پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جمعه بازار خودرو-عبدل آباد

با این تکنیک ها خودرو دست دوم سالم بخرید

خودروهای دست دوم سهم قابل توجهی از بازار خرید و فروش خودرو را به خود اختصاص می دهند. بسیاری از خریداران ریسک خرید خودرو دست دوم را برای انتخابی ارزشمندتر یا به دلیل بودجه محدود قبول می کنند. اما چرا خرید خودرو دست دوم در بازار ایران ریسک دارد؟ متاسفانه با رایج شدن فرهنگ تقلب […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

خودروهای دست دوم سهم قابل توجهی از بازار خرید و فروش خودرو را به خود اختصاص می دهند. بسیاری از خریداران ریسک خرید خودرو دست دوم را برای انتخابی ارزشمندتر یا به دلیل بودجه محدود قبول می کنند. اما چرا خرید خودرو دست دوم در بازار ایران ریسک دارد؟ متاسفانه با رایج شدن فرهنگ تقلب در بازار خرید و فروش خودرو، دلالان و فروشندگان بعضی عیب های خودرو نظیر رنگ شدگی و تصادفی بودن و یا مشکلات فنی را به مشتری اطلاع نمی دهند. در این میان کارشناسی رنگ بدنه و چک کردن سلامت فنی، کارهایی هستند که توسط بعضی متخصصان انجام شده که در قبال آن ها هزینه ای از خریدار خودرو دریافت می شود. اما ما در اینجا از تکنیک هایی برای شما می گوییم تا به کمک آن ها بدون پرداخت هزینه اضافی از سلامت خودرو دست دوم مطمئن شوید.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند خرید خودرو دست دوم از برخی لحاظ بسیار معقولانه به نظر می‌رسد و کم نیستند افراد و گروه هایی که برای خرید خودرو، فقط به سراغ اتومبیل های کارکرده می روند.

دلایلی همچون به حداقل رسیدن اُفتِ قیمت، رفع شدن برخی از مشکلات احتمالی که گاهی در خودروهای صفر کیلومتر مشاهده می‌شود و قیمت مناسب آن از دلایلی است که عده ای ترجیح می دهند در انتخاب خودرو، به خرید اتومبیل های کارکرده و دست دوم مبادرت ورزند.

البته تاکید این طیف از فعالان بازار خودرو، برای خرید خودروهای این‌چنینی به اتومبیل هایی معطوف می شود که کم کارکرد و به اصطلاح بازاری ها تمیز است.

با همه این اوصاف، رشد و افزایش بازارهای رسمی و غیررسمی خودرو در سالیان اخیر، ضرورت برخورداری از اطلاعات کافی برای خرید خودرو و پیشگیری از فریب خوردن در شیطان بازارها و تبلیغات غیرواقعی دلالان را اجتناب ناپذیر ساخته است.
برای تشخیص خودرویی با مختصات و ویژگی فنی سالم چه باید کرد ؟

عوض علیزاده،کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص  لزوم دقت نظر و توجه متقاضیان خرید خودروی کارکرده در فرآیند سوخت رسانی، برق رسانی و کارکرد عادی و طبیعی موتورِ اتومبیل اظهار کرد: با رعایت برخی نکات به ظاهر ساده، می‌توان عیوب احتمالی خودرو را تشخیص داد، در نتیجه با علم به این موارد می‌توان خودرویی سالم را تهیه و خریداری کرد، در غیر این‌صورت امکان خریداری خودروی پر اشکال بسیار بالا خواهد بود.

وی در پاسخ درباره چگونگی تشخیص روش های موثر برای تهیه و خریداری خودرویی مناسب (از حیث فنی و مکانیکی) گفت: بررسی خودرو از دو حیث فنی و بدنه قابل بحث است که هر کدام با رعایت مواردی، محقق خواهد شد.

علیزاده گفت: نخستین نکته حائز اهمیت  دودی است که از اگزوز خودرو خارج می شود ، که در صورت رویت آن، احتمال مواجه بودن خودرو با ایراد فنی بسیار بالا است، که البته در هوای گرم و با عنایت به بخار کمتر اگزوز، امکان تشخیص به مراتب ساده تر خواهد بود.

این کارشناس خودرو بیان کرد:در صورت سفید و یا مایل به آبی بودن دود اگزوز، احتمال بسیار قوی اتومبیل با مشکل روغن سوزی و یا واشر زدن مواجه است که طبق معمول در خودروهای کارکرده این اشکال شایع است و باید دقت کرد که دلالان از ناآشنایی متقاضیان خرید، سوء استفاده نکرده و خودروی معیوب به خریدار ارائه ندهند.

وی افزود: در روش دیگر با بالا زدن درِ کاپوت و بازکردن درب موتور (در شرایطی که موتور خودرو سرد است) پشت درپوش خودرو (محلی که روغن خودرو تعویض می شود) به بخار و یا حباب های بسیار کوچک آغشته نباشد.

علیزاده گفت: باز کردن درب کاربراتور(در خودروهای غیر انژکتوری) و رویت درب هواکش که دچار روغن زدگی نباشد از تکنیک های دیگری است که به واسطه آن می‌توان نسبت به نارسایی فنی خودرو در مورد اشاره شده، اطمینان حاصل کرد.

کارشناس خودرو گفت: اقدام بعدی با حرکت کردن خودرو و دقت نظر در این خصوص که هنگام تعویض دنده، ازگیربکس صدای ناهنجاری ساطع نشود، محقق خواهد شد و در صورت استماع صدای غیر طبیعی همچون زوزه و…به احتمال بسیار زیاد، سیستم دنده اتومبیل با اشکال و ایراداتی مواجه است.

علیزاده تصریح کرد: چرخاندن فرمان خودرو در هنگام حرکت به جناحین و عدم شنیده شدن صدا از قسمت چرخ های خودرو، دلیلی است بر صحت و سلامت پولوس های اتومبیل که باید نسبت به آن توجهات لازم لحاظ شود.

وی افزود: رهاکردن فرمان خودرو حین حرکت (در محدوده هایی که امکان مهار خودرو در مواقع خطر به سهولت میسر شود و به تعبیری جاده یا مسیر حرکتی با تراکم انبوه خودروها مواجه نباشد) از دیگر روش هایی است که می توان از صحت خودرو اطمینان حاصل کرد و در چنین شرایطی اگر خودرو ناخواسته به جناحین کشیده شود، به احتمال بسیار قوی شاسی و یا میزان فرمان خودرو با ایراداتی همراه است.

روش های تشخیص خودروهای تصادفی

علیزاده در ادامه ضمن اشاره به پیامدهای منفی خودروهایی که با تصادف شدید مواجه بوده اند در کارکرد عادی اتومبیل گفت: برخی گمان می‌کنند در صورت سلامت فنی خودرو از حیث مکانیکی، احتمال بروز اشکال در سیستم مذکور دور از ذهن خواهد بود که به واقع این ذهنیت غلط و ناصحیح است.

وی افزود: در صورت مواجه شدن خودرو با تصادف شدید، جلوبندی، چرخ‌ها و کارکرد عادی خودرو با نارسایی مواجه خواهد شد و این موضوع عارضه ای است که با جمع شدن ماشین توسط صافکار در نگاه اول آشکار نمی شود، بلکه با رعایت نکاتی ظریف می توان به این ایراد پی برد.

کارشناس خودرو در تشریح تکنیک های تشخیص خودروی سالم از اتومبیل تصادفی، گفت: در گام نخست مشاهده بدنه خودرو می‌تواند تا حدودی امکان بروز تصادفات را محرز نماید که البته این روش تنها راهکار تشخیص به شمار نمی رود، اما  راهنمای خوبی برای پی بردن به این امر محسوب شود.

وی افزود: مشاهده سیمای ظاهری خودرو از عقب و کج نبودن خودرو از دیگر راهکارهایی است که تصادفات احتمالی خودرو در گذشته را نمایان می‌کند . در صورت کج بودن خودرو، اگرچه ناچیز و محدود، احتمال اینکه اکسل عقب (محوری که چرخ ها منتهی الیه آن نصب می شود)در اثر تصادف شدید با نارسایی مواجه شده است.

علیزاده گفت: به حرکت درآوردن تلسکوپی فرمان به سمت بالا و پایین از دیگر روش هایی است که امکان تشخیص تصادف خودرو را تسهیل می‌کند و به موجب آن در صورت حرکت روان فرمان،  ضریب سلامت بدنه خودرو بالا است و اگر سخت  حرکت کند، احتمال اینکه اتومبیل در گذشته با تصادفی شدید مواجه شده، زیاد است.

وی افزود: رویت ظاهری موتور با بالا زدن درب کاپوت و اطمینان خاطر از کج نبودن موتور، روش دیگر برای تشخیص این امر(تصادفی بودن اتومبیل) است و در صورت وجود انحراف در موتور خودرو به احتمال بسیار قوی، اتومبیل از جلو تصادف شدیدی را تجربه کرده است.

کارشناس خودرو گفت: وجود فاصله ای هر چند محدود میان فولی (محدوده ای که تسمه تایم نصب شده) با شاسی خودرو از دیگر راهکارهایی است که ضریب سلامت بدنه خودرو را محرز می‌کند.

وی افزود: عدم وجود جوش در پوسته گیربکس و سطح شاسی از دیگر راهکارهایی است که تضمین کننده میزان استحکام و سلامت شاسی است.

رضا داوود اسماعیلی، یکی دیگر از کارشناسان خودروی فعال در استان البرز، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان نقش تعیین‌کننده سلامت بدنه خودرو در اُفت حداقلی قیمت آن، اظهار کرد: یکی از دلایل بسیار موثر در کاهش و افت قیمت خودرو و تنزل ارزش ریالی آن به موضوع صحت بدنه آن و تصادفاتی که در گذشته داشته، معطوف می شود.

وی افزود: گاهی مشاهده می شود برخی خودروها با وجود مواجه بودن با تصادف به اصطلاح آن‌چنان حرفه ای جمع و اصلاح و ترمیم شده اند که تشخیص آن سخت و دشوار است و تنها از عهده کارشناسان خبره این امر بر می آید.

داوود اسماعیلی گفت: با همه این اوصاف، با اتکای به برخی  روش‌ها می‌توان از صحت و سلامت بدنه خودرو اطمینان خاطر حاصل کرد.

کارشناس خودرو در تشریح روش ها و تکنیک های مذکور، بیان کرد:استفاده از مگنت یکی از راهکارهای حصول این امر محسوب می شود که به موجب آن می توان نقاط و محدوده هایی که بتونه کاری شده اند را تشخیص داد و در صورت وجود بتونه در زیر پوسته رنگ، به طور قطع، خودرو با تصادفاتی مواجه بوده است.

وی افزود:در برخی موارد،بدنه بطور کلی تعویض می شود که در این شرایط امکان تشخیص تصادف با مگنت (وسیله ای قلمی شکل با یک آهن ربا در نوک و یک فنر در بطن قلم) نیز وجود ندارد و بر حسب تجربه و با لحاظ نمودن دقت نظر هر چه بیشتر، با رصد و رویت بدنه و تشخیص موج احتمالی و یا دو رنگ و متناقض بودن رنگ خودرو که البته بسیار ناچیز است، می توان به تصادف احتمالی خودرو در گذشته پی برد.

اسماعیلی در خاتمه یادآور شد: البته نباید از نظر دور داشت که هر تصادفی، خودرو را با افت قیمتی شدید مواجه نمی‌کند و در تصادفات خفیف، امکان ترمیم و اصلاح بی رنگ خودرو وجود دارد  و این امر نشان دهنده فقدان تصادف شدید در اتومبیل است که بازار نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهد.

فصل الخطاب ماجرای معیار مالکیت خودرو / الزام ثبت سند خودرو

سایه کلاهبرداران بر جمعه بازار خودرو

در معاملات خودرو این نکات را فراموش نکنید

تعویض پلاک را جدی بگیرید

در خرید لیزینگی خودرو به چه نکاتی دقت کنیم؟

راهکارهایی برای بهبود شرایط معاملات خودرو

دست به گریبانی رکود با بازار خودرو

مراحل و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سند خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی