پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مازاراتی_خودروهای 2500 سی سی به بالا

واردات حدود 96 هزار خودرو 2500 سی.سی به کشور طی 4 سال

واردات حدود 96 هزار خودرو 2500 سی.سی به بالا به کشور طی 4 سال سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 در مجموع 95 هزار و 673 دستگاه بوده که باعث خروج بیش از 2 میلیارد و 510 میلیون دلار ارز از کشور شده است. سازمان […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

واردات حدود 96 هزار خودرو 2500 سی.سی به بالا به کشور طی 4 سال

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 در مجموع 95 هزار و 673 دستگاه بوده که باعث خروج بیش از 2 میلیارد و 510 میلیون دلار ارز از کشور شده است.

سازمان توسعه تجارت در گزارشی ضمن تکذیب ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای 2500 سی.سی در سال گذشته اعلام کرد: کمتر از نیم درصد (2 دهم درصد) از کل واردات خودرو در سال 1393 به خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی اختصاص داشته و ادعای واردات بی‌رویه آن در دولت یازدهم بی‌پایه و اساس است.

سال گذشته از محل مصوبات دولت قبل، 711 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی به ارزش 29.5میلیون دلار وارد شد که 500 مورد آن به ارزش 18.9میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و 25 مورد آن به ارزش 750 هزار دلار به سفارتخانه‌های خارجی تعلق داشت.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای 2500 سی.سی در سال 1393 ادعایی کاملا بی‌اساس است زیرا مجموع واردات این نوع خودروها در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، 186 دستگاه به ارزش 9.85 میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.

خودروهای 2500 سی.سی به بالا-1

سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودرو اعلام کرد: سکوت در برابر حجم انبوه واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی در دولت گذشته و هیاهو در برابر میزان واردات این خودروها در سال 1393 به هیچ وجه پذیرفتنی و ناشی از وظیفه‌شناسی منتقدان نیست.

میزان واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 به تفکیک برندهای مشهور به این شرح است: پورشه 1817 دستگاه به ارزش 171.9 میلیون دلار، لکسوس 5722 دستگاه به ارزش 202.5 میلیون دلار، مازاراتی 62 دستگاه به ارزش 7.88 میلیون دلار، بنز 5676 دستگاه به ارزش 361 میلیون دلار و سایر برندهای دیگر 82 هزار و 397 دستگاه به ارزش یک میلیارد و 789 میلیون دلار بوده است.

مقایسه تعداد برند خودروهای بالای 2500 سی.سی وارد شده در سال‌های 1388 تا 1392 با تعداد واردات این نوع خودروها در سال 1393 آشکارا کاهش آن را تایید می‌کند، به طوری که در سال گذشته به تفکیک برندهای مذکور، 18 دستگاه پورشه به ارزش 1.9 میلیون دلار، 30 دستگاه لکسوس به ارزش 1.22 میلیون دلار، 12 دستگاه مازاراتی به ارزش 1.1 میلیون دلار، 34 دستگاه بنز به ارزش 3.3 میلیون دلار و 92 دستگاه با برندهای دیگر به ارزش 2.32 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

خودروهای 2500 سی.سی به بالا

منتقدان در حالی با سیاهنمایی، اقدام دولت یازدهم در کاهش واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی را نادیده گرفته‌اند که در سال 1393 میزان واردات این نوع خودروها به کل واردات خودرو 2 دهم درصد بود، در حالی که این میزان در سال 1392 به 5.2 درصد، در سال 1391 به 37 درصد، در سال 1390 به 48.7 درصد و در سال 1389 به 56.2 درصد می‌رسد. در سال 1388 نیز آمار واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی 75.8 درصد رسید که نشان‌دهنده واردات بی‌رویه این نوع خودروها در آن سال است.

بر پایه این گزارش واردات 186 دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی در سال 1393 در مقایسه با واردات 4101 دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی در سال 1392 که با کاهش 95 درصدی واردات این خودروها همراه بوده از این واقعیت پرده برمی‌دارد که واکنش منتقدان دولت در برابر لوکس‌سواری سال‌های 1388 تا 1392 چیزی جز سر به گریبان فرو بردن و سکوت پیشه کردن نبوده است و این با هیاهوی امروز که کاهش چشمگیر واردات خودرو را شاهد هستیم یکسره بیگانه است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی