پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ون مکسوس-ون وانا-ون برلیانس هایس

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

تا چندی پیش ون ها تنوع مناسبی در بازار خودرو ایران نداشتند و به قول معروف جای خود را در کشور پیدا نکرده بودند و علی رغم کاربردی بودنشان، خودروسازان تمایلی به تولید این خودروها نشان نمی دادند. با به کارگیری ون ها در ناوگان تاکسیرانی کم کم نقش این خودروهای کاربردی در ایران پر […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

تا چندی پیش ون ها تنوع مناسبی در بازار خودرو ایران نداشتند و به قول معروف جای خود را در کشور پیدا نکرده بودند و علی رغم کاربردی بودنشان، خودروسازان تمایلی به تولید این خودروها نشان نمی دادند. با به کارگیری ون ها در ناوگان تاکسیرانی کم کم نقش این خودروهای کاربردی در ایران پر رنگ تر شد. قابلیت حمل مسافر بیشتر توسط ون ها نشان از تاثیر گذازی آن ها در بهبود ترافیک شهرهای شلوغ داشت و از طرفی ناوگان فرسوده و آلاینده مینی بوس های شهری نغمه بازنشستگی شان را سر می داد و تعیین جایگزینی برای آن ها بیشتر از قبل حس می شد. البته بگذریم از مشکلات فراوانی که گریبان گیر راننده های ون تاکسی شد. اما انگار عدو ون های بی کیفیت ناوگان تاکسیرانی سبب خیر شد تا خودروسازان وطنی به اهمیت این سگمنت خودرویی پی ببرند و برای تولید ون های با کیفیت تر و با قیمت مناسب تر دست به کار شوند. تا ناوگان حمل و نقل عمومی با حضور این خودروها رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرد و متنوع تر شود. در حال حاضر اکثر خودروسازهای بزرگ وطنی از جمله ایران خودرو دیزل، زامیاد، پارس خودرو، بهمن دیزل و … سهمی از بارار ون های مسافربری دارند و این تنوع می تواند دست راننده های زحمت کش فعال در صنعت حمل و نقل عمومی را در انتخاب باز نگه دارد و از طرفی این شرکت ها می توانند با خدمات پس از فروش مناسب شان از تکرار خاطرات تلخ ون های تاکسی مثل دلیکا جلوگیری کنند.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی کرد:

ون وانا – ایران خودرو

اگر حسابی در فکر خرید هایس بودید، حالا آن‌قدر ون مشابه هایس با قیمت مناسب‌تر پیش رویتان قرار دارد که میان انتخاب آنها گیج می‌شوید. دومین کپی چینی هایس در کنار ون هایس برلیانس در بازار ایران با نام ون وانا شناخته می‌شود و ایران‌خودرودیزل آن‌را تولید و در بازار عرضه می‌کند. این ون راحت و جادار مناسب استفاده در هتل‌ها و شرکت‌های گردشگری است که با توجه به افزایش تعداد گردشگران و مسافران خارجی در ایران می‌تواند به فروش مناسب آن امیدوار بود.

ون وانا

این ون چینی در سال 2013 توسط یکی از زیرمجموعه‌های فوتون معرفی شد و با نام فورلند به بازار آمد. ایران‌خودرو با هدف سهم گرفتن از بازار ون‌های مسافری در نمایشگاه خودرو شیراز از این ون رونمایی کرد. ون وانا از نظر ظاهری شباهت فراوانی با هایس دارد و حتی در ابعاد بدنه و وزن هم شباهت‌اش با هایس چشم‌گیر است، تاجائی‌که اگر لوگو تویوتا را روی آن بچسبانید کم‌تر کسی متوجه می‌شود که با یک تویوتای واقعی روبه‌رو نیست.

ون وانا

البته در نمای ظاهری تفاوت‌هایی در طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره و فرم سپر با هایس به چشم می‌خورد. این تشابه داخل کابین نیز مشخص است. اما با یک نگاه متوجه می‌شوید که فرم داشبورد و صندلی‌ها و فرمان با هایس متفاوت است. داخل کابین 1.6 متر ارتفاع دارد و گنجایش کابین وانا به 13+1 نفر می‌رسد. فاصله محوری وانا 3110 میلی‌متر است پس باید گفت وانا میان ون‌ها از کابین جاداری برخوردار است و همان‌گونه که ذکر شد برای حمل جمعیت‌های چندنفره مناسب است.

ون وانا

وانا از پیشرانه 4 سیلندر بنزینی تخت برخوردار است که تحت لیسانس میتسوبیشی ساخته و با کد 3G69 شناخته می‌شود. این پیشرانه 2.4 لیتری می‌تواند 136 اسب‌بخار قدرت تولید کند که این رقم در مقیاس ون‌ها و با توجه به وزن 2160 کیلویی عدد مناسبی به نظر می‌رسد.

ون وانا

پیشرانه وانا با یک گیرباکس 5 سرعته دستی جفت می‌شود و گشتاور 200 نیوتن‌متری را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. میزان مناسب گشتاور تولید شده در حالت کولر روشن کشش وانا را در سربالایی‌ها حفظ می‌کند، که این موضوع خود می‌تواند به‌عنوان یکی از نقاط قوت این ون به‌حساب بیاید. باتوجه به شباهت پلت‌فرم وانا با تویوتا هایس، انتظار می‌رود این ون چینی ایمنی مناسبی داشته باشد و برای این‌که خیال‌تان را از این نظر نسبتا راحت کند، به 2 عدد ایربگ نیز مجهز شده است، که البته چندان کافی به‌نظر نمی‌آید.

پیشنهاد نهایی

ون وانا با فضایی جادار و طیف مناسبی از امکانات هم‌چنین تکیه بر توان و خدمات پس‌ازفروش مجموعه معظمی چون ایران‌خودرو بی‌تردید می‌تواند آینده مناسبی برای خودش در بازار نسبتا خلوت ون‌های ایران دست‌وپا کند و همان‌گونه که ذکر شد وارد بازار گردشگری و هتل‌داری کشور شود.

نکات مثبت:

فضای جادار

پشتیبانی مناسب ایران‌خودرو

نکات منفی:

وضعیت نامناسب ون‌های چینی در بازار ایران

ایمنی متوسط

مشخصات فنی ون وانا

کلاس: ون
پیشرانه: 4 سیلندر
حجم موتور: 2378 سی‌سی
قدرت: 136 اسب‌بخار
گشتاور: 200 نیوتن‌متر
گیرباکس:5 سرعته دستی
وزن: 2160 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 11.3 لیتر
حجم باک:
شتاب صفر تا 100: –

امکانات:

شیشه بالابر برقی-آیینه برقی-برف پاک کن عقب-قفل مرکزی-صندلی قابل تنظیم راننده-2 عدد ایربگ-چراغ مه شکن جلو و عقب-سیستم تهویه

ون برلیانس هایس

اگر بودجه‌تان به خرید تویوتا هایس نمی‌رسد و از طرفی دنبال یک ون جادار برای فعالیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی یا کارهای خدماتی هستید، ون برلیانس هایس محصول جدید پارس‌خودرو می‌تواند انتخاب مناسبی پیش رویتان باشد. پارس‌خودرو تولید برلیانس هایس را با رویکرد جدید برای نوسازی ناوگان تاکسی در برنامه‌اش قرار داده. این ون مسافری با همکاری تنها شریک چینی تویوتا در چین و با همکاری ب‌ام‌و ساخته می‌شود و مونتاژ آن توسط پارس‌خودرو به‌عنوان یکی از کیفی‌ترین خودروسازان کشور، می‌تواند خیال خریداران را تا حد زیادی راحت کند.

ون برلیانس هایس

در حقیقت طبق بررسی‌های انجام‌شده این خودرو درواقع محصول کمپانی Jinbei از برند‌های زیرمجموعه برلیانس است که وظیفه کپی‌برداری و تولید انواع ون‌های تجاری براساس تویوتا هایس را بر عهده دارد. برلیانس هایس H2L در نمای ظاهری کاملا مشابه تویوتا هایس طراحی شده و تنها تفاوت‌هایی جزیی دارد. هایس پارس‌خودرو ونی باکیفیت و خدمات پس‌ازفروش مناسب (به گفته شرکت گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر) است و برای خریداری راحت‌تر توسط قشر زحمت‌کش راننده، با شرایط فروش متنوع به فروش می‌رسد. مجوزهای این ون 13 نفره برای دریافت پلاک تاکسی هم دریافت شده و به‌زودی وارد ناوگان تاکسیرانی می‌شود.

