پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه برلیانس سری 200 و رانا-1

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

اگر سری به بازار سدان های ارزان قیمت (زیر 40 میلیون تومان) بزنیم، رانا محصول ایران خودرو و برلیانس H230 محصول پارس خودرو از بهترین انتخاب های پیش رویمان هستند که از نظر قیمتی نیز وضعیت مشابهی نسبت به یکدیگر دارند. البته بر خلاف رانا، برلیانس H230 با گیرباکس اتومایک نیز در بازار عرضه می […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

اگر سری به بازار سدان های ارزان قیمت (زیر 40 میلیون تومان) بزنیم، رانا محصول ایران خودرو و برلیانس H230 محصول پارس خودرو از بهترین انتخاب های پیش رویمان هستند که از نظر قیمتی نیز وضعیت مشابهی نسبت به یکدیگر دارند. البته بر خلاف رانا، برلیانس H230 با گیرباکس اتومایک نیز در بازار عرضه می شود و از این جهت می تواند دایره مخاطبین گشترده تری داشته باشد.

برلیانس H230

بعد از عرضه موفقیت‌آمیز برلیانس سری ۳۰۰ توسط پارس‌خودرو، برلیانس سری ۲۰۰ با قیمت پایین‌تر و ویژگی‌های معمولی‌تر از سری ۳۰۰ در ۲ نوع هاچ‌بک و صندوق‌دار به بازار آمد. ابتدا برلیانس سری ۲۰۰ توسط سایپا تولید و در بازار عرضه می‌شد، اما اواخر سال گذشته تولید برلیانس سری ۲۰۰ نیز به پارس‌خودرو محول شد تا کیفیت‌اش افزایش پیدا کند و در جمع ۳ ستاره‌ها جای بگیرد. پس از این نظر باید گفت برلیانس سری 200 نسبت به سایر چینی های بازار وضعیت کیفیت نسبتا بهتری دارد.

برلیانس H230 (1)

مدرن و متفاوت:

طراحی برلیانس سری ۲۰۰ با همکاری استودیوهای معروف پینین‌فارینا و جیوجیارو شکل گرفته. اما مدتی زمان نیاز دارید تا به ظاهرش عادت کنید. شاید H230  همچون رانا طراحی عامه‌پسندی نداشته باشد، اما نسبت به رقبای هم‌قیمت که اکثر با طراحی تکراری و از مد افتاده عرضه می شوند، ظاهر جالب‌تر و خاص‌تری دارد و نظر افراد تمایز طلب را بیش از رانا به خود جلب می کند.

برلیانس H230 (2)

فضای کابین نیز به پیروی از طراحی بدنه، نسبت به رانا مدرن‌تر است و کابین را می‌توان ترکیبی از قطعات با کیفیت و معمولی دانست که از نظر مرغوبیت و دوام تفاوتی با متریال کابین رانا ندارند. همچنین رنگ‌بندی کابین مناسب است و ترکیب رنگ مشکی و نقره‌ای فضایی دلنشین را پدید آورده.

برلیانس H230 (7) فرم غربیلک فرمان هم در نوع خود جالب است و در قسمت پایینی با پلاستیک نقره‌ای رنگ تزیین شده. هم‌چنین استفاده از پلاستیک مشکی براق در قسمت میانی کنسول جلو، حس تفاوت در این هاچ‌بک ارزان‌قیمت را ایجاد می‌کند اما کیفیت آن معمولی به نظر می‌رسد. فضای کابین تفاوت چندانی با رانا ندارد، اما در قسمت عقب مخصوصا در مدل سدان نسبت به پژو 206 جادارتر و قابل‌استفاده‌تر است. برلیانس H230 از 2 عدد ایربگ برخوردار است (نسخه عرضه‌شده در چین ۴ عدد ایربگ دارد) و همچون رانا از سیستم تهویه دستی استفاده می‌کند.

برلیانس H230 (3)

مشخصات فنی برلیانس H230 :

برلیانس H230 یک پیشرانه ۴ سیلندر با کد BM15L که برگرفته از پیشرانه‌های میتسوبیشی است را در دل خود جای داده. این پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و این سدان نسبتا ارزان‌قیمت را در وضعیت مناسبی نسبت به رقبای‌ خود قرار می‌دهد و از این نظر با رانا در یک کفه ترازو قرار می گیرد. گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متری کشش مناسبی برای این سدان کوچک ایجاد می‌کند. اما هنگام روشن بودن کولر و حرکت در سربالایی راهی به جز معکوس دنده‌ها برای حفظ کشش نیست.

برلیانس سری ۲۰۰ در 2 نسخه اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه می‌شود که نسخه منوآل به گیرباکس 5 سرعته دستیو با قیمتی نزدیک به رانا، انتخاب بهتری برای این رویارویی 2 نفره است. در نسخه اتوماتیک شاهد استفاده از همان گیرباکس دستی هستیم که تنها با کلاچ اتوماتیک جفت شده است (معروف به AMT) و عملکردی معمولی دارد. ضمن این‌که باید حدود 46 میلیون تومان برای خرید این مدل پرداخت کنید که حدودا 10 میلیون تومان از رانا LX گران تر است، اما در مسیرهای پرترافیک و شلوغ گزینه ای منطقی میان خودروهای این رنج قیمت به شمار می رود. از نکات مثبت برلیانس H230 می توان به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP و مصرف سوخت حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد که از این هاچ‌بک جمع‌وجور یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه ساخته‌اند.

رانا (3)

رانا LX

پس از خروج پیکان از خط تولید، گمانه زنی های مختلفی برای انتخاب جایگزینی برای ان بود. ابتدا قرار بود که تندر90 جایگزین پیکان شود که با توجه به قیمت بالایش چنین اتفاقی رخ نداد. با توجه به اینکه چند سالی از تولید 206 می گذشت و قطعات آن داخلی سازی شده بود، ایران خودرو تصمیم گرفت تا این جایگزین را بر مبنای پژو 206 تولید کند و به عنوان رقیبی برای تندر90 به بازار بفرستد. سال 88 این خودرو با نام رانا رونمایی اولیه شد اما به دلیل تحریم ها و مسائل مختلف، عرضه ان رد بازار به سال 91 موکول شد. رانا را می توان دومین خودرو ملی ایران خودرو دانست که بر روی پلت فرم پژو 206 تولید می شود.

جراحی پلاستیک 206 صندوق دار :

در نمای ظاهری، قسمت جانبی بیشترین شباهت را با 206 صندوق دار دارد. همچنین لامپ تلسکوپی چراغ جلو نیز حس خوبی به بیننده منتقل می کند. روی سپر عقب دو چراغ نصب شده که یکی مه شکن و دیگری شبرنگ است. همچنین چراغ سوم ترمز نیز به روی درب صندوق بار منتقل شده تا نسبت به فرم رایج متفاوت باشد. از نظر ظاهری رانا خودرویی هماهنگ و متناسب است اما نسبت به برلیانس سری 200 مد گرایی کمتری در ظاهرش خرج شده همان طرح آشنای چند سال گذشته را به نمایش می گذارد.

رانا (4)

کابین رانا تفاوت های عمده ای با پژو 206 دارد. از پنل درب ها گرفته تا کنسول جلو، اما کنسول وسط کاملا مشابه 206 طراحی شده. در ابتدای تولید رانا انتقادهایی به کیفیت پایین بعضی قسمت ها نظیر داشبورد، سرو صدای زیاد کابین و مشکلات برقی وارد بود. اما ایران خودرو رانا را ارتقاء داده و حالا رانا توانسته 3 ستاره کیفیت را بر سینه خود بچسباند و از نظر کیفیت در سطح برلیانس ارزابی شود . صدای موتور کمتر از قبل داخل کابین شنیده می شود و عایق کابین بهتر از قبل شده. فرمان طراحی ساده و کسل کننده ای دارد، اما نورپردازی صفحه کیلومتر شمار در نوع خود جالب است و در کنار تریم نقره ای رنگ، جلوه اسپرت کابین را افزایش داده است.

رانا (8)

درب ها قفلی ندارند و قفل مرکزی توسط کلید روی داشبورد فعال می شود. همچون 206 یک مانیتور کوچک نیز بالای داشبورد قرار گرفته و بعضی موارد را نشان می دهد. صندلی های رانا نرم و راحت هستند و علی رغم مشترک بودن پلت فرم با 206، به لطف طراحی متفاوت صندلی ها، فضای عقب کمی از 206 جادارتر است. اما نباید منکر فضای محدود پا در ردیف عقب رانا شد.

مشخصات فنی رانا LX :

رانا یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با کد معروف TU5 را در دل خود جای داده که 105 اسب بخار قدرت تولید می کند. رانا کمی از 206 صندوق دار سنگین تر است و به همین دلیل شتاب اولیه کندتری نسبت به 206 دارد. در مورد فهرست امکانات رانا نیز باید بگوییم که در سطح قابل قبولی قرار دارد . نسبت به قیمت اش راضی کننده است. سنسور پارک عقب گزینه ای کاربردی در میان فهرست امکانات رانا به شمار می رود که تا حد زیادی می تواند دید محدود عقب را جبران کند.

مقایسه رانا و برلیانس سری 200

نتیجه گیری:

رانا و برلیانس سری 200 از نظر فنی وضعیت مشابهی با یکدیگر دارند و اگر از کیفیت نسبتا بهتر برلیانس نسبت به رانا فاکتور بگیریم، این 2 سدان رده 40 میلیون تومان از نظر سطح کیفیت نیز در یک پله قرار می گیرند. انتخاب میان رانا و برلیانس تا حد زیادی به سلیقه خریدار نیز مربوط می شود. اگر از آن دسته افراد مدگرا هستید و با بودجه محدود هم می خواهید خاص باشید، برلیانس سری 200 گزینه مطلوب شماست، اما اگر از محافظه کاران هستید و می خواهید به طرح های رایج و جا افتاده پایبند بمانید، در این مقایسه رانا را انتخاب خواهید کرد.

رانا با آپشن های جدید تا پایان سال به بازار می آید/ جزییاتی در مورد دنا اتوماتیک

کیفیت برلیانس چگونه ارزیابی شد؟!

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • Arta | 20/11/1396 در 22:38

    رانا lx بهتر است یا برلیانس

  • وحید | 04/11/1397 در 18:51

    برلیانس از همه نظر، یک لول بالاتر هست و بهتر بود با پژو ۲۰۷ مقایسه می شد، هر چند موتور tu5 روی انواع پژو های ایرانی، هرگز کیفیت bm15 برلیانس رو نداره

  • HHHH | 02/12/1398 در 00:01

    قفل کردن فرمان برقی در حین حرکت بسیار نادر ولی امکانپذیر است درصورت شکستن خار روتور و گیر کردن اضافه آن بین چرخنده ها بعلت گیربکسی بودن اتصال موتور به جعبه دنده. مورد دوم هم گریپاژ بلبرینگ های ابتدای یا انتهای شفت روتور که آنهم مشکل اتصال گیربکس با چرخدنده است. که بسیار نادر و اقلا من فقط ۱ بار دیدم.
    فرمان هیدرولیک به هیچ صورت امکان قفل ندارد در نهایت خرابی فقط نرمی فرمان از بین می‌رود البته سفت تر از پیکان و پراید میشه بعلت فشار قطعات اضافه شده در سیستم روی فرمان است مثل شیرها. پمپ ها و روغن هیدرولیک.
    درحال حاضر ماشین های به روزتر اتصال گیربکسی موتور برقی به جعبه دنده حذف شده و اتصال تسمه ای شده تا در صورت هر گریپاژ موتور نهایتا تسمه پاره شده و بقیه جعبه فرمان آزاد می‌باشد
    موفق باشید.

  • HHHH | 02/12/1398 در 00:05

    البته بگم همون یبارم دیدم برلیانس نبود ماشین.

کیوسک مطبوعاتی