پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

139503211448502311322173

قرارداد خودرویی با فرانسوی ها مغایر اصل 44 نیست

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: سیاست‌ های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه اجازه تا 100درصد سرمایه ‌گذاری را به سرمایه ‌گذار خارجی می ‌دهد، منوط به اینکه 30درصد سهم بازار را به‌ صورت انحصاری از آن خود نکند. […]

امیر
سه شنبه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: سیاست‌ های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه اجازه تا 100درصد سرمایه ‌گذاری را به سرمایه ‌گذار خارجی می ‌دهد، منوط به اینکه 30درصد سهم بازار را به‌ صورت انحصاری از آن خود نکند.

رمضانعلی سبحانی ‌فر در خصوص قرارداد جدید تولید خودرو با رنو فرانسه و در پاسخ به این سوال که آیا امکان به‌ وجود آمدن تجربه پژو با ایران‌ خودرو وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: قرارداد های فعلی نسبت به زمان پژو با ایران متفاوت است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی یک سال اخیر قرارداد هایی با شرکت‎‌های رنو و پژو در زمینه تولید خودرو منعقد شده و مذاکرات با فیات نیز در حال انجام است، گفت: درخصوص فعالیت چند خودرو ساز دیگر نیز بحث‌ هایی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سبزوار نیز برای یکی از سرمایه ‌گذاران در زمینه تولید خودرو مجوز ساخت 120هزار خودرو در سال صادر شده است، اضافه کرد: طبیعتا این سرمایه ‌گذار نیز قصد مشارکت و همکاری با یکی از خودروسازان صاحب برند در جهان را دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تمامی تخم‌ مرغ‌ها در یک سبد چیده نشده است، بیان کرد: قراردادهای جدید با قراردادهای گذشته در زمینه تولید خودرو متفاوت است و قراردا دهای گذشته قرارداد سرمایه‌ گذاری نبوده و تنها لایسنس خود را به برای ساخت خودرو به کشور آورده بود.

وی ادامه داد: در قرارداد خودرویی جدید طرف قرارداد سرمایه و پول خود را به داخل کشور آورده و در کشور ما سرمایه‌ گذاری می ‌کند و همچنین در کنار آن دانش ساخت خود را نیز به کشور می‌آورد.

سبحانی‌فر با بیان اینکه طرف ‌های قرارداد قصد مونتاژ‌ در کشور را ندارند بلکه خط تولید ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: در قرارداد ذکر شده که تا 70 درصد باید در ساخت قطعات داخلی سازی انجام شود که این مسئله ایجاد اشتغال را در کنار خود به‌ همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 30درصد تولیدات این قرارداد به کشورهای دیگر صادر می‌شود، گفت: با توجه به این پارامترها بنده متوجه نمی‌شوم اشکال انعقاد این قرارداد در چه موردی است و علت انتقاد ها را نمی‌دانم، غیر از این است که سرمایه ‌گذار سرمایه، خط تولید و قطعه ‌سازی خود را به‌ کشور ما منتقل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا کی می ‌خواهیم متکی بر دانش داخلی خود بوده و از آوردن دانش دیگران ترس داشته باشیم، دانشی که تجربه دارد و بازارها را تسخیر کرده است، افزود: هوش ایرانی آنقدر بالا است که اگر یک دانشی را به‌ دست بیاورد آن را توسعه می ‌دهد و در بخش‌ های دیگر نیز از آن استفاده می‎‌ کند.

سبحانی‌فر در خصوص اینکه آیا قرارداد جدید با رنو با اصل 44 قانون اساسی متضاد است یا خیر، اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه اجازه تا 100درصد سرمایه ‌گذاری را به سرمایه‌ گذار خارجی می ‌دهد منوط به اینکه 30درصد سهم بازار را به ‌صورت انحصاری از آن خود نکند.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا کشور ظرفیت وجود این تعداد از خودروسازان را دارد، گفت: ما اگر متکی بر ظرفیت مصرف داخل کشور باشیم خودروسازان فعلی نیز اضافه هستند، نباید تنها نگاه ما به ظرفیت داخل کشور باشد مگر کشور کره ‌جنوبی تنها برای مصرف داخلی کشور خود تولید کرده، تولیدکنندگان خودرو بازار جهانی را در اختیار گرفته‌ اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یا باید در خودروسازی کشور را ببندیم و بگوییم خودرسازی نمی‌خواهیم و خودرو خارجی وارد کنیم، یا اینکه باید با دانش شرکت‌ های صاحب برند با روش مشارکت و سرمایه گذار بخش تولید را توسعه دهیم و با ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات صادرات محور شویم، خاطر نشان کرد: تولیدات ما صرفا نباید برای مصرف داخل کشور باشد، در قرارداد میزان 30درصد صادرات حداقل آن است، ما در کشور باید با تولیدات خود بازار خودرو آسیا میانه و روسیه را تامین کنیم.

احتمال جایگزینی پراید تا دی ماه 97

تبریک مدیر روابط بین الملل گروه خودرو سازی سایپا به مناسبت روز خبرنگار

همکاری رنو، سایپا و ایران خودرو مانند سابق خواهد بود

امضا قرارداد توسعه و تولید خودروهای جدید بین رنو، نگین خودرو و ایدرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی