پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و سری 1 و ب ام و سری 2

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

در راستای متنوع شدن سبد محصولات ب ام و در ایران، پرشیا خودرو پای 2 هاچ بک جذاب این خودروساز آلمانی، یعنی سری 1 و سری 2 اکتیو تورر را به ایران باز کرده تا خریداران خودروهای رده پرمیوم، انتخاب های متنوعی در بازار خودروهای هاچ بک و مینی ون داشته باشند. ب ام و سری […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

در راستای متنوع شدن سبد محصولات ب ام و در ایران، پرشیا خودرو پای 2 هاچ بک جذاب این خودروساز آلمانی، یعنی سری 1 و سری 2 اکتیو تورر را به ایران باز کرده تا خریداران خودروهای رده پرمیوم، انتخاب های متنوعی در بازار خودروهای هاچ بک و مینی ون داشته باشند.

ب ام و سری 2

ب ام و سری 2 اکیتو تورر

علی‌رغم افزایش تنوع در سگمنت‌های مختلف خودرویی در بازار ایران، تنوع میان مینی‌ون‌ها و ام‌پی‌وی‌های بازار ایران محدود است و طرفداران این خودروها در ایران، گزینه‌های قابل‌توجهی پیش‌رو ندارند. پیش از این کیا با 2 مدل مینی‌ون با نام‌های کارنیوال و کارنز در ایران حضور داشت. البته هم‌چنان نسل جدید کیا کارنز در ایران حضور دارد، اما با تیراژ محدودتر از سایر خودروهای کره‌ای وارداتی. هیوندای نیز i40 استیشن را به بازار آورد، که البته از نظر علمی نمی‌توان آن‌را در کلاس ام‌پی‌وی‌ها دسته‌بندی کرد. هم‌چنین مدت زیادی از کم‌رنگ شدن و قطع واردات بنز کلاس B در ایران می گذرد. در این شرایط، ب‌ام‌و سری 2 اکتیو تورر با اعلام حضور در نمایشگاه خودرو تهران، هیجان جدیدی را به این سگمنت بی‌سروصدا آورد.

ب ام و سری 2

ب ام و در سال 2014 پس از معرفی سری 2، تصمیم گرفت اولین خودرو دیفرانسیل جلو خود را به طرفدارانش معرفی کند. در آن سال‌ها ب ام و به سیاست جدید خود اشاره کرد که قرار است در آینده نیمی از محصولات این خودروساز آلمانی را خودروهای دیفرانسیل جلو تشکیل دهند. ب ام و سری 2 اکتیو تورر برخلاف چیزی که انتظار می‌رود، از نظر پلت‌فرم هیچ نقطه مشترکی با سری 2 کوپه و کابریولت ندارد و ب‌ام‌و برای آن از پلت‌فرم مینی کانتری‌من استفاده کرده.

امکان سفارش اولین مینی‌ون و محصول دیفرانسیل جلو ب‌ام‌و به‌صورت چهارچرخ متحرک XDrive نیز از اواسط سال 2015 در اختیار مشتریان قرار داده شده. اما نسخه عرضه شده در کشور همان مدل دیفرانسیل جلو است.  مینی‌ون ب ام و که در رده خودروهای پریمیوم جای می‌گیرد با کد F45 شناخته می‌شود و 5 نفر گنجایش دارد. ارتفاع مناسب سقف و فاصله محوری 2670 میلی‌متر باعث شده سرنشینان ردیف عقب و صندلی‌های جلو احساس راحتی قابل‌قبولی داشته باشند.

طراحی کابین نیز ساده و آرامش‌بخش است و با این کار حد و مرزی میان آن و محصولات اسپرت و هیجان‌انگیز ب‌ام‌و مشخص شده. باتوجه به فرم ام‌پی‌وی‌گونه بدنه فضای صندوق بار نیز برای مسافرت‌های چندنفره مناسب است و بازوبسته‌شدن درب صندوق بار به‌صورت برقی جای گله‌ای را باقی نمی‌گذارد.

ب ام و سری 2

هم‌چنین ب ام و برای خریدارانی که به‌دنبال فضای بیش‌تر کابین و تعداد بیش‌تر صندلی‌ها هستند، یک نسخه گرن‌تورر با کد F46 را نیز تولید کرده که این مدل به صندلی‌های ردیف سوم مجهز شده و فاصله محوری‌اش از نسخه اکتیوتورر 11 سانتی‌متر بیش‌تر است. البته فعلا خبری از عرضه سری 2 گرن‌تورر در ایران نیست.

سری 2 اکتیوتورر پس از سری 7 جدید و سری یک سومین محصول جدید ب‌ام‌و است که به ایران آمده. پرشیاخودرو به‌عنوان واردکننده ب‌ام‌و در نمایشگاه خودرو تهران از 2 نسخه متفاوت اکتیوتورر رونمایی کرد. یکی 218 و دیگری 225. این 2 از نظر مشخصات فنی تفاوت‌های قابل‌توجهی با یک‌دیگر دارند. 218 اکتیوتورر از یک پیشرانه 3 سیلندر 1.5 لیتری برخوردار است که به توربوشارژر مجهز شده و 136 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

نسخه قوی‌تر اما 225 اکتیوتورر نام دارد که به لطف پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر، می‌تواند 231 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. هم‌چنین گیرباکس این 2 مدل نیز متفاوت است و 218 از گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک و 225 از گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک برخوردار است.  پس می‌توان گفت 225 اکتیوتورر با شتاب اولیه 6.6 ثانیه می‌تواند لقب سریع‌ترین مینی‌ون بازار را به خود اختصاص دهد و علاوه بر برطرف کردن نیازهای مسافرتی سرنشینان، می‌تواند هیجان سواری با خودروهای اسپرت ب‌ام‌و را نیز به آنها هدیه کند.

ب ام و سری 1

ب ام و سری یک جدید

 

سال پیش در صحبتی که با یکی از کارشناسان عرصه واردات خودرو داشتیم، از حرف‌های ایشان این‌گونه استنباط شد که سال ۹۶ سال رونق بازار خودروهای رده پریمیوم در بازار ایران است. متنوع شدن خودروهای لوکس در ایران تنها به یک کلاس به خصوص محدود نشده و اثرات‌اش را در انواع سگمنت‌های هاچ‌بک، سدان و شاسی‌بلند می‌بینیم. یکی از بخش‌های بازار که توجه زیادی روی آن شده و پیش از این چندان داغ و پررونق نبود، بازار هاچ‌بک‌های رده پریمیوم است.

ب ام و سری 1

عدم حضور بنز کلاس A در ایران باعث شده تا راه برای رقبایش باز باشد. DS با 2 مدل DS3 و DS5 مهر محکمی به این بخش بازار کوبیده و حالا نوبت ب ام و است که برای رقبای هرچند کم‌تعدادش به اصطلاح (شاخ) شود. تولید ب‌ام‌و سری یک به ۱۳ پیش باز می‌گردد. در سال ۲۰۰۴ ب‌ام‌و نخستین نسل سری یک را به بازار معرفی کرد. اتفاقا پای این مدل به ایران باز شد، اما به دلایلی مثل قیمت بالا، ظاهر و قابلیت‌های فنی نه‌چندان چشم‌گیر و واردات محدود، فروش قابل‌توجهی را در ایران تجربه نکرد. آخرین عرض‌اندام سری یک در بازار ایران به ۴ سال پیش باز می‌گردد. اما حالا سری یک با دستی پر به کشورمان بازگشته.

نسل دوم سری یک در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و سال گذشته دست‌خوش تغییرات نسبتا گسترده قرار گرفت. ب ام و این نسخه را با کد F20 و در 2 نوع ۳ و ۵ درب در بازار عرضه می‌کند. آن‌هم با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها. هم‌چنین قرار است نسخه سدان محور جلو سری یک نیز برای بازار چین ساخته شود. اما برداشتی از سری یک که قرار است در ایران عرضه شود، مدل ۲۰۱۶ و ۵ درب است که در 2 مدل ۱۲۰ و ۱۲۵ در بازار ایران به‌فروش خواهدرسید. این هاچ‌بک جذاب در جراحی پلاستیکی که تجربه کرده، در بخش‌هایی نظیر طراحی سپرهای جلو و عقب، طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، گلگیرهای پهن‌تر و اسپویلر جدید دچار تغییراتی شده تا از فرم نامتعارف مدل قبلی فاصله بگیرد.

سری یک یک هاچ‌بک کوچک و جمع‌وجور است که رقبایی نظیر بنز کلاس A، ولوو V40، DS5، گلف و آئودی A3 را در مقابل خود می‌بیند. اما در ایران رقبایی نظیر DS5، آلفارومئو جولیتا و ولوو V40 برایش خط‌ونشان می‌کشند که البته فاصله قیمتی‌شان با سری یک قابل‌توجه است و می‌توان گفت بدنه‌های بزرگ‌تری هم دارند. کابین سری یک چندان جادار نیست اما با همان سبک معروف ب‌ام‌و طراحی شده و بسیار جذاب و ارگونومیک است.

ب ام و سری 1

هم‌چنین کیفیت متریال کابین نسبت به قبل بهبود یافته اما هنوز هم به نظر نمی‌رسد از این نظر بتواند با خودرویی هم‌چون DS5 رقابت کند. از فضای بار ۳۶۰ لیتری نیز انتظار چندانی نمی‌توان داشت و تنها چیزی که به دادش می‌رسد، قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب است. سری یک در نمایشگاه تهران نیز به نمایش درآمد. به گفته واردکننده ب‌ام‌و 2 نسخه ۱۲۰ با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو و ۱۲۵ با پیشرانه ۲ لیتری توربو در بازار ایران عرضه می‌شوند.

هر 2 مدل دیفرانسیل عقب بوده و از یک گیرباکس ۸ سرعته دقیق بهره می‌برند. نسخه ۱۲۵ به‌عنوان مدل پرقدرت‌تر می‌تواند ۲۱۸ اسب‌بخار قدرت و۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. البته باید صبر کرد و دید که آیا توربوهای موتور سری یک نیز مثل دیگر ب‌ام‌وها با بنزین نامرغوب ایران به دردسر می‌افتند یا خیر؟ که البته این موضوع بسیار به واقعیت نزدیک است. هم‌چنین سری یک قرار است با قیمتی چندبرابر قیمت‌اش در بازار جهانی، در ایران عرضه شود و با برچسب قیمت ۲۴۳ تا ۲۵۳ میلیونی، یکی از گران‌ترین هاچ‌بک‌های بازار خواهد بود که تنها یک طرفدار ۲ آتشه ب‌ام‌و به خریدش تن می‌دهد.

تغییر لوگوی خودروهای لوکس ب ام و

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

نسخه ب ام و برای التیام جنون سرعت!/ نگاهی به ب ام و M5 جدید

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

“بیراهه روی” با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی