پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاینه فنی

تعطیلی 15 مرکز معاینه فنی متخلف

15 مرکز معاینه فنی متخلف که با اطلاعات وارد شده در سامانه سیمفا شناسایی شده بودند تعطیل شدند و برخی مراکز تذکر انضباطی گرفتند. ۱۵ مرکز معاینه فنی در کشور که اطلاعات و گواهینامه‌های سلامت غیراستاندارد برای خودروها صادر می‌کردند، تعطیل شدند. این مراکز، اطلاعات و صلاحیت خودروهای سالم را برای خودروهای معیوب ثبت و […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

15 مرکز معاینه فنی متخلف که با اطلاعات وارد شده در سامانه سیمفا شناسایی شده بودند تعطیل شدند و برخی مراکز تذکر انضباطی گرفتند.

۱۵ مرکز معاینه فنی در کشور که اطلاعات و گواهینامه‌های سلامت غیراستاندارد برای خودروها صادر می‌کردند، تعطیل شدند. این مراکز، اطلاعات و صلاحیت خودروهای سالم را برای خودروهای معیوب ثبت و گواهینامه معاینه‌فنی صادر می‌کردند. بعد از آن که اطلاعات تکراری و مغایر با واقعیت در سیستم سیمفا ثبت شد، کارشناسان فنی اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور این مراکز را شناسایی و معرفی کردند که در نهایت منجر به تعطیلی آنها شد. بر اساس آمار، بیشترین تخلفات در استان کرمان رخ داده بود.
روزانه حدود یک‌میلیون خودرو در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، تمام این خودروها باید تاییدیه معاینه‌فنی داشته باشند. هم خودروهایی که پلاک تهران هستند و هم خودروهایی که پلاک سایر استان‌ها را دارند. سامانه سیمفا به‌عنوان یک بانک اطلاعاتی که از تیرماه سال ۹۵ شروع به کار کرده، اطلاعات معاینه‌فنی بیش‌از هشت میلیون خودرو از سراسرکشور را در خود جای داده است.

خودروهای سالم جایگزین خودرهای معیوب

در بعضی مراکز معاینه‌فنی که بیشتر از یک خط برای تست خودروها دارند پس از پذیرش، خودروی معیوب را با یک خودروی سالم عوض می‌کنند. به‌عنوان مثال خودروی پرایدی که روغن‌سوزی دارد، اگر روی خط تست معاینه‌فنی قرار بگیرد، مردود خواهد شد، برای این که خودرو مردود نشود، خودروی پراید سالمی را که در مرکز وجود دارد، جایگزین مورد معیوب و به این ترتیب گواهی معانیه‌فنی برای خودروی معیوب صادر می‌شود. این تخلفات در سامانه سیمفا قابل ردیابی است به این صورت که آمار و اطلاعات و حدود یکسان برای چند خودرو صادر می‌شود، یعنی در یک روز و از یک مرکز مشخص آمارهای مشابه و یکسانی که متعلق به یک خودروی سالم است، برای چند خودرو در سیستم سیمفا ثبت می‌شود که این امر نشان‌دهنده تخلف و این موضوع به آسانی قابل پیگیری است.

سامانه سیمفا قابلیت بررسی جزئی‌تر اطلاعات را دارد. حتی اگر به جای خودروی معیوب پژو، خودروی پراید جایگزین شود، این تخلف در سامانه مشخص می‌شود، چراکه سیستم ترمز تست وزن خودرو را نیز ثبت و اعلام می‌کند، بنابراین تفاوت وزن خودروها در سامانه ثبت و تخلف محرز می‌شود. به‌عنوان مثال خودروی پراید حداکثر ۹۰۰ کیلو و پژو حداکثر ۱۲۰۰ کیلو است و زمانی که پژو ۴۰۵ با وزن ۹۰۰ کیلو تست می‌شود، بدیهی است تخلفی رخ می‌دهد. در همین راستا تیم کارشناسان فنی اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور طبق برنامه زمان‌بندی انجام‌شده در حال ارزیابی مراکز معاینه‌فنی خودروهای سبک در کشور هستند و تاکنون ۱۵ مرکز معاینه‌فنی در کشور تعطیل شده‌اند.

تعطیلی ۴۸ساعته ۱۵ مرکز متخلف

بر اساس نظارت‌های صورت‌گرفته بر عملکرد مراکز معاینه‌فنی توسط سامانه سیمفا و بررسی اطلاعات اخذشده از مرکز کنترل داده حاوی اطلاعات و همچنین بازدیدهای ادواری که به صورت مستمر توسط کارشناسان اتحادیه از مراکز معاینه فنی صورت می‌گیرد، تخلف تعداد ۱۵ مرکز معاینه‌فنی خودروهای سبک در سراسر کشور محرز و مشخص شد و براین اساس از ۴ مردادماه جاری از فعالیت آنها ممانعت به عمل آمد. سعید قیصر، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره تخلفات صورت‌گرفته توضیح داد: «تخلفات گوناگونی در سامانه مشخص شده بود که با تذکرات رفع شدند اما تخلفات ۱۵ مرکز قابل اغماض نبودند که تعطیل شدند. موضوع تخلف مرکز فوق‌الذکر کتبا به کارگروه استان‌های مربوطه اعلام و از مسؤلان ستاد معاینه‌فنی شهرداری‌های فوق نیز دعوت به عمل آمد تا در جلسه‌ای که امروز به منظور ارائه راهکارهای جلوگیری از تخلف در اتحادیه تشکیل می‌شود، حضور به هم رسانند. بر اساس دستورالعمل ابلاغی مراکز متخلف به مدت ۴۸ ساعت تعطیل می‌شوند و پس از تعهد کتبی مجددا شروع به کار می‌کنند اما در صورت تکرار تخلفات، شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به ابطال مراکز قدام کنند.»

ثبت اطلاعات ۳۰ تا ۳۵ هزار خودرو
قیصر با تاکید بر اینکه روزانه اطلاعات ۳۰ تا ۳۵ هزار خودرو از سراسر کشور وارد سامانه سیمفا می‌شود، گفت: «عملکرد همه مراکز معاینه‌فنی تحت مدیریت سامانه سیمفاست. در‌صورتی‌که هرنوع تخلفی صورت بگیرد و اطلاعات تغییر پیدا کند، سامانه سیمفا آن را نشان می‌دهد و کسانی که اطلاعات سامانه را رصد می‌کنند، متوجه تناقضات خواهند شد.»
تهران بدون تخلف و کرمان با بیشترین تخلف
مدیریت امور اجرایی معاینه‌فنی خودروهای کشور با تاکید بر این که از این پس عملکرد مراکز معاینه‌فنی با شدت بیشتری نسبت به گذشته رصد خواهد شد، عنوان کرد: «تاکنون آمار هشت میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سامانه سیمفا ثبت شده است. بر اساس نتایج حاصل از بررسی‌ها خوشبختانه در شهر تهران هیچ تخلفی نداشتیم اما در استان تهران فقط به یک مرکز تذکر داده شد. بیشترین تخلفات در استان کرمان صورت گرفته است.»
به گفته وی «معاینه‌فنی خودرو یک مساله حیاتی و مهم اجتماعی است و عدم رعایت صحیح و استانداردهای لازم در این خصوص سلامت و ایمنی جامعه را به خطر می‌اندازد، لذا موضوع تخلفات معاینه‌فنی ارتباط مستقیم با حقوق شهروندی دارد و تمام تلاش خود را معطوف داشته‌ایم تا ضریب تخلفات را به حداقل برسانیم.»

قوانین جدید معاینه فنی چقدر سختگیرانه‌تر است؟

مردودی سه برابر معاینه فنی در صورت سخت گیری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی