پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو-فرسوده

راهکار جالب دولت برای کاهش آلودگی هوا/ خودروهای فرسوده

همواره دولت خودروهای فرسوده را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوا ذکر کرده است که البته نمیتوان آن را بی مورد دانست اما انتقاداتی مبنی بر تولید خودروهای پر مصرف داخلی با تیراژ بالا نیز وجود داشته است. طبق مصوبه جدید تولید خودروهای پر مصرف تنها با اسقاط کردن خودروهای فرسوده امکان […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

همواره دولت خودروهای فرسوده را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوا ذکر کرده است که البته نمیتوان آن را بی مورد دانست اما انتقاداتی مبنی بر تولید خودروهای پر مصرف داخلی با تیراژ بالا نیز وجود داشته است. طبق مصوبه جدید تولید خودروهای پر مصرف تنها با اسقاط کردن خودروهای فرسوده امکان پذیر است.

بنابر تازه‌ترین مصوبه هیات دولت خودروهای پرمصرف داخلی نیز از ابتدای سال آینده مشمول اسقاط خودروهای فرسوده می‌شوند. براساس این مصوبه خودروسازان با تولید خودروهای سواری داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5/ 8 لیتر، 5/ 8‌لیتر و بیشتر در صد کیلومتر باید یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط کنند. بررسی «دنیای‌اقتصاد» از مشخصات فنی و رتبه انرژی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که مصرف سوخت 20‌خودروی تولیدکنندگان داخلی، بالاتر از 8 لیتر در صد کیلومتر است؛ بنابراین خودروسازان باید به ازای تولید هر یک از این خودروها یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

بر این اساس خودروهای سمند LX، سمند سورن، ساندرو اتومات، جک J5 اتومات، جک S5 دستی و اتومات، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، آسا، لندمارک، آریزو 5 اتومات، تیگو دستی و اتومات، پژو 405 GLX، پژو 405، پژو 405 GLX دوگانه سوز، پژو 405 ELX، پژو پارس ELX، پژو پارس، پژو پارس دوگانه سوز، MVM 550، MVM530 دستی و اتومات شامل این مصوبه جدید هیات دولت می‌شوند؛ چراکه مصرف سوخت این خودروها بالای 8 لیتر در صد کیلومتر است؛ بنابراین خودروسازان در سال آینده باید به‌ازای تولید هر یک از این محصولات یک خودروی فرسوده اسقاط کنند.

حال با توجه به اینکه تولید‌کنندگان نیز همچون وارد‌کنندگان با در نظر گرفتن میزان مصرف سوخت محصولاتشان ملزم به خروج خودروی فرسوده شدند پیش‌بینی می‌شود که هزینه این کار بر دوش مشتری قرار گیرد و خودروهای تولیدی سال آینده از این ناحیه با افزایش قیمت مواجه شوند.اما یکی از نکات قابل‌توجه در مصوبه دولت آن است که خودروهای دارای مصرف سوخت بیش از 8 لیتر را عمدتا خودروهای قدیمی، ملی و چینی تشکیل می‌دهند. آنگونه که به‌نظر می‌رسد هدف دولت از ورود خودروسازان داخلی به چرخه خروج فرسوده‌ها در راستای افزایش نقش خودروسازان در رویه‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا است. موضوعی که محصولات داخلی یکی از متهمان ردیف اول آن به حساب می‌آیند. در این زمینه چندی پیش نیز علیرضا احمدی معاون حمل‌و‌نقل ستاد مديريت مصرف سوخت در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار امیدواری کرده بود سال آینده براساس مصوبه جديد حدود 140هزار خودروی فرسوده از سوی خودروسازان داخلی اسقاط شود. رقمی که می‌تواند موجب خروج هرچه سریع‌تر فرسوده‌ها شود.

منبع: دنیای اقتصاد

تعطیلی 15 مرکز معاینه فنی متخلف

مردودی سه برابر معاینه فنی در صورت سخت گیری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی