پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمد+شریعتمداری

چشم امید خودروسازان خارجی به وزیر جدید صنعت

با لغو تحریم ها بسیاری از خودروسازان برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کردند ولی شرایط وزارت صنعت و معدن سرعت و اشتیاق آنها را کم کرد. حال با تغییر وزیر صنعت، خودروسازان خارجی به تغییر شرایط امیدوار شده اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی احتمالا به‌زودی سکاندار خود را در دولت […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

با لغو تحریم ها بسیاری از خودروسازان برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کردند ولی شرایط وزارت صنعت و معدن سرعت و اشتیاق آنها را کم کرد. حال با تغییر وزیر صنعت، خودروسازان خارجی به تغییر شرایط امیدوار شده اند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی احتمالا به‌زودی سکاندار خود را در دولت دوازدهم خواهد شناخت که با مشخص شدن وزیر جدید، تکلیف برخی خودروسازان خارجی نیز برای حضور در ایران مشخص می‌شود. هر چند در حال حاضر حضور چند شرکت خارجی در خودروسازی کشور قطعی شده و شرکت‌هایی نیز وارد فاز اجرا شده‌اند، با این حال برخی دیگر از برندهای خودروساز دنیا هنوز مجوز ورود به کشور را نگرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل و مانع بر سر راه حضور این خودروسازان در کشور، قوانین سختگیرانه و بعضا غیر قابل اجرا (در کوتاه مدت)، است که از سوی وزارت صنعت دولت یازدهم لحاظ شده‌اند.

در این بین، الزام داخلی‌سازی 40 درصدی در شروع کار، یکی از شروط سخت و دست و پاگیر برای حضور خودروسازان خارجی در ایران به‌شمار می‌رود که مسوولان وزارت صنعت دولت قبل اصرار زیادی بر اجرای آن داشتند. هرچند داخلی‌سازی فی نفسه اقدام مثبتی به‌شمار می‌رود، با این حال وقتی به مانعی بر سر راه حضور سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شود، جذابیت آن کمرنگ شده و اصل ماجرا یعنی مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا زیر سوال می‌رود. در این شرایط، برخی خودروسازان خارجی در انتظار انتخاب سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌سر می‌برند و امیدوارند این وزارتخانه در دولت دوازدهم، انعطاف بیشتری را برای حضور آنها نشان داده و از سختگیری‌ها به‌خصوص در حوزه داخلی سازی، بکاهد.

منبع: دنیای اقتصاد

توسعه تولیدات داخلی و صادرات هدف وزارت صنعت و معدن است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی