پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان-لوگو

بدل رسمی یا نماینده رسمی نیسان در ایران؟

اگر به جنجالی که میان پارس خودرو، شریک قدیمی نیسان در ایران و واردکننده ای که این روزها ادعای نماینده نیسان بودن را دارد وارد شویم و قوانین وضع شده در این خصوص و اسناد و مدارک را مرور کنیم، به این نتیجه می رسیم که پارس خودرو نماینده اصلی نیسان در ایران شناخته می […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

اگر به جنجالی که میان پارس خودرو، شریک قدیمی نیسان در ایران و واردکننده ای که این روزها ادعای نماینده نیسان بودن را دارد وارد شویم و قوانین وضع شده در این خصوص و اسناد و مدارک را مرور کنیم، به این نتیجه می رسیم که پارس خودرو نماینده اصلی نیسان در ایران شناخته می شود و می توان پیش بینی کرد که این ماجرا نیز همچون ماجرای واردات هیوندای به ایران، به نفع خودروساز وطنی و حذف نماینده مدعی ختم شود. با این گزارش همراه باشید تا از رویا تا واقعیت نمایندگی رسمی نیسان در ایران را بررسی کنیم.

نیسان برند معتبر و خوش‌نام ژاپنی جدیدترین قربانی بازار ایران است که مانند گوشت قربانی میان واردکنندگان جدید و تولیدکننده قدیمی این برند در کش‌و‌قوس است و این بین مشتریان ایرانی مثل همیشه بزرگترین ضرر را از دعوای دو طرف متحمل می‌شوند. در این باره فرید احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اظهار‌نظر کرد و از شرکت پارس‌خودرو خواست در صورت ادعای نمایندگی برند نیسان، به صورت قضایی از جهان‌نوین آریا شکایت کند.

این در حالی است که پارس خودرو به عنوان نماینده اصلی نیسان در ایران شناخته می شود. حتی جالب است بدانید خط تولید نیسان تیانا در شرکت پارس خودرو همچنان دست نخورده باقی مانده و تنها تجهیزات آن به خواب رفته است. شرکت پارس خودرو هر زمان که بخواهد می تواند قراردادش با نیسان را تازه کند و دوباره نماینده نیسان در ایران شود. اما اختلاف اصلی این شرکت با نیسان بر سر این است که نیسان برای همکاری با پارس خودرو نباید هیچ نماینده متفرقه دیگری در ایران داشته باشد.

مذاکرات پارس خودرو با نیسان در حالی ادامه دارد که گمان می رود مدیرعامل اسبق رنو پارس یعنی پیمان کارگر گره گشای اختلاف نظرها بین طرفین باشد. زیرا چند ماهیست کارگر با ارتقاع جایگاه به سمت قائم مقامی نیسان در منطقه رسیده است و بی شک یکی از مهمترین پروژه های ناتمام نیسان در منطقه همکاری مجدد با پارس خودرو است.

اگر از زوایای دیگری هم به توافق قریب الوقوع پارس خودرو و نیسان نگاه کنید، خواهید دید که توافق بین این دو برند یک توافق برد برد است. زیرا پارس خودرو با پتانسیل های که دارد می تواند پایگاه اصلی تولید محصولات نیسان در ایران و حتی منطقه باشد. این در حالی است که محصولات نیسان از پاترول گرفته تا تینا از خوشنام تیرن ها در ایران هستند. از طرف دیگر بخش زیادی از سایت شمالی پارس خودرو نیز مدتهاست استندبای باقی مانده تا دوباره چرخش با محصولات نیسان بچرخد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی ضمن اعتراض به چنددستگی نمایندگی‌های برند نیسان در ایران، از قول مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو نوشته: فقط ما نماینده انحصاری واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بوده و دیگر ادعاهای صورت گرفته در این زمینه صحت ندارد. ناصر آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه مدتی است یک شرکت مدعی کسب نمایندگی رسمی نیسان در ایران شده است، این ادعا را رد و اظهار کرد: «پارس‌خودرو تنها نماینده انحصاری تولید و واردات محصولات نیسان در ایران چه به صورت CBU‌(واردات خودروی آماده) و چه CKD‌(تولید و مونتاژ) است.» وی افزود: «در حال حاضر برای آغاز دور جدید همکاری‌ها با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم که به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.»

همه این ها در حالی از سوی پارس‌خودرو مطرح شده که این شرکت در طول سه دهه اخیر همواره با رابطه تنگاتنگی که با نیسان ژاپن داشته در کنار خودروسازانی نظیر ایران‌خودرو و سایپا شناخته شده. پارس خودرو مونتاژ محصولاتی مثل نیسان جونیور وانت، نیسان پاترول، نیسان ماکسیما، نیسان تیانا و کراس‌اوور نیسان قشقایی را در کارنامه خود دارد که همین موضوع باعث شده تا در ایران همه مردم نیسان را با پارس‌خودرو بشناسند. همچنین در دوره ای پارس خودرو نیسان قشقایی و مورانو را به صورت CBU نیز به کشور وارد می کرده.

در عین حال ارتباط تنگاتنگ فعلی این شرکت با مالک نیسان یعنی شرکت رنوی فرانسه و مونتاژ تعدادی از خودروهای این شرکت در مجموعه تولیدی خود، این موضوع را که پارس‌خودرو به زودی هم‌چون کرمان‌موتور به جایگاه قبلی‌اش برمی‌گردد را به شدت تقویت می‌کند.

جهان‌نوین آریا که ادعا می‌کند نماینده قانونی و فعلی نیسان در ایران است تنها مورد تایید وزارت صنعت ایران بوده و غیر از این مدرک چندانی برای اثبات ارتباط مستقیم خود با نیسان ندارد. این در حالی است که نیسان های وارد شده توسط جهان نوین آریا از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداری و به کشور وارد می شود و جهان نوین آریا نیز به عنوان نماینده نمایندگی نیسان در عمان! شناخته می شود. همین موضوع شائبه ضعف خدمات پس از فروش را در ذهن خریداران تشدید می کند و باعث می شود در رنج قیمت و کلاسی که محصولات نیسان در ایران عرضه می شوند، خریداران سراغ سایر خودروهای وارداتی بروند که شرکت های عرضه کننده آن ها در طول دوران فعالیت شان اطمینان بیشتری را جذب کرده اند. (مثل ایرتویا و آرین موتور که در رتبه بندی اخیر ISQI در بخث میزان رضایتمندی مشتریان نیز در جایگاه بسیار بهتری از شرکت واردکننده نیسان قرار گرفته اند)

به گفته کارشناسان بهترین راه برای اثبات خلاف واقع بودن ادعای این شرکت مبنی بر اینکه نیسان محصولات خود را به شکل اختصاصی برای بازار ایران و شرکت جهان‌نوین آریا با وین کد‌(vin) مخصوص ساخته و ارسال می‌کند، انتشار برگه خرید، فاکتور و کشور مبدا ماشین‌‌های این برند است که به نظر نه از ژاپن که از امارات یا عمان به مقصد ایران بارگیری شده‌اند!

این رویه که از میانه سال قبل با استراتژی جدید وزارت صنعت در حوزه خودرو و تقویت جایگاه تولید خودرو به جای واردات خودرو شکل گرفته، در نخستین گام به حذف آسان‌موتور از چرخه واردات خودرو و اعطای نمایندگی رسمی شرکت هیوندای به کرمان‌موتور (بانی قدیمی هیوندای در ایران) انجامید، حالا به احتمال زیاد دومین شرکتی که از این دایره خط می خورد جهان نوین آریاست تا نیسان دوباره به بانی قدیمی اش در ایران برسد تا خریداران محصولات این برند ژاپنی از سردرگمی خارج شوند.

این شرکت که به نظر تنها در داخل ایران نماینده عرضه محصولات نیسان است، هیچ اسم و نشانی در زنجیره جهانی نیسان ندارد و هیچ کجای وب‌سایت رسمی شرکت نیسان اسمی از آن به چشم نمی خورد (کمپانی های خودروسازی نام نمایندگان رسمی خود در کشورهای مختلف را در سایتشان درج می کنند.) این در حالی است که نیسان حتی در عراق، یمن و سوریه هم نماینده رسمی دارد اما هیچ‌جا اسمی از ایران یا جهان‌نوین آریا نیاورده است.

پیمان کارگر پیمان کارگر به عنوان مدیر بخش AMI نیسان انه، شمال آفریقا و هندوستان) دیروز با یک هیات بلند پایه از شرکت جهان نوین آریا بازدید کرده و این به معنی این است که اعتبار برند نیسان برای مسئولان اصلی شرکت بسیار اهمیت دارد و نیسان حتی بر فعالیت نماینده نمایندگی نیسان در عمان نیز نظارت می کند. جهان نوین نمی تواند با تعداد نمایندگی هایی که در ایران دارد، سبد کاملی از محصولات نیسان را در ایران عرضه کند.

این امتناع نیسان و خبر مذاکره پارس‌خودرو با این شرکت، شائبه بازگشت دوباره خط تولید محصولات مدرن نیسان به ایران را تقویت می‌کند. موردی که اگر اتفاق بیفتد اثرات مناسبی نیز بر اقتصاد ایران دارد و علاوه بر ورود تکنولوژی پیشرفته تولید، میزان زیادی اشتغال نیز در کشور ایجاد می‌کند و خدمات پس از فروش بهتری را نسبت به واردکنندگان غیررسمی برای مشتریان ایران به همراه می‌آورد.

 

تویوتا ارزشمندترین برند خودرویی جهان

پیک آپ پارس خودرو،‌ جان سخت نیسان!

شریک خارجی پارس خودرو چه برندی خواهد بود ؟

تعویض طلایی رنو-نیسان! تحلیلی بر تغییرات مدیریتی رنو پارس

از شایعه تا واقعیت نمایندگی نیسان در ایران

آیا مدل جدید ماکسیما در ایران تولید می شود؟

همکاری پارس خودرو و نیسان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی