کنترل‌شده‌ای معروف به پوزه ببر را پدید آورده‌اند. در قسمت عقب نیز می‌توان تغییرات عمده‌ای در طراحی اپتیمای جدید را مشاهده کرد. در کل باید گفت ظاهر اپتیما نسبت به DS ماندگاری و اصالت کم‌تری دارد، اما کسی نمی‌تواند منکر هماهنگی و همه‌پسند بودن آن شود. با توجه بیش‌تر در جزییات کابین، بهبود کیفیت متریال استفاده شده در ساخت اپتیمای جدید کاملا قابل لمس است.

کیا اپتیما

اما در زمینه کیفیت ساخت کابین در بعضی قسمت‌ها دربرابر رقیب فرانسوی‌اش کم می‌آورد و به پای نوآوری‌های منحصربه‌فرد DS نمی‌رسد. اما هم‌چون سایر هم‌وطنانش، امکانات مناسبی دارد که شاید در بعضی موارد از DS5LS بیش‌تر باشد. محل قرارگیری دکمه‌ها روی پنل درب‌ها و حاشیه دور دریچه‌های سیستم تهویه در قسمت مرکزی کنسول با پوشش پیانوبلک تزیین شده که انصافا کیفیت قابل‌قبولی دارد. پوشش نرم کنسول جلو و پنل درب‌ها و کیفیت چرم غربیلک فرمان و صندلی‌ها کیفیت بهتری از قبل دارند. اما هنوز هم مواردی مثل پوشش سفت و خشک قسمت پایین کنسول به اصطلاح توی ذوق سرنشین می‌زند. ارگونومی کابین نسبت به قبل بهتر است و پشت فرمان آن احساس گیج شدن نسل قبلی را ندارید. در بالاترین قسمت نیز یک مانیتور ۸ اینچی لمسی قرار گرفته که در مدل‌های بیس‌آپشن کوچک‌تر است.

کیا اپتیما

در مدل جدید به فاصله بین محورها ۲۵ میلی‌متر افزوده شده و عرض بدنه نیز ۱۰ میلی‌متر بیش‌تر از قبل است. این رشد ابعاد باعث‌شده کابین اپتیمای جدید نسبتا جادارتر از رقیب فرانسوی باشد. این مساله در صندلی‌های عقب بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. فضای صندوق بار نیز نسبت به قبل ۵ لیتر بزرگ‌تر شده و با ۵۱۰ لیتر فضا برای مسافرت‌های خانوادگی ایده‌آل است. همه اینها در حالی است که مدل جدید اپتیما ۸.۶ کیلوگرم نسبت به قبل سبک‌تر است.

مشخصات فنی کیا اپتیما JF:

در مسیرهای شهری تکان‌های داخل کابین از DS5LS بیش‌تر است و نرمی سواری فدای ویژگی‌های اسپرت حرکتی شده است. پیشرانه ۲.۴ لیتری MPI برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شده که نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده و آلایندگی کم‌تری از قبل دارد. این پیشرانه ۲۳۵۹ سی‌سی 172 اسب‌بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ تولید می‌کند که با توجه به وزن بدنه برای رانندگی روزمره مناسب است. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک که نسبت به قبل دست‌خوش تغییراتی جزیی شده، در کل عملکرد مناسبی دارد.

کیا اپتیما

ترمزها هم‌چنان مثل مدل قبلی ضعف‌هایی دارد و قرص و اطمینان‌بخش نیست. هم‌چنین از تاخیر اولیه و تاخیر در معکوس دادن گیرباکس نیز نباید گذشت. هم‌چنین از نظر عایق‌بندی کابین، اپتیما نسبت به رقیب فرانسوی ایرادهایی دارد و بعضی وقت‌ها باد گرم موتور به پای سرنشینان جلو برخورد می‌کند! اما باید گفت که خدمات اطلس‌خودرو نیز هم‌چون آرین‌موتورتابان (نمایندگی رسمی DS در ایران) مناسب است و در صورت شرکتی بودن خودرو، خدمات مناسبی به آن تعلق می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

اگر از آن دسته افرادی هستید که زودبه‌زود خودرو عوض می‌کنید و بازار خریدوفروش پررونق از اولویت‌های شما در خرید خودروست، اپتیما نسبت به DS5LS گزینه منطقی‌تری برای‌تان به نظر می‌رسد. اما اگر خودرویی با دوام برای مدت طولانی می‌خواهید و از آن دسته افراد با سلیقه خاص هستید که به جزییات توجه ویژه‌ای می‌کنید و علاقه دارید متمایز باشید، بدون شک DS5LS اجازه فکر کردن به اپتیما را نیز به شما نمی‌دهد! خدمات پس‌ازفروش هر دو خودرو در ایران مناسب است و از نظر توان فنی نیز در یک سطح قرار می‌گیرند. البته قیمت شرکتی DS5LS از قیمت بازار آزاد اپتیما در نسخه‌های فول آپشن شرکتی کمی پایین‌تر است.

خودروهای پرمیوم DS پلاک شده تحویل می شوند

فروش پرچم دار DS با شرایط ویژه بهاری

آغاز شرایط فروش ویژه بهاره سدان پرمیوم DS5LS (اردیبهشت 96)

شاخ به شاخ DS6 و ب ام و X1

استقبال گسترده مشتریان از سدان جدید DS در ایران

رونمایی از دی اس 5LS در تهران

نبرد سدان‌های کره‌ای – کیا اپتیما بخریم یا هیوندای سوناتا؟

آسمان آبی با کیا اپتیما هیبرید

بررسی اختصاصی نسل جدید کیا اپتیما

کیا سراتو فیس‌لیفت بخریم یا هیوندای النترا 2017؟

کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

بررسی مزدا3 تیپ4 به بهانه شرایط فروش جدید این خودرو (خرداد 96)

آزمایش فنی تویوتا پریوس، سامورایی کم مصرف

تست جاده محصولات آرین موتور ، از تهران تا خالد نبی (قسمت اول: DS)

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمود | 30/09/1396 در 05:52

    میخرمش

کیوسک مطبوعاتی