ون برلیانس هایس

هم‌چنین این ون چینی قابلیت نصب تجهیزات مختلفی نظیر تجهیزات بیمارستانی برای تبدیل شدن به آمبولانس را دارد. تجهیزات پزشکی سطح A (برای رساندن بیمار تا مراکز درمانی) برای هایس قابل سفارش است و قابلیت تبدیل به سطح تجهیزات B را نیز دارد. این ون 2125 کیلوگرمی را می‌توان با 2 پیشرانه 2.7 لیتری با قدرت 163 اسب‌بخار و 2.4 لیتری با قدرت 132 اسب‌بخار سفارش داد که از استاندارد یورو5 بهره می‌برد.

ون برلیانس هایس

البته از گفته‌های دست‌اندرکاران پارس‌خودرو این‌طور برداشت می‌شود که فعلا قرار است هایس با موتور 2.4 لیتری در بازار عرضه شود. برلیانس هایس در 4 گروه کارگو (باربری)، استاندارد، دولوکس (مجهز به 2 سیستم تهویه) و فلگ‌شیپ (بدنه 2 رنگ) تولید می‌شود. پیشرانه هایس با یک گیرباکس 5 سرعته دستی جفت شده و از ایربگ راننده و سرنشین جلو نیز بهره می‌برد. هم‌چنین به لطف وجود زیرساخت‌های مناسب موجود در پارس‌خودرو این خودرو با تغییرات استاندارد قابل استفاده جهت کاربری‌هایی مانند ون پلیس، انتقال زندانی، حمل و جابه‌جایی معلولان، تاکسی شهری و بین‌شهری و جابه‌جایی توریست را دارد.

ون برلیانس هایس

پیشنهاد نهایی

باتوجه به حضور مناسب خودروهای برلیانس چین در ایران و برند خوش‌نامی چون پارس‌خودرو می‌توان آینده مناسبی برای این ون چینی متصور بود. اگرچه ون‌های چینی سابقه خوبی در ایران ندارند اما برلیانس می‌تواند خاطرات تلخ گذشته را از یادها بزداید.

نکات مثبت:
انعطاف‌پذیر بودن برای تبدیل شدن به انواع کاربری‌های مختلف

شرایط فروش

نکات منفی:

وضعیت نامشخص دوام قطعات تحت فشار مداوم

مشخصات فنی ون برلیانس هایس

کلاس: ون مسافربری
پیشرانه: 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 2438 سی‌سی
قدرت: 132 اسب‌بخار
گشتاور: 219 نیوتن‌متر
گیرباکس: 5 سرعته دستی
وزن: 2125 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: –
حجم باک: 70 لیتر
شتاب صفر تا صد: –

امکانات:

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، مجهزبودن صندلی‌ها به کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای، سیستم تهویه مطبوع جلو و عقب، سيستم صوتي و تصويري مجهز به 6 بلندگو، راديو، USBپورت،CD PLAYER ، كامپيوتر اطلاعات سفر، صندلی راننده و سرنشين جلو قابل تنظيم در 4 جهت، مه‌شکن جلو، سیستم ترمز  EBD+ABS

ون مکسوس

مکسوس در این جمع 4 نفره بیش‌تر نقش یک مینی‌بوس کوچک را بازی می‌کند تا یک خودرو در کلاس ون. مکسوس V80 برای اولین‌بار در سال‌های 2004 تا 2009 در انگلستان تولید می‌شد. پس از چند سال وقفه تولید این خودرو در سال 2011 با مشارکت لیلاند و سایک موتور ادامه پیدا کرد. مردم ایران با برند سایک چین غریبه نیستند. خودروساز MG که محصولات آن در چند سال اخیر در بازار خودرو کشور طرفداران خاص خود را داشته، تحت مالکیت سایک موتور چین است.

ون مکسوس

سایک موتور مکسوس را به استرالیا، نیوزیلند، اروپا و آفریقا صادر می‌کند. مکسوس V80 در تیپ‌های مختلف (از مدل‌های ساده که صرفا برای حمل بار ساخته شده‌اند گرفته تا ون‌ها و مینی‌بوس‌های شهری) تولید می‌شود که شرکت بهمن دیزل با تحقیقاتی که در سال 1393 انجام داده برای بازار ایران نسخه‌ای میان ون و مینی‌بوس را انتخاب کرده که 15+1 سرنشین گنجایش دارد. طراحی کنسول جلو منحصربه‌فرد است و همه‌چیز در مرکز کنسول جمع شده. ارتفاع سقف مکسوس مناسب است و از این جهت افراد قدبلند نیز می‌توانند به راحتی داخل آن تردد کنند. اما فاصله کم میان ردیف‌های صندلی کمی دردسر ساز می‌شود و بهتر بود برای حل این مشکل از تعداد صندلی‌ها کاسته شود.

ون مکسوس

درب کشویی مکسوس در یک سمت خودرو نصب شده و با باز کردن آن، یک رکاب متحرک به‌صورت اتوماتیک بیرون آمده تا سوار و پیاده شدن از آن آسان شود. هم‌چنین در سمت دیگر خودرو نیز امکان تعبیه درب در نظر گرفته شده و حتی ریل آن نیز نصب شده است. پنجره‌های قسمت مسافران کابین مکسوس ثابت است. حتی پنجره سقفی در نظر گرفته شده نیز تکان نمی‌خورد. با توجه به بزرگ بودن اندازه این پنجره‌ها و نبود پرده جلو آنها، هنگام تابش مستقیم آفتاب کابین مکسوس بسیار گرم می‌شود. البته نقطه قوت این ون درشت‌هیکل کولر پرقدرت آن است که به‌خوبی این کابین بزرگ را پاسخگو است و در سربالایی‌ها نیز آن‌چنان از دور خودرو نمی‌کاهد.

ون مکسوس

تعلیق مکسوس در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع وابسته با اکسل یکپارچه است. سواری مکسوس تا حد زیادی خشک احساس می‌شود و این‌طور به نظر می‌رسد که بیش‌تر برای مسیرهای صاف و هموار طراحی شده. مکسوس پیشرانه VM ساخت ایتالیا را در دل خود جای داده. این پیشرانه دیزلی 2.5 لیتر حجم دارد و به لطف تجهیز به توربوشارژر 135 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. ضرایب مناسب دنده و در اختیار قرار گرفتن گشتاور 330 نیوتن‌متری در دور پایین 1800 دست‌به‌دست هم داده‌اند تا مکسوس در سربالایی‌ها با کولر روشن هم عکس‌العملی خوبی داشته باشد و دچار افت کشش نشود.

ون مکسوس

هم‌چنین این‌طور که پیشرانه دیزلی مکسوس نشان داده، انگار با گازوئیل نسبتا بی‌کیفیت موجود در ایران سر سازش دارد و دچار مشکل نمی‌شود. هم‌چنین لازم به ذکر است که مکسوس موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است.

پیشنهاد نهایی

مکسوس با توجه قیمت 127 میلیونی، شرایط نگهداری آسان و کابین جادار گزینه مناسبی برای حمل‌ونقل‌های بین‌شهری، سرویس ادارات و خودروهای توریستی به‌شمار می‌رود. البته اگر در مناطق گرمسیری از این خودرو استفاده می‌کنید حتما به کابین آن پرده اضافه کنید و با توجه به سواری خشک‌اش سعی کنید با آن به دل مسیرهای ناهموار نزنید.

نکات مثبت:

کشش مناسب پیشرانه در سربالایی ها، ارتفاع مناسب سقف، کولر پر قدرت، تسلط مناسب راننده بر ابعاد بزرگ خودرو

نکات منفی:

فاصله کم میان ردیف صندلی ها

نبود پرده برای پنجره‌ها

ثابت بودن پنجره‌ها و عدم قابلیت باز شوندگی

مشخصات فنی ون مکسوس

کلاس: مینی‌بوس کوچک
پیشرانه: 4 سیلندر VM مجهز به توربوشارژر
حجم موتور:2.5 لیتر
قدرت:135 اسب‌بخار
گشتاور:330 نیوتن متر
گیرباکس:5 سرعته دستی
وزن: –
مصرف ترکیبی: 9 لیتر گازوئیل
حجم باک:80 لیتر
شتاب صفر تا صد: –

امکانات:

تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، شیشه‌های برقی جلو، ایربگ راننده و کمربند ایمنی پیش کشنده، ترمزهای ABS،  سیستم تهویه مطبوع برای جلو و عقب، رکاب تاشو اتوماتیک، پنجره سقفی، فرمان هیدرولیک

 

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

نسخه ب ام و برای التیام جنون سرعت!/ نگاهی به ب ام و M5 جدید

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

“بیراهه روی” با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